9.9.2015

Tulossa: Neljännen sukupolven Prius – Hybridipäivitys Toyotalta

Neljännen sukupolven Prius jatkaa Toyotan hybriditarinaa. Valmistajansa mukaan neljännen sukupolven Prius on edeltäjiään parempi taloudellisuuden, päästöjen ja tehokkuuden saralla. Suurimpana edistysaskeleena pidetään kohentunutta suorituskykyä.

Frankfurtin autonäytelyn alla myös Toyota kertoo esiteltävistä uutuuksistaan. Nyt uutta on luvassa hybridirintamalle Priuksen neljännen sukupolven muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Priuksen voimanlähteenä toimii uudistettu Toyotan täyshybridijärjestelmä, jonka myötä valmistaja lupaa kuljettajalle muun muassa aiempaa suurempaa ajamisen nautintoa. Käytännössä lennokas ilmaisu tarkoittaa ripeämpiä kiihdytyksiä ja hiljaisempaa ajoa  suuremmilla nopeuksilla. Parannuksia on luvassa myös maantieajon polttoainetaloudellisuuteen.

Uudet ominaisuudet perustuvat suurelta osin TNGA-pohjalevylle, joka otetaan nyt ensimmäistä kertaa käyttöön uudessa Priuksessa. Uuden rakenteen ansiosta auton painopiste on matalammalla. Sen ansiosta auto on valmistajan mukaan vakaampi ajettava ja paremmin hallittava. Skaalautuva alusta tarjoaa myös muotoilijoille enemmän mahdollisuuksia auton ulkoasun suhteen. Priuksen yleisilme onkin aiempaa linjakkaampi ja urheilullisempi.

Uuden rakenteen vaikutukset näkyvät myös mukavuutena ja rauhallisuutena auton sisätiloissa. Uudistuksen myötä auton tavaratila on kasvanut, sillä uusi hybridiakusto ja uusi takajousitus vievät aiempaa vähemmän tilaa.

Kattava turvavarustelu

Uusi Prius saa kattavan Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelun, johon kuuluvat aiemmin esiteltyjen automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin, kaukovaloautomatiikan ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän lisäksi myös mukautuva vakionopeudensäädin ja jalankulkijan tunnistava automaattinen hätäjarrutus.

Priuksen uudistunut täyshybridijärjestelmä on aiempaa tehokkaampi, kevyempi ja terävämmin reagoiva. Moottorin muutosten ansiosta sen terminen tehokkuus on kasvanut valmistajan mukaan jopa 40 prosenttiin. Hybridikomponentit ovat  pienempiä kooltaan, ja niiden sijoittelu on mietitty uudelleen. Uusi nikkelimetallihydridiakkku on myös aiempaa pienempi, vaikka sen kestävyys ja lataustehokkuus ovatkin kasvaneet merkittävästi.

Lähde ja kuva: Toyota

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat