23.2.2024

Triumph Tiger 1200 -mallistoon odotettuja uudistuksia

Triumph on kuunnellut asiakaspalautteita, ja kaksi vuotta sitten täysin uudistettu Tiger 1200 saa jälleen useita parannuksia ominaisuuksiinsa.

Triumph uhosi kaksi vuotta sitten ison seikkailupyörä Tiger 1200:n esittelyn yhteydessä, että se aikoo uutuudellaan suistaa BMW:n ison GS:n valtaistuimeltaan. Hyväksi Tiger 1200 osoittautuikin, mutta myyntimäärissä mitattuna se ei yltänyt uhon mukaisiin tavoitteisiin. Kahden vuoden aikana brittitehdas on kerännyt Tiger-kuljettajilta palautteita, ja nyt mallia uudistetaan saatujen parannusehdotusten mukaan. Muutoksia on tehty niin moottoriin, ajettavuuteen, ergonomiaan kuin elektroniikkaankin.

Tiger 1200 Rally Pro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GT matkalle - Rally maastoon

Tiger 1200 -mallisto jakautuu jatkossakin matkailupainotteisiin GT-versioihin ja maastopainotteisiin Rally-versioihin. Kumpikin jakautuu vielä Pro- (20 litran tankki) ja Explorer-malliversioihin (30 litran tankki). GT:ssä on 19/18-tuumaiset alumiinivaluvanteet, kun taas Rallyssa on 21/18-tuumaiset pinnavanteet.

Tiger 1200 GT Pro

Lisää pyöriviä massoja, lisää pehmeyttä ominaisuuksiin

Moottorin pyöriviä massoja on kasvatettu, ja yhdessä moottorinohjaukseen tehtyjen muutosten kanssa ominaisuuksien sanotaan nyt olevan pehmeämmät erityisesti alhaisilla kierroksilla. Kytkintäkin on muokattu toimimaan pehmeämmin. Muutoksilla tähdätään myös pienempiin värinöihin, mikä olikin yksi moottorin heikkouksista tähän asti. Teho- ja vääntölukemat on pidetty ennallaan, 150 hevosvoimaa 9 000 kierroksella ja 130 newtonmetriä 7 000 kierroksella.

Tiger 1200 Rally Explorer

Vauhdissa säädettävä istuinkorkeus

Aikaisemmin ohjaustangon värinöitä vähentävä kumivaimenteinen kiinnitys on ollut vain Explorer-malliversioissa, nyt se on vakiona koko Tiger 1200 -mallistossa. Kuljettajan istuin on muotoiltu uudelleen, ja siinä luvataan nyt olevan enemmä’n tilaa vaihdella istuma-asentoa. Vakioistuimella istuinkorkeus on GT-versioissa 850 millimetriä ja Rally-versioissa 875 millimetriä. Matalalla istuinvaihtoehdoilla 20 millimetriä vähemmän. Semiaktiiviseen jousitusjärjestelmään on lisätty ominaisuus, jolla kuljettaja voi pysähdyttäessä laskea pyörän korkeutta 20 millimetriä yhdellä napinpainalluksella.

GT-versioissa jalkatapit on siirretty korkeammalle ja lähemmäs pyörän keskilinjaa, jolloin kallistusvaraa on aiempaa enemmän. Uudistetut mallit saapuvat jälleenmyyjille huhtikuun aikana.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia