10.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: Smart fortwo cabrio – Kolme autoa samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinteäkattoinen Smart muuttuu napista puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Uusi smart fortwo cabrio on valmistajansa mukaan itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart fortwo cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli.Smart-avomallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä. Muotoilu on selkeää, puhdasta ja hyvin edistyksellistä. Smartille tyypilliset muotoiluvaikutteet kuten lyhyet etu- ja takaylitykset, selkeät linjat ja tridion-turvakori toistuvat cabrioletissa. B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa versioissa, ja koria on muotoiltu uudelleen urheilullisuuden korostamiseksi.Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon saa auki kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Katon uloin kerros on tehty kevyestä polyakryylikankaasta, sisäkatto on puolestaan puuvilla-polyesteria. Väliin jää kumikerros. Katto on kaikkiaan 20 milliä paksu, ja ulkovärejä on kolme: blue denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa. Lämmitettävä takaikkuna on lasia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojaustaso tutkittu pudotustestissäUusi smart fortwo cabrio on valmistajan mukaan turvallisin koskaan valmistettu smart-avomalli. Korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia suurempi kuin edeltäjässä. Alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisälle on lisätty putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä.Smartin avomalli on käynyt läpi pakolliset törmäystestit sekä valmistajan omat, vaatimuksiltaan osin jopa kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarin varaan puolen metrin korkeudelta. Auton turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESP-järjestelmä sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin ja kaista-avustin.Kaksi moottoria, kaksi vaihteistoaUusi smart fortwo cabrio on saatavana kahdella nykyaikaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, joiden tehot ovat 52 kW/71 hv ja 66 kW/90 hv. Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston.Varustetasot ovat tutut passion, prime ja proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys sekä Urban Style –varustepaketti (10 millillä madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen.Testattu laboratoriossa ja ajossaSmart fortwo cabrion läpikäymän testiohjelman vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedesin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista on simutoiltu testissä 20 000 kertaa, joka vastaa koko auton odotettavissa olevaa elinikää. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa –15 asteesta aina 80 asteen lämpöön saakka. Katto on altistettu jopa –40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen.Cabrion vedenpitävyys on varmistettu autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan. Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan on tutkittu testinuken avulla. Sen kaulaan ja käsivarsiin on asennettu 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa.Smart cabrion tarina on jatkunut jo 15 vuotta, eli siitä asti kun smart hämmästytti automaailmaan Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin ensi kertaa nähty cabrio perustui smart city-coupé –malliin. Tuotantokelpoinen versio saatiin markkinoille jo seuraavana keväänä. Ensimmäinen malliuudistus tapahtui 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010. Vuonna 2002 esiteltiin myös pienenä sarjana valmistettu smart crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia.Suomessa maahantuoja lupaa tilauskirjojen avautuvan marraskuussa. Ensimmäiset autot saatanee Suomeen talven aikana.Lähde ja kuvat: Mercedes BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle