10.9.2015

Tulossa: Smart fortwo cabrio – Kolme autoa samassa paketissa

Kiinteäkattoinen Smart muuttuu napista puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet.

Uusi smart fortwo cabrio on valmistajansa mukaan itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart fortwo cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli.

Smart-avomallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä. Muotoilu on selkeää, puhdasta ja hyvin edistyksellistä. Smartille tyypilliset muotoiluvaikutteet kuten lyhyet etu- ja takaylitykset, selkeät linjat ja tridion-turvakori toistuvat cabrioletissa. B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa versioissa, ja koria on muotoiltu uudelleen urheilullisuuden korostamiseksi.

Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon saa auki kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Katon uloin kerros on tehty kevyestä polyakryylikankaasta, sisäkatto on puolestaan puuvilla-polyesteria. Väliin jää kumikerros. Katto on kaikkiaan 20 milliä paksu, ja ulkovärejä on kolme: blue denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa. Lämmitettävä takaikkuna on lasia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suojaustaso tutkittu pudotustestissä

Uusi smart fortwo cabrio on valmistajan mukaan turvallisin koskaan valmistettu smart-avomalli. Korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia suurempi kuin edeltäjässä. Alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisälle on lisätty putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä.

Smartin avomalli on käynyt läpi pakolliset törmäystestit sekä valmistajan omat, vaatimuksiltaan osin jopa kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarin varaan puolen metrin korkeudelta. Auton turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESP-järjestelmä sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin ja kaista-avustin.

Kaksi moottoria, kaksi vaihteistoa

Uusi smart fortwo cabrio on saatavana kahdella nykyaikaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, joiden tehot ovat 52 kW/71 hv ja 66 kW/90 hv. Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston.

Varustetasot ovat tutut passion, prime ja proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys sekä Urban Style –varustepaketti (10 millillä madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen.

Testattu laboratoriossa ja ajossa

Smart fortwo cabrion läpikäymän testiohjelman vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedesin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista on simutoiltu testissä 20 000 kertaa, joka vastaa koko auton odotettavissa olevaa elinikää. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa ­–15 asteesta aina 80 asteen lämpöön saakka. Katto on altistettu jopa –40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen.

Cabrion vedenpitävyys on varmistettu autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan. Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan on tutkittu testinuken avulla. Sen kaulaan ja käsivarsiin on asennettu 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa.

Smart cabrion tarina on jatkunut jo 15 vuotta, eli siitä asti kun smart hämmästytti automaailmaan Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin ensi kertaa nähty cabrio perustui smart city-coupé –malliin. Tuotantokelpoinen versio saatiin markkinoille jo seuraavana keväänä. Ensimmäinen malliuudistus tapahtui 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010. Vuonna 2002 esiteltiin myös pienenä sarjana valmistettu smart crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia.

Suomessa maahantuoja lupaa tilauskirjojen avautuvan marraskuussa. Ensimmäiset autot saatanee Suomeen talven aikana.

Lähde ja kuvat: Mercedes Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat