13.6.2024

Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia

Teksti Timo Turkula
Honda vanha logo

Japanilaisten ylivoimaa: vähävikaisten kympin kärjessä peräti yhdeksän japanilaista automallia.

Automallitilastossa luotettavat japanilaiset porskuttavat autojen ikääntyessä.10-vuotiaiden (käyttöönottovuosi 2013) henkilöautojen ryhmässä Honda Civic on vähävikaisin ikäisekseen pienellä hylkäysprosentilla 4,7 %. Honda CR-V nappasi hopeaa ja Toyota RAV4 pronssia.

10 kärjessä -listalla on kolme Hondaa, viisi Toyotaa ja yksi Suzuki. Ainoa eurooppalainen automalli 10:n parhaan joukossa on Volkswagen Golf Plus, joka sen seuraajamallin (VW Golf Sportsvan) kanssa on todettu laadukkaaksi useissa katsastustilastoissa ja eri ikäryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda ja Toyota merkkien kärjessä

Merkkitilaston kärkitilalla ovat Honda ja Toyota, seuraavina tulevat Mini, Lexus, Jaguar, Audi, Mazda ja Škoda.

Nissan Qashqai+2 on hylätyin ja vikaherkin malli hylkäysprosentilla 45,5 %, mikä on 9,5-kertainen parhaaseen malliin, Honda Civiciin verrattuna. Toiseksi suurin hylkäysprosentti (40,1 %) on Kia Optimalla. Kia Sportage oli kolmanneksi heikoin, hylkäysprosentti 36,2.

Kymmenvuotiaiden hylätyimmät ja runsasvikaisimmat automerkit ovat Fiat, Renault, Dacia, Nissan, Hyundai ja Citroën. Uudemmissa ikäluokissa eteläkorealaisten autojen laatu on mallinmuutosten myötä kohentunut selvästi, mutta vanhemmissa ikäluokissa (esimerkiksi 10-vuotiaissa) eteläkorealaisten automallien laadussa on ollut toivomisen varaa. 10-vuotiaiden ikäryhmässä neljä eteläkorealaista mallia (kolme Kiaa ja yksi Hyundai) ovat kymmenen heikoimman joukossa.

Mielenkiintoista on, että yleensä vikaherkkänä automerkkinä tunnettu Alfa Romeo on Giulietta -mallin ansiosta noussut 25 vähävikaisimman mallin listalle. Alfa Romeo nousi myös 15 vähävikaisimman automerkin joukkoon.

Automallien ja -merkkien laatuerot ovat suuria, vaikka autonkäyttäjien huolellisuudella tai huolettomuudellakin sekä ajomäärillä on merkitystä katsastustuloksiin. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaisissa ajomäärissä on valtavia eroja: 10-vuotiaana vähiten ajettu malli tilastossa on Kia Picanto, jonka mittarilukema on keskimäärin vain 93 000 km.

Toista äärtä edustaa ammattikäytössä, esimerkiksi pikkubussina yleinen Mercedes-Benz Sprinter, jonka matkamittarilukema on keskimäärin yli puoli miljoonaa kilometriä, 503 000 km, 5,4-kertainen Kia Picantoon verrattuna. Kymmenvuotiaiden kaikkien mallien keskimääräinen mittarilukema on 175 000 km.

Vuonna 2023 määräaikaiskatsastuksessa 10-vuotiaista autoista hylättiin 18,8 prosenttia, yleisin hylkäyssyy: jousitus ja iskunvaimennus.

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automallien TOP 25

25 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Honda Civic (141 000) (4,7) (Käyttöjarru)

Honda CR-V (174 000) (6,3) (Käyttöjarru)

Toyota RAV4 (176 000) (6,6) (Käyttöjarru)

Toyota Auris (146 000) (7,0) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Toyota Avensis (174 000) (7,3) (Taka-akselisto)

Honda Jazz (108 000) (8,0) (Käyttöjarru)

Toyota Verso (189 000) (8,2) (Käyttöjarru)

Toyota Verso-S (121 000) (8,7) 

Volkswagen Golf Plus (122 000) (9,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Suzuki Swift (114 000) (9,8) (Käyttöjarru)

Audi Q5 (202 000) (10,2) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz B-sarja (150 000) (10,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Audi A4 (200 000) (10,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Alfa Romeo Giulietta (151 000) (10,9)                  

Seat Leon (164 000) (11,5) (Käyttöjarru)

Volvo S60 (182 000) (11,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Toyota Aygo (111 000) (12,0)     

Mazda 3 (124 000) (12,3) (Etuakselisto)

Jaguar XF (189 000) (12,3)         

Audi A6 (225 000) (12,7) (Etuakselisto)

Škoda Fabia (127 000) (12,9) (Käyttöjarru)

Mercedes-Benz ML (215 000) (12,9)  (Jousitus ja iskunvaimennus)

Toyota Corolla  (131 000) (12,9) (Asiapaperit)

Škoda Octavia  (194 000) (13,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Audi A5 (185 000) (13,0) (Renkaat ja vanteet)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automerkkien TOP 15

15 vähävikaisinta: merkki (kaikki mallit), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

Honda (160 000) (6,6) (Käyttöjarru)

Toyota (151 000) (9,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Mini (126 000) (                                 11,0)                     

Lexus (168000) (11,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Jaguar (185 000) (12,0)                

Audi (190 000) (12,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Mazda (166 000) (14,6) (Etuakselisto)

Škoda (185 000) (14,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Suzuki (123000) (15,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Porsche (141 000) (15,5)            

Seat (159 000) (15,7) (Käyttöjarru)

Volvo (221 000) (17,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Volkswagen (179 000) (17,8) Jousitus ja iskunvaimennus)

BMW (204 000) (18,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Alfa Romeo(146 000) (19,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013

Keskimääräinen hylkäysprosentti 18,8 %

Keskimääräiset ajokilometrit 175 000 km

Yleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus       

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automallien FLOP 15

15 hylätyintä ja runsasvikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyy

Nissan Qashqai+2 (197 000) (44,5) (Etuakselisto)

Kia Optima (195 000) (40,1) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Kia Sportage (165 000) (36,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Nissan Juke (126 000) (35,9) (Etuakselisto)

Citroën C4 Picasso (169 000) (35,4) (Etuakselisto)

Mercedes-Benz Sprinter (503 000) (35,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Kia Sorento (216 000) (34,9) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Hyundai i40 (185 000) (34,6) (Taka-akselisto)

Mercedes-Benz Vito (331 000) (34,6) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Dacia Duster (169 000) (34,4) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Fiat Punto (108 000) (34,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Renault Mégane (158 000) (32,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Hyundai i30 (157 000) (32,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Fiat 500 (94 000) (31,9) (Etuakselisto)

Mitsubishi Outlander (210 000) (31,4) (Ohjausnivelet ja -tangot)

10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automerkkien FLOP 10

10 hylätyintä ja runsasvikaisinta: merkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

Fiat (113 000) (33,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Renault (138 000) (32,1 (Etuakselisto)

Dacia (160 000) (31,9) (Etuakselisto)

Nissan (147 000) (29,6) (Etuakselisto)

Hyundai (141 000) (27,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)

Citroën (154 000) (27,4) (Etuakselisto)

Mitsubishi (192 000) (26,7) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Jeep (175 000) (26,7) (Taka-akselisto)

Kia (144 000) (26,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)

Subaru (179 000) (24,9) (Etuakselisto)

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.

Katsastus ei kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista.

Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.   

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta.  Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat