23.9.2019

Tjäreborg vaikeuksissa – kuka korvaa, kuka järjestää paluulennon?

Emoyhtiö Thomas Cookin konkurssi aiheuttaa ongelmia liki 3 000 Tjäreborgin suomalaismatkailijalle.

Thomas Cook, maailman vanhin matkanjärjestäjä, on konkurssissa, sillä viime hetken yötä myöten käydyt rahoitusneuvottelut omistajien ja velkojien kesken eivät tuoneet tulosta.

Vaikkei Thomas Cookin tytäryhtiö Tjäreborg ole konkurssissa, vaikuttaa emoyhtiön konkurssi myös Tjäreborgiin, joka on lennättänyt 2 884 suomalaista eri lomakohteisiin ulkomaille. Matkanjärjestäjän Pohjoismaissa toimiva johto on päättänyt, että yhtiön kaikki lähtevät lennot maanantaina perutaan.

Jos on varannut meno- tai paluulennon Thomas Cook Airlines Scandinavian lennolla, on lento siis peruttu.

Tjäreborgin tuotepäällikkö Jessica Virtanen kertoi aamupäivällä Ylen radiouutisille, että yhtiö pyrkii tekemään kaikkensa, jotta matkakohteissa olevat suomalaiset saadaan kunnialla takaisin kotiin. Virtanen kertoi, että matkakohteissa olevat oppaat jatkavat töitään ja auttavat asiakkaita poikkeustilanteessa.

– Olemme olleet tekemisissä hotellien kanssa, jotta asiakkaat saisivat majoittua matkakohteidensa hotelleissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakuus kattaa, virasto auttaa

Tjäreborgilta pakettimatkan ostaneita suomalaismatkailijoita suojelee matkapakettilaki sekä vakuusrekisteri. Tjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.

Virasto järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille.

KKV selvittää yhteistyössä Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat matkustajat saadaan kuljetettua takaisin Suomeen. Virasto on yhteydessä matkustajiin. Matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska näitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään pidä maksaa uudestaan, vaikka hotelli niin vaatisi.

Jos matkailija tarvitsee apua, kannattaa ottaa yhteyttä KKV:n asiakaspalvelunumeroon +358 29 505 3193. Tjäreborg puolestaan neuvoo suomalaisia seuraamaan tilanteen kehittymistä omilta nettisivuiltaan.

Ota yhteys oppaaseen

Ulkoministeriön viestintäpäivystäjä Minna Elo antoi Ylen nettiuutisessa ohjeeksi epäselvissä tilanteissa ulkomaan matkalla ottaa ensisijaisesti yhteyttä Tjäreborgin oppaaseen.

– Jos opasta ei ole saatavilla tai häneltä ei saa apua, voi olla yhteydessä Suomen konsulaattiin. Jos on maassa, missä Suomella ei ole omaa konsulaattia tai suurlähetystöä, voi olla yhteydessä toisen Pohjoismaan tai toisen EU-maan konsulaattiin, Elo täydentää.

Matkailijan on hyvä mieltää, että ulkoministeriö neuvoo ja avustaa suomalaismatkailijoita, muttei tarjoa kotiinlennätyspalveluita.

Lentokenttä

Varmista matkanjärjestäjän luotettavuus

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen vinkkaa aina ennen matkan ostamista selvittämään, onko matkanjärjestäjä luotettava taho. Kannattaa esimerkiksi varmistua siitä, kuuluuko matkanjärjestäjä Kilpailu- ja kuluttajaviraston vakuusrekisteriin.

– Jos kuuluu rekisteriin, tarkoittaa se kuluttajan korvausten kannalta sitä, että matkatoimisto on asettanut vakuuden turvaamaan muun muassa ennakkoon maksetut matkat ja paluukuljetukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osta matka luottokortilla

Suokonautio-Hynninen suosisi matkan ostamista luottokortilla.

– Näin toimien matkailijalla on matkanjärjestäjän ja itsensä välissä luottoyhtiö, jolta voi matkan peruuntuessa hakea korvauksia. Luottokortilla ostaminen antaa siis lisäturvaa. Yleensäkin luottokortin hyödyllisyys maksuvälineenä ei pelkästään korostu silloin, jos myyjä menee konkurssiin vaan myös tapauksissa, jolloin vaikka palveluista on tullut riitaa.

Reittilennot toteutuvat

Tjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti. Matkalipusta ja varausvahvistuksesta voi tarkistaa, minkä lentoyhtiön lennoille matkasi on varattu.

Jos esimerkiksi British Airwaysin, Norwegianin tai Thai Airwaysin reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti, ohjeistaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Kuluttajalle ei saa koitua lisäkustannuksia

Matkapakettilaki suojaa kuluttajan oikeuksia ja määrittää matkanjärjestäjän velvollisuuksia kuten mahdollisia korvauksia matkailijalle. Laki tuli voimaan heinäkuun alussa 2018.

Lain mukaan, jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida suorittaa sovitusti tai matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitusti, matkanjärjestäjän on tarjottava matkan jatkamiseen soveltuvia vaihtoehtoisia järjestelyitä. Näistä ärjestelyistä ei saa aiheutua matkustajalle lisäkustannuksia.

Vaihtoehtoisten järjestelyiden pitää olla laadultaan vähintään saman tasoiset kuin sovitut matkapalvelut.

Hinnanalennus tai korvaus

Matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen, jos vaihtoehtoiset järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin alkuperäinen matkapaketti.

Jos matkustaja hyväksyttävin perustein kieltäytyy vaihtoehtoisista järjestelyistä, matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Tämä oikeus toteutuu esimerkiksi silloin, jos

vaihtoehtoisia järjestelyitä ei tarjota tai ne eivät ole verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus on riittämätön.

Laki linjaa myös, että jos matkustajalla on hyväksyttävä syy kieltäytyä vaihtoehtoisista järjestelyistä ja matkapakettiin sisältyy matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä paluukuljetus mahdollisimman pian ja ilman matkustajalle koituvia lisäkustannuksia.

Riitauta, jos korvaus ei tyydytä

Jos matkailijan ja matkanjärjestäjän välissä neuvotteluissa ei saada sovituksi matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan www.kuluttajariita.fi ratkaistavaksi.

Kuluttajan tulee ennen asian riitauttamista ja eripuran viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan www.kuluttajaneuvonta.fi. Matkustaja voi saattaa riita-asian myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, laki matkapalveluyhdistelmistä, kuluttajariitalautakunta, kuluttajaneuvonta, Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat