10.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: Smart fortwo cabrio – Kolme autoa samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinteäkattoinen Smart muuttuu napista puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Uusi smart fortwo cabrio on valmistajansa mukaan itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart fortwo cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli.Smart-avomallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä. Muotoilu on selkeää, puhdasta ja hyvin edistyksellistä. Smartille tyypilliset muotoiluvaikutteet kuten lyhyet etu- ja takaylitykset, selkeät linjat ja tridion-turvakori toistuvat cabrioletissa. B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa versioissa, ja koria on muotoiltu uudelleen urheilullisuuden korostamiseksi.Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon saa auki kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Katon uloin kerros on tehty kevyestä polyakryylikankaasta, sisäkatto on puolestaan puuvilla-polyesteria. Väliin jää kumikerros. Katto on kaikkiaan 20 milliä paksu, ja ulkovärejä on kolme: blue denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa. Lämmitettävä takaikkuna on lasia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojaustaso tutkittu pudotustestissäUusi smart fortwo cabrio on valmistajan mukaan turvallisin koskaan valmistettu smart-avomalli. Korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia suurempi kuin edeltäjässä. Alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisälle on lisätty putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä.Smartin avomalli on käynyt läpi pakolliset törmäystestit sekä valmistajan omat, vaatimuksiltaan osin jopa kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarin varaan puolen metrin korkeudelta. Auton turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESP-järjestelmä sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin ja kaista-avustin.Kaksi moottoria, kaksi vaihteistoaUusi smart fortwo cabrio on saatavana kahdella nykyaikaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, joiden tehot ovat 52 kW/71 hv ja 66 kW/90 hv. Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston.Varustetasot ovat tutut passion, prime ja proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys sekä Urban Style –varustepaketti (10 millillä madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen.Testattu laboratoriossa ja ajossaSmart fortwo cabrion läpikäymän testiohjelman vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedesin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista on simutoiltu testissä 20 000 kertaa, joka vastaa koko auton odotettavissa olevaa elinikää. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa –15 asteesta aina 80 asteen lämpöön saakka. Katto on altistettu jopa –40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen.Cabrion vedenpitävyys on varmistettu autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan. Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan on tutkittu testinuken avulla. Sen kaulaan ja käsivarsiin on asennettu 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa.Smart cabrion tarina on jatkunut jo 15 vuotta, eli siitä asti kun smart hämmästytti automaailmaan Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin ensi kertaa nähty cabrio perustui smart city-coupé –malliin. Tuotantokelpoinen versio saatiin markkinoille jo seuraavana keväänä. Ensimmäinen malliuudistus tapahtui 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010. Vuonna 2002 esiteltiin myös pienenä sarjana valmistettu smart crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia.Suomessa maahantuoja lupaa tilauskirjojen avautuvan marraskuussa. Ensimmäiset autot saatanee Suomeen talven aikana.Lähde ja kuvat: Mercedes BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa