10.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: Smart fortwo cabrio – Kolme autoa samassa paketissa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kiinteäkattoinen Smart muuttuu napista puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Uusi smart fortwo cabrio on valmistajansa mukaan itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet. Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart fortwo cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli. Smart-avomallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä. Muotoilu on selkeää, puhdasta ja hyvin edistyksellistä. Smartille tyypilliset muotoiluvaikutteet kuten lyhyet etu- ja takaylitykset, selkeät linjat ja tridion-turvakori toistuvat cabrioletissa. B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa versioissa, ja koria on muotoiltu uudelleen urheilullisuuden korostamiseksi. Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon saa auki kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Katon uloin kerros on tehty kevyestä polyakryylikankaasta, sisäkatto on puolestaan puuvilla-polyesteria. Väliin jää kumikerros. Katto on kaikkiaan 20 milliä paksu, ja ulkovärejä on kolme: blue denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa. Lämmitettävä takaikkuna on lasia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suojaustaso tutkittu pudotustestissä Uusi smart fortwo cabrio on valmistajan mukaan turvallisin koskaan valmistettu smart-avomalli. Korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia suurempi kuin edeltäjässä. Alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisälle on lisätty putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä. Smartin avomalli on käynyt läpi pakolliset törmäystestit sekä valmistajan omat, vaatimuksiltaan osin jopa kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarin varaan puolen metrin korkeudelta. Auton turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESP-järjestelmä sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin ja kaista-avustin. Kaksi moottoria, kaksi vaihteistoa Uusi smart fortwo cabrio on saatavana kahdella nykyaikaisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla, joiden tehot ovat 52 kW/71 hv ja 66 kW/90 hv. Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston. Varustetasot ovat tutut passion, prime ja proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys sekä Urban Style –varustepaketti (10 millillä madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen. Testattu laboratoriossa ja ajossa Smart fortwo cabrion läpikäymän testiohjelman vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedesin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista on simutoiltu testissä 20 000 kertaa, joka vastaa koko auton odotettavissa olevaa elinikää. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa –15 asteesta aina 80 asteen lämpöön saakka. Katto on altistettu jopa –40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen. Cabrion vedenpitävyys on varmistettu autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan. Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan on tutkittu testinuken avulla. Sen kaulaan ja käsivarsiin on asennettu 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa. Smart cabrion tarina on jatkunut jo 15 vuotta, eli siitä asti kun smart hämmästytti automaailmaan Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin ensi kertaa nähty cabrio perustui smart city-coupé –malliin. Tuotantokelpoinen versio saatiin markkinoille jo seuraavana keväänä. Ensimmäinen malliuudistus tapahtui 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010. Vuonna 2002 esiteltiin myös pienenä sarjana valmistettu smart crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia. Suomessa maahantuoja lupaa tilauskirjojen avautuvan marraskuussa. Ensimmäiset autot saatanee Suomeen talven aikana. Lähde ja kuvat: Mercedes Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan