31.7.2023 Ajoneuvot Tiesitkö tämän rallirenkaista? – Jyväskylän ralli ei vaadi kummoista rengasstrategiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaat eivät enää näyttele ratkaisevaa roolia rallin MM-sarjassa menestymisessä. Kaukana ovat ajat, jolloin rengasvalmistaja rahtasi pelkästään Jyväskylään 3000 rengasta. Suomen MM-ralli on yksi helpoimmista, mitä oikeaan rengasstrategiaan tulee. Renkaat on valittu kauan ennen kilpailun alkua, eivätkä olosuhteet Keski-Suomessa ole vielä koskaan jättäneet pulaan kilpailijoita.Pirellin MM-ralliohjelman johtaja Terenzio Testoni kertoo olosuhteiden olevan helposti ennakoitavissa - eikä silloin ole väliä, sataako vai paistaako.Pirellin MM-ralliohjelman johtaja Terenzio Testonin mukaan pehmeä rengas toimii Suomen rallissa.- Pehmeä rengas toimii Suomessa, koska pinta on aina irtonainen ja vauhtia paljon suorilla. Hypyissä rengas ehtii jäähtyä, ja pehmeän seoksen rengas myös toimii hyvin alhaisessa lämpötilassa, 50 - 100 asteessa. Suomessa mennään juuri näissä lämpötiloissa,Kova rengas tarkoittaa seokseltaan kestävämpää rengasta, joka lämpenee hitaammin ja tarjoaa vähemmän pitoa, mutta johon joutuu turvautumaan rajuissa olosuhteissa.- Kova rengas sopii ralleihin, kuten Sardinia ja Kreikka, koska niissä pinta ja vauhti ovat eri tasolla. Niissä ralleissa pehmeä seos tulisi kyseeseen vain sateella.On selvää, että märissä olosuhteissa rengas täytyy lämmittää optimilämpötilaan eri tavalla kuin kuivalla. Tästä johtuu se, kun kuljettajat erikoiskoetta lähestyessään tekevät ylimääräistä mutkittelua ja jarruttelua. Usein renkaan lämmittämiseen on mahdollisuus vain joidenkin satojen metrien verran asvaltoidulta siirtymäosuudelta käännyttäessä.- Jos keli on vetinen, lämpötila jää herkästi 50 asteen tuntumaan. Kuivalla päästään sataan, tai 120 asteeseen. Renkaan pinta alkaa sulaa, jos rengas lämpiää 150 asteeseen, mutta Suomessa ei ole koskaan niin kuuma.Siinä se on, kuten Juha Kankkunekin aikoinaan sanoi. Musta ja pyöreä Pirellin rallirengas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää rekoittainVielä 1990-luvun alkupuolella tehdastiimin ralliauto söi neljä uutta rengasta joka erikoiskokeella - aikana, jolloin ajettiin vielä yli 40 erikoiskoetta. Tämän vuoden kisassa erikoiskokeita on 22, jotka pitää selvitä kuudella rengaskerralla. Puhjenneet renkaat ovat pois kiintiöstä, mutta rallin testipätkälle on lisäksi varattu vielä neljä uutta rengasta.- Säännöt sallivat 24 + 4 rengasta. Kuluminen ei ole Suomessa ongelma, kuten se on Portugalissa, Sardiniassa ja Kreikassa.Autot käyvät huollossa Paviljongin alueella kisan aikana viidesti, joten tiimit asentavat joka kerta uuden setin renkaita autoon. Kuljettajasta riippuen, autossa kulkee jokaisella osuudella yksi tai kaksi vararengasta mukana.- Neljä uutta rengasta on jokaiselle jaksolle. Jos ne eivät riitä, sitten syödään seuraavan kierroksen renkaita.Huippukuljettajilla on monenlaisia ajotyylejä, mutta niin tarkasti italialaispomo ei osaa heitä tunnistaa, että voisi rengasta katsomalla kertoa, kuka sillä on ajanut.- Vaikea sitä on sanoa. Kuljettaja on voinut olla epäonninen, sillä kaikki nopeat kuljettajat rikkovat renkaita ja vanteita. Osumilta ei voi välttyä.Kunniamaininnan saa hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä, jonka Toyotan alta saa useimmiten ruuvata irti tasaisesti kuluneet ja tehtävänsä tehneet renkaat. Salaisuus löytyy jouhevassa ja vauhdikkaassa ajotyylissä.- Kalle on kohtelias renkaille. Aina kun on liukasta, hänestä tulee entistä nopeampi, Testoni kehaisee.Kalle Rovanperän ajotyyli on kohtelias renkaita ajatellen.Kalenteri määritteleeSopimussuhteessa olevien tiimien ei tarvitse yksin pähkäillä rengasasioita, sillä Pirelli varmistaa yhteistyön sujuvuuden omalla miestyövoimallaan.- Jokaisessa tiimissä on apuna yksi insinööreistämme. He antavat tiimeille ohjeet lämpötilan ja paineen suhteen erikoiskoekohtaisesti. Yhteistyö on toiminut hyvin. Kauden alku oli vaikea, mutta nyt side on vahva. Saamme helposti maksimin irti renkaasta.On selvää, että usean kuljettajan tuoma data vuoden ajalta on mittavassa roolissa, kun uutta ja entistä nopeampaa ja kestävämpää rengasta kehitetään. Raamit kehitystyölle asettaa kuitenkin rallikalenteri, joka pitää olla tiedossa ennen kuin suuntaviivat lyödään lukkoon.- Tavallisesti päätämme kehittää renkaan vuodeksi kerrallaan. Jos kalenteriin on tulossa uusi ralli, pitää olla varma, että se sopii myös siihen. Yksi asia on löytää uusi teknologia ja toinen liittyy kalenteriin, jossa on monta erilaista kisaa. Uusi asvalttiralli Saksassa näyttää liukkaalta, mutta odotetaan ensin kalenteri ennen kuin päätetään jatkosta.Italialaisvalmistajalla on luottamusta suomalaiseen osaamiseen. Vaikka Toni Gardemeisterin aktiiviurasta on jo vierähtänyt hyvä tovi, on valkealainen yritysjohtaja yhä Testonin papereissa sopivana testikuljettajana.Gardemeister on vastannut rengastesteistä Rally2-autolla.- Toni ajoi testiä renkaalla, joka on tehty avoimille markkinoille, eli rallin SM-sarjaan ja muihin kansallisiin sarjoihin. Meillä on kaksi eri kehitysohjelmaa. Toisessa prioriteettina on kehittää tasainen rengas ja avoimille markkinoille tulossa olevasta sorarenkaasta vastaavasti nopea. Suomessa meitä edustaa Teemu Asunmaa, kertoo Testoni.Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta