26.1.2017 Liikenne Tuulivoimaa Turun ja Tukholman välille – Viking Linen Grace saa purjeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turun ja Tukholman väliä liikennöivästä Gracesta tulee entistä pihimpi matkustajalautta. Varustamon Kiinassa tehtävä uusi matkustaja-alus tulee vuonna 2020. Viking Linen Turun ja Tukholman väliä seilaava M/S Grace on varustamonsa nykyaikaisimpia aluksia myös ympäristörasituksen puolesta. Nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävän aluksen päästöt tulevat tulevaisuudessa pienenemään entisestään. Alus saa nimittäin uudenaikaisen roottoripurjeen ensi vuoden huhtikuussa.– Roottoripurjeen avulla Gracen vuotuiset hiilidioksidipäästöt laskevat ja tarvittavan nesteytetyn kaasun käyttöä voidaan vähentää, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomalaista osaamistaUusi roottoripurje on osoitus siitä, että kekseliäällä teknisellä ratkaisulla voidaan parantaa jo käytössä olevan kookkaan matkustaja-aluksen ympäristöystävällisyyttä.Gracen hiilijalanjäljen pienentäminen on suomalaisittain kiinnostavaa, sillä roottoripurjeen kehittäjänä on suomalainen Norsepower-yritys.Lieriömäinen 24 metriä korkeata purjetta käytetään aina silloin kun se on otollista ja järkevää. Purjeen asentoa muutetaan sähkömoottorien avulla vallitsevan tuulensuunnan mukaisesti, jotta saadaan paras mahdollinen työntövoima. Jos tuulet eivät ole hyödyksi, ei purje ole käytössä laisinkaan.– Yhtään kovemmalla tuulella satamaa lähestyttäessä roottoripurjetta ei esimerkiksi käytetä, jotta kapteeni voi ohjata kookkaan aluksen turvallisesti laituriin.Uusi alus vuonna 2020Viking Line on tehnyt aiesopimuksen uudesta aluksesta kiinalaistelakan kanssa Turun ja Tukholman reitille M/S Gracen kumppaniksi. Uuteen alukseen tulee kaksi roottoripurjetta.– Tuosta aluksesta tulee valmistuessaan keväällä 2020 yksi maailman nykyaikaisimmista aluksista. Maailmalla, Englannin kanaalissa, seilaa tiettävästi vain yksi yhtä ympäristöystävällisesti liikkuva suuri matkustaja-alus, Jan Hanses taustoittaa.Uuden aluksen rahdin kuljetuskapasiteetti kasvaa Gracea suuremmaksi, vaikka alusten matkustajamäärä on samaa luokkaa. Kun Gracella on tarjota 1 100 rahtimetriä, on sitä uudella aluksella 1 500 rahtimetriä.Grace ei saa sisaralustaUudesta aluksesta tulee sisustusratkaisuiltaan pitkälti erilainen kuin Gracesta, joten ne eivät ole sisaraluksia. Matkustajia uudelle alukselle mahtuu noin 2 800.Aluksen on tarkoitus kulkea Suomen lipun alla. Varustamo olisi mieluusti tilannut laivan Suomesta, mutta joutui valitsemaan kokonaisharkinnan perusteella kiinalaistelakan. Rakennusprojekti on silti yhteistyöprojekti usean suomalaisen alihankkijan kanssa.– Aiesopimuksen mukaan kiinalaisen työn osuus laivasta on vähintään 40 prosenttia. Muuta työtä teetämme Euroopassa ja niin paljon alihankkijoiden avulla Suomessa kuin mahdollista, Hanses kertoo.Saadaanko alus liikenteeseen suunnitellun aikataulun mukaisesti, on vielä arvailujen varassa, sillä aluksesta on toki tehty jo aiesopimus kiinalaistelakan kanssa, mutta lopullista sopimusta ei ole. Ja vaikka se olisikin, on isoilla rakennusurakoilla joskus tapana myöhästyä, kuten vaikka Länsimetron tapaus on osoittanut.– Toivottavasti alus on valmiina keväällä 2020, mutta olemme toki varustautuneet myöhästymiseenkin, Hanses kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinalaiset tulevat!Viking Linella on jo nyt vahva yhteys kiinalaisiin matkailijoihin, sillä punaisilla laivoilla kulkee vuosittain 80 000 kiinalaisturistia, ja heidän määränsä on ollut viime vuodet vahvassa kasvussa.– Ei ole myöskään näköpiirissä, että kiinalaismatkailijoiden määrä olisi laantumassa, päinvastoin, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström arvioi.Teksti Marko Jokela Kuvat Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”