13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia Teksti Timo Turkula Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaisten ylivoimaa: vähävikaisten kympin kärjessä peräti yhdeksän japanilaista automallia. Automallitilastossa luotettavat japanilaiset porskuttavat autojen ikääntyessä.10-vuotiaiden (käyttöönottovuosi 2013) henkilöautojen ryhmässä Honda Civic on vähävikaisin ikäisekseen pienellä hylkäysprosentilla 4,7 %. Honda CR-V nappasi hopeaa ja Toyota RAV4 pronssia.10 kärjessä -listalla on kolme Hondaa, viisi Toyotaa ja yksi Suzuki. Ainoa eurooppalainen automalli 10:n parhaan joukossa on Volkswagen Golf Plus, joka sen seuraajamallin (VW Golf Sportsvan) kanssa on todettu laadukkaaksi useissa katsastustilastoissa ja eri ikäryhmissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHonda ja Toyota merkkien kärjessäMerkkitilaston kärkitilalla ovat Honda ja Toyota, seuraavina tulevat Mini, Lexus, Jaguar, Audi, Mazda ja Škoda.Nissan Qashqai+2 on hylätyin ja vikaherkin malli hylkäysprosentilla 45,5 %, mikä on 9,5-kertainen parhaaseen malliin, Honda Civiciin verrattuna. Toiseksi suurin hylkäysprosentti (40,1 %) on Kia Optimalla. Kia Sportage oli kolmanneksi heikoin, hylkäysprosentti 36,2.Kymmenvuotiaiden hylätyimmät ja runsasvikaisimmat automerkit ovat Fiat, Renault, Dacia, Nissan, Hyundai ja Citroën. Uudemmissa ikäluokissa eteläkorealaisten autojen laatu on mallinmuutosten myötä kohentunut selvästi, mutta vanhemmissa ikäluokissa (esimerkiksi 10-vuotiaissa) eteläkorealaisten automallien laadussa on ollut toivomisen varaa. 10-vuotiaiden ikäryhmässä neljä eteläkorealaista mallia (kolme Kiaa ja yksi Hyundai) ovat kymmenen heikoimman joukossa.Mielenkiintoista on, että yleensä vikaherkkänä automerkkinä tunnettu Alfa Romeo on Giulietta -mallin ansiosta noussut 25 vähävikaisimman mallin listalle. Alfa Romeo nousi myös 15 vähävikaisimman automerkin joukkoon.Automallien ja -merkkien laatuerot ovat suuria, vaikka autonkäyttäjien huolellisuudella tai huolettomuudellakin sekä ajomäärillä on merkitystä katsastustuloksiin. Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaisissa ajomäärissä on valtavia eroja: 10-vuotiaana vähiten ajettu malli tilastossa on Kia Picanto, jonka mittarilukema on keskimäärin vain 93 000 km.Toista äärtä edustaa ammattikäytössä, esimerkiksi pikkubussina yleinen Mercedes-Benz Sprinter, jonka matkamittarilukema on keskimäärin yli puoli miljoonaa kilometriä, 503 000 km, 5,4-kertainen Kia Picantoon verrattuna. Kymmenvuotiaiden kaikkien mallien keskimääräinen mittarilukema on 175 000 km.Vuonna 2023 määräaikaiskatsastuksessa 10-vuotiaista autoista hylättiin 18,8 prosenttia, yleisin hylkäyssyy: jousitus ja iskunvaimennus.10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automallien TOP 2525 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyHonda Civic (141 000) (4,7) (Käyttöjarru)Honda CR-V (174 000) (6,3) (Käyttöjarru)Toyota RAV4 (176 000) (6,6) (Käyttöjarru)Toyota Auris (146 000) (7,0) (Seisontajarrun dynamometritesti)Toyota Avensis (174 000) (7,3) (Taka-akselisto)Honda Jazz (108 000) (8,0) (Käyttöjarru)Toyota Verso (189 000) (8,2) (Käyttöjarru)Toyota Verso-S (121 000) (8,7) Volkswagen Golf Plus (122 000) (9,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)Suzuki Swift (114 000) (9,8) (Käyttöjarru)Audi Q5 (202 000) (10,2) (Etuakselisto)Mercedes-Benz B-sarja (150 000) (10,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)Audi A4 (200 000) (10,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)Alfa Romeo Giulietta (151 000) (10,9) Seat Leon (164 000) (11,5) (Käyttöjarru)Volvo S60 (182 000) (11,7) (Jousitus ja iskunvaimennus)Toyota Aygo (111 000) (12,0) Mazda 3 (124 000) (12,3) (Etuakselisto)Jaguar XF (189 000) (12,3) Audi A6 (225 000) (12,7) (Etuakselisto)Škoda Fabia (127 000) (12,9) (Käyttöjarru)Mercedes-Benz ML (215 000) (12,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)Toyota Corolla (131 000) (12,9) (Asiapaperit)Škoda Octavia (194 000) (13,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)Audi A5 (185 000) (13,0) (Renkaat ja vanteet)10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automerkkien TOP 1515 vähävikaisinta: merkki (kaikki mallit), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaHonda (160 000) (6,6) (Käyttöjarru)Toyota (151 000) (9,9) (Jousitus ja iskunvaimennus)Mini (126 000) ( 11,0) Lexus (168000) (11,5) (Jousitus ja iskunvaimennus)Jaguar (185 000) (12,0) Audi (190 000) (12,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)Mazda (166 000) (14,6) (Etuakselisto)Škoda (185 000) (14,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)Suzuki (123000) (15,4) (Jousitus ja iskunvaimennus)Porsche (141 000) (15,5) Seat (159 000) (15,7) (Käyttöjarru)Volvo (221 000) (17,2) (Jousitus ja iskunvaimennus)Volkswagen (179 000) (17,8) Jousitus ja iskunvaimennus)BMW (204 000) (18,6) (Jousitus ja iskunvaimennus)Alfa Romeo(146 000) (19,0) (Jousitus ja iskunvaimennus)10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013Keskimääräinen hylkäysprosentti 18,8 %Keskimääräiset ajokilometrit 175 000 kmYleisin vikakohde: Jousitus ja iskunvaimennus 10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automallien FLOP 1515 hylätyintä ja runsasvikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäyssyyNissan Qashqai+2 (197 000) (44,5) (Etuakselisto)Kia Optima (195 000) (40,1) (Ohjausnivelet ja -tangot)Kia Sportage (165 000) (36,2) (Seisontajarrun dynamometritesti)Nissan Juke (126 000) (35,9) (Etuakselisto)Citroën C4 Picasso (169 000) (35,4) (Etuakselisto)Mercedes-Benz Sprinter (503 000) (35,3) (Seisontajarrun dynamometritesti)Kia Sorento (216 000) (34,9) (Ohjausnivelet ja -tangot)Hyundai i40 (185 000) (34,6) (Taka-akselisto)Mercedes-Benz Vito (331 000) (34,6) (Seisontajarrun dynamometritesti)Dacia Duster (169 000) (34,4) (Ohjausnivelet ja -tangot)Fiat Punto (108 000) (34,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)Renault Mégane (158 000) (32,8) (Jousitus ja iskunvaimennus)Hyundai i30 (157 000) (32,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)Fiat 500 (94 000) (31,9) (Etuakselisto)Mitsubishi Outlander (210 000) (31,4) (Ohjausnivelet ja -tangot)10-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2013, automerkkien FLOP 1010 hylätyintä ja runsasvikaisinta: merkki, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vikaFiat (113 000) (33,1) (Jousitus ja iskunvaimennus)Renault (138 000) (32,1 (Etuakselisto)Dacia (160 000) (31,9) (Etuakselisto)Nissan (147 000) (29,6) (Etuakselisto)Hyundai (141 000) (27,8) (Seisontajarrun dynamometritesti)Citroën (154 000) (27,4) (Etuakselisto)Mitsubishi (192 000) (26,7) (Ohjausnivelet ja -tangot)Jeep (175 000) (26,7) (Taka-akselisto)Kia (144 000) (26,3) (Ohjausnivelet ja -tangot)Subaru (179 000) (24,9) (Etuakselisto)Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.Katsastus ei kerro kaikkeaKatsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista.Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.Lähde: Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa