23.9.2019 Matkailu Tjäreborg vaikeuksissa – kuka korvaa, kuka järjestää paluulennon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Emoyhtiö Thomas Cookin konkurssi aiheuttaa ongelmia liki 3 000 Tjäreborgin suomalaismatkailijalle. Thomas Cook, maailman vanhin matkanjärjestäjä, on konkurssissa, sillä viime hetken yötä myöten käydyt rahoitusneuvottelut omistajien ja velkojien kesken eivät tuoneet tulosta.Vaikkei Thomas Cookin tytäryhtiö Tjäreborg ole konkurssissa, vaikuttaa emoyhtiön konkurssi myös Tjäreborgiin, joka on lennättänyt 2 884 suomalaista eri lomakohteisiin ulkomaille. Matkanjärjestäjän Pohjoismaissa toimiva johto on päättänyt, että yhtiön kaikki lähtevät lennot maanantaina perutaan.Jos on varannut meno- tai paluulennon Thomas Cook Airlines Scandinavian lennolla, on lento siis peruttu.Tjäreborgin tuotepäällikkö Jessica Virtanen kertoi aamupäivällä Ylen radiouutisille, että yhtiö pyrkii tekemään kaikkensa, jotta matkakohteissa olevat suomalaiset saadaan kunnialla takaisin kotiin. Virtanen kertoi, että matkakohteissa olevat oppaat jatkavat töitään ja auttavat asiakkaita poikkeustilanteessa.– Olemme olleet tekemisissä hotellien kanssa, jotta asiakkaat saisivat majoittua matkakohteidensa hotelleissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakuus kattaa, virasto auttaaTjäreborgilta pakettimatkan ostaneita suomalaismatkailijoita suojelee matkapakettilaki sekä vakuusrekisteri. Tjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.Virasto järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille.KKV selvittää yhteistyössä Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat matkustajat saadaan kuljetettua takaisin Suomeen. Virasto on yhteydessä matkustajiin. Matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska näitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään pidä maksaa uudestaan, vaikka hotelli niin vaatisi.Jos matkailija tarvitsee apua, kannattaa ottaa yhteyttä KKV:n asiakaspalvelunumeroon +358 29 505 3193. Tjäreborg puolestaan neuvoo suomalaisia seuraamaan tilanteen kehittymistä omilta nettisivuiltaan.Ota yhteys oppaaseenUlkoministeriön viestintäpäivystäjä Minna Elo antoi Ylen nettiuutisessa ohjeeksi epäselvissä tilanteissa ulkomaan matkalla ottaa ensisijaisesti yhteyttä Tjäreborgin oppaaseen.– Jos opasta ei ole saatavilla tai häneltä ei saa apua, voi olla yhteydessä Suomen konsulaattiin. Jos on maassa, missä Suomella ei ole omaa konsulaattia tai suurlähetystöä, voi olla yhteydessä toisen Pohjoismaan tai toisen EU-maan konsulaattiin, Elo täydentää.Matkailijan on hyvä mieltää, että ulkoministeriö neuvoo ja avustaa suomalaismatkailijoita, muttei tarjoa kotiinlennätyspalveluita.Varmista matkanjärjestäjän luotettavuusAutoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen vinkkaa aina ennen matkan ostamista selvittämään, onko matkanjärjestäjä luotettava taho. Kannattaa esimerkiksi varmistua siitä, kuuluuko matkanjärjestäjä Kilpailu- ja kuluttajaviraston vakuusrekisteriin.– Jos kuuluu rekisteriin, tarkoittaa se kuluttajan korvausten kannalta sitä, että matkatoimisto on asettanut vakuuden turvaamaan muun muassa ennakkoon maksetut matkat ja paluukuljetukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsta matka luottokortillaSuokonautio-Hynninen suosisi matkan ostamista luottokortilla.– Näin toimien matkailijalla on matkanjärjestäjän ja itsensä välissä luottoyhtiö, jolta voi matkan peruuntuessa hakea korvauksia. Luottokortilla ostaminen antaa siis lisäturvaa. Yleensäkin luottokortin hyödyllisyys maksuvälineenä ei pelkästään korostu silloin, jos myyjä menee konkurssiin vaan myös tapauksissa, jolloin vaikka palveluista on tullut riitaa.Reittilennot toteutuvatTjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti. Matkalipusta ja varausvahvistuksesta voi tarkistaa, minkä lentoyhtiön lennoille matkasi on varattu.Jos esimerkiksi British Airwaysin, Norwegianin tai Thai Airwaysin reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti, ohjeistaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Kuluttajalle ei saa koitua lisäkustannuksia Matkapakettilaki suojaa kuluttajan oikeuksia ja määrittää matkanjärjestäjän velvollisuuksia kuten mahdollisia korvauksia matkailijalle. Laki tuli voimaan heinäkuun alussa 2018. Lain mukaan, jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida suorittaa sovitusti tai matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitusti, matkanjärjestäjän on tarjottava matkan jatkamiseen soveltuvia vaihtoehtoisia järjestelyitä. Näistä ärjestelyistä ei saa aiheutua matkustajalle lisäkustannuksia. Vaihtoehtoisten järjestelyiden pitää olla laadultaan vähintään saman tasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Hinnanalennus tai korvaus Matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen, jos vaihtoehtoiset järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin alkuperäinen matkapaketti. Jos matkustaja hyväksyttävin perustein kieltäytyy vaihtoehtoisista järjestelyistä, matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Tämä oikeus toteutuu esimerkiksi silloin, jos vaihtoehtoisia järjestelyitä ei tarjota tai ne eivät ole verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus on riittämätön. Laki linjaa myös, että jos matkustajalla on hyväksyttävä syy kieltäytyä vaihtoehtoisista järjestelyistä ja matkapakettiin sisältyy matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä paluukuljetus mahdollisimman pian ja ilman matkustajalle koituvia lisäkustannuksia. Riitauta, jos korvaus ei tyydytä Jos matkailijan ja matkanjärjestäjän välissä neuvotteluissa ei saada sovituksi matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan www.kuluttajariita.fi ratkaistavaksi. Kuluttajan tulee ennen asian riitauttamista ja eripuran viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan www.kuluttajaneuvonta.fi. Matkustaja voi saattaa riita-asian myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, laki matkapalveluyhdistelmistä, kuluttajariitalautakunta, kuluttajaneuvonta, Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija