28.9.2023

Traficomin asiantuntijat: Yksityisautoilussa itsestään ajavaa autoa ei nähdä vielä pitkään aikaan, sen sijaan joukkoliikenteessä hyvinkin pian.

Siitä, että autot ajavat itsestään ja kuski vaikka esimerkiksi nukkuu auton kyydissä, on puhuttu jo pitkään. Traficomin asiantuntijoiden mukaan todellisuudessa siihen on vielä pitkä matka.

Itsestään ajava auto tulee – näin on puhuttu jo pidemmän aikaa. Tulee kyllä, mutta millä tasolla – ja koska.

– Siitä kiistellään, milloin automaattiajaminen toimisi kaikissa olosuhteissa. Jotkut ovat sitä mieltä, että se ei tapahtuisi koskaan. Ainakin siihen menisi ainakin vuosikymmeniä aikaa, sanoo johtava asiantuntija Reijo Jälkö liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Tämä on nimenomaan suuri kysymys yksityisautoilun puolella – jos ajatellaan sitä skenaariota, että auto ajaisi itsestään ja kuljettaja ottaisi sinä aikana vaikka torkut tai tekisi jotain muuta, lukisi esimerkiksi kirjaa.

Ongelma automaattiajamisessa on myös se, että ihmisen keskittymiskyvyssä on merkittäviä puutteita.

– Jos kehitys menee niin, että kuljettajan on seurattava automaattiajamista, se asettaa erittäin suuria vaatimuksia. Jos ihmistä vaaditaankin ottamaan autolta hallinta, ihminen on huono pidempiaikaisissa tarkkailutehtävissä ja voi kestää useita sekunteja, ennen kuin ihminen ymmärtää, mitä pitäisi tehdä, kun automaattijärjestelmä vaatiikin, että ihmisen pitäisi ottaa hallinta uudelleen, johtava asiantuntija Mikko Räsänen Traficomilta sanoo.

Räsäsen mukaan täytyy siis esimerkiksi vielä kehittää sitä, että kuinka auto vastaavasti toimisi tällaisissa tilanteissa. Ohjaisiko se itsensä esimerkiksi turvallisesti tien sivuun sinä aikana ennen kuin ihminen ottaa jälleen ohjat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattiajamista pysäköintitaloissa

Automaattiajamisessa on vielä siis lukuisia asioita ratkottavana, kunnes se on osa yhteiskuntaamme.

Selvää kuitenkin on, että kun automaatitajaminen maailmaan tulee, se ei tapahdu hetkessä. Aluksi automaattiajaminen voi olla esimerkiksi rajoitettua jollekin tietylle alueelle.

– Joukkoliikenteessä, siten että turvakuskia ei enää ole, automaattiajaminen voi tulla nopeastikin. Se on ihan realismia ja voi toteutua hyvinkin pian tietyillä alueilla, Reijo Jälkö sanoo.

Traficom on myöntänyt kaikkiaan vuoden 2016 jälkeen yhteensä 17 eri toimijalle 39 lupaa automaattiajamisen testaamiseen Suomessa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on ollut useita kokeiluita, joissa robottibussi on liikennöinyt bussireittejä. Busseissa on ollut turvakuljettaja mukana.

Automaattiajamiseen kuuluu lausahdus ”jos se toimii Suomessa, se toimii muuallakin”.

– Meillä on hankalat ilmasto-olosuhteet, Suomi on hyvä paikka testata automaattiajamiseen kuuluvia erilaisa lidareita, lasereita ja kameroita, Reijo Jälkö sanoo.

Automaattiajaminen voi yksityisliikenteessäkin olla realismia hyvinkin pian jo esimerkiksi siten, että joitain ajamiseen liittyviä osa-alueita automatisoidaan.

– Esimerkiksi Saksassa on jo automaattisen pysäköinnin sallivia pysäköintitaloja. Autossa olevat henkilöt jäävät autosta pois pysäköintihallin edessä, jonka jälkeen auto ajaa itsenäisesti parkkiin. Tällaisia voi tulla yksityisten toimijoiden kautta nopeastikin, asiantuntija Jukka Juhola Traficomista sanoo.

Moottori on aiemmin uutisoinut muun muassa Saksassa olevasta maailman ensimmäisestä automatisoidusta pysäköintipalvelusta, jossa auto ajaa itsestään parkkiin.

Teksti Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat