22.12.2022 Ajoneuvot TÜV-katsastusraportti: Mercedes-Benz B-sarja vähävikaisin 2–3-vuotias automalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Kattava ja arvostettu saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet laatuaan, aikaisemmin mainiosti menestynyt japanilainen Toyota on pudonnut parhaiden joukosta 2–3-vuotiaiden automallien ikäryhmässä.Raportti on mittava, sillä aineisto on kerätty lähes 9,6 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa.TÜV-katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyynnissä meilläkin!Valtaosa vikaraportissa mukana olevista automalleista on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.Sähköauto on tilastossa mukana TÜV-raportissa ensimmäisen kerran. Renault Zoen autokanta oli ainoana sähköautona tilastollisesti riittävän suuri raporttia varten.Saksalaiset merkit vahvoillaMercedes-Benz B-sarja on nimestään huolimatta parasta A-ryhmää ollen 2–3-vuotiaiden ja koko tilaston paras hylkäysprosentilla 2,0. Kolmen edellisen vuoden paras, Mercedes-Benz GLC jakoi toisen sijan yhdessä Volkswagen Golf Sportsvan -mallin kanssa hylkäysprosentin ollessa 2,3 %.Uusinta mallia lukuun ottamatta Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin Euroopassa myytäviä malleja on valmistettu Saksan Bremenin ohella myös Suomessa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa. Viimeisimmän mallimuutoksen myötä GLC:n valmistus siirtyi Saksaan.Muut 10-kärjessä -mallit olivat Audi Q3, Audi Q2, Porsche Cayenne, Volkswagen T-Roc, Honda Jazz, Mercedes-Benz A-sarja ja jaetulla 10. sijalla Hyundai ix20, Suzuki Vitara ja Volvo V40. Parhaiden mallien laatuerot ovat vähäisiä hylkäysprosenttien ollessa välillä 2,0–3,0 %.Honda ja Suzuki pitävät mainetta ylläHonda Jazz pärjäsi katsastusraportissa japanilaisautoista parhaiten. Automallien 2–3-vuotiaiden kärkikymmeniköstä löytyy kaksi japanilaista, Honda Jazz 8. sijalla ja Suzuki Vitara 10. sijalla. Seuraavaksi paras japanilainen on Mitsubishi Eclipse Cross 19. sijalla.Uusi tulokas kärkipään listalla on eteläkorealainen Hyundai ix20 sijalla 10. Vielä muutama vuosi sitten hyvin menestynyt Toyota on tipahtanut kärkikahinoista: Toyotan yksikään malli ei ole 25 parhaan joukossa. Paras Toyota -malli, Yaris, löytyy vasta 32. sijalta.Hänniltä tässä automallien nuorimmassa ikäryhmässä löytyvät Dacia Logan (hylkäysprosentti 11,6), Dacia Dokker (10,8) ja Volkswagen Sharan (9,4).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnsiona ajomäärätiedotTÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.25 vähävikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaprosentti on sama useammalla automallilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Mercedes-Benz B-sarja (28 000) (2,0) Mercedes-Benz GLC (48 000) (2,3) Volkswagen Golf Sportsvan (30 000) (2,3) Audi Q3 (37 000) (2,4) Audi Q2 (34 000) (2,6) Porsche Cayenne (47 000) (2,6) Volkswagen T-Roc (36 000) (2,6) Honda Jazz (24 000) (2,7) Mercedes-Benz A-sarja (35 000) (2,8) Hyundai ix20 (25 000) (3,0) Suzuki Vitara (33 000) (3,0) Volvo V40 (40 000) (3,0) Mercedes-Benz C-sarja (51 000) (3,2) Mercedes-Benz SLC (25 000) (3,2) Porsche 911 (21 000) (3,2) Audi A3 (39 000) (3,3) Audi Q5 (52 000) (3,3) Smart Forfour (23 000) (3,3) Mitsubishi Eclipse Cross (35 000) (3,4) Renault Captur (27 000) (3,4) Volkswagen Touareg (56 000) (3,4) Audi A6/A7 (62 000) (3,5) Škoda Karoq (44 000) ( 3,5) Audi TT (29 000) (3,6) Kia Picanto (25 000) (3,6) Mercedes-Benz E-sarja Coupé (41 000) (3,6) Mitsubishi ASX (34 000) (3,6) Suzuki SX4 (33 000)25 monivikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautotSija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %Mikäli automallin vikaprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.Ford Focus (45 000) (6,7) Mazda 6 (43 000) (6,7) Škoda Octavia (60 000) (6,7) Volkswagen Passat (68 000) (6,7) BMW 5-/6-sarja (63 000) (6,8) Volkswagen Caddy (52 000) (7,0) Renault Clio (34 000) (7,1) Fiat Panda (29 000) (7,2) Hyundai i10 (27 000) (7,2) Peugeot 308 (48 000) (7,2) Citroën Berlingo (42 000) (7,3) Ford S-Max (62 000) (7,4) Ford Ka+ (26 000) (7,5) Ford Mondeo (62 000) (7,9) Fiat Tipo (35 000) (8,0) Škoda Superb (71 000) (8,0) Ford Galaxy (56 000) (8,1) Opel Crossland (27 000) (8,2) Seat Alhambra (52 000) (8,2) Dacia Sandero (31 000) (8,5) Dacia Duster (38 000) (8,7) BMW X5/X6 (61 000) (8,8) Citroën C3 Aircross (31 000) (9,4) Volkswagen Sharan (57 000) (9,4) Dacia Dokker (40 000) (10,8) Dacia Logan (40 000) (11,6)Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022. Keskimääräinen vikaprosentti 5,3 %.Tuloksissa mielenkiintoista on se, että saman merkin eri malleja voi esiintyä sekä 25 parhaimman että 25 heikoimman listoilla. Näitä merkkejä ovat aakkosjärjestyksessä: Hyundai, Renault, Škoda ja Volkswagen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuokkavoittajat (2–3-vuotiaat autot)Luokka, malli, vikaprosenttiPikkuautot, A-segmentti (Kia Picanto) (3,6) Pikkuautot, B-segmentti (Honda Jazz) (2,7) Pienempi keskiluokka (Mercedes-Benz A-sarja) (2,8) Isompi keskiluokka (Volvo V40) (3,0) Tila-autot (Mercedes-Benz B-sarja) (2,0) Katumaasturit, SUV (Mercedes-Benz GLC) (2,3)Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaat autot)Luokka, malli, vikaprosenttiPikkuautot, A-segmentti (Ford Ka+) (7,5) Pikkuautot, B-segmentti (Renault Clio) (7,1) Pienempi keskiluokka (Dacia Logan) (11,6) Isompi keskiluokka (Škoda Superb) (8,0) Tila-autot (Volkswagen Sharan) (9,4) Katumaasturit, SUV (Citroën C3 Aircross) (9,4)Joka viides auto kehnossa kunnossaUusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,2 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli vain 17,9 %, toissa vuonna 19,9 %, ja esimerkiksi vuoden 2014 raportissa peräti 24,9 %.160 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt ensimmäisen kerran yli 10 vuoden. Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuoden 2022 alussa 10,1 vuotta.Saksan valtavasta 48,5 miljoonan henkilöauton kannasta 9,8 miljoonaa henkilöautoa on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolloista tingitäänOsa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta.Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.Myös yritysten työkäytössä olevien yhteiskäyttöautojen kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.Taustalla 9,6 miljoonaa katsastustaSaksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2021 kesäkuu 2022. Mukana on 134 eri automallia, kun lisäksi lasketaan niiden mallimuutokset, on tilastossa 226 automallia viidessä eri ikäryhmässä ja kuudessa kokoluokassa.TÜVin raportti on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot mallin kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.Sähköautot vasta tulossaSähköautomalleista ei ole saatavilla vielä tilastollisesti merkittäviä vikatietoja – Renault Zoe-mallia lukuun ottamatta. Ainoa sähköauto uusimmassa TÜVin raportissa on Renault Zoe. Sen hylkäysprosentti 2–3-vuotiaana on 5,3 %, mikä on ikäryhmän keskiarvo, mutta 4-5-vuotiaana Zoen hylkäysprosentti 10,6%, mikä sijoittaa sen ikäryhmänsä viimeiseen kolmannekseen keskiarvon ollessa 8,6 %. Zoen hylkäykseen johtaneet viat keskittyvät pääasiassa akselistoon ja pyöräntuentaan.TÜV-raportin tiedotteessa mainitaan kommentteja muutamista muista sähköautomalleista, vaikka niiden autokanta ei vielä täytä varsinaisen TÜV-raportin tilastollista luotettavuutta: E-Smart todettiin vähävikaiseksi ja BMW i3 sijoittui keskiryhmään 2–3-vuotiaiden ryhmässä. BMW i3:ssa ilmeni jarrulevyjen ruostumista ja valovikoja. Iso Tesla S sijoittui häntäpäähän hylkäysprosentilla 10,7 % ensimmäisessä katsastuksessa.Teslan viat keskittyivät pyöräntuennan poikittaisiin tukivarsiin sekä sumu- ja lähivaloihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy150 kohtaa tarkistetaanSaksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, akselistoon liittyvät pyöräntuennan tukivarret, nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle. Tyyppiviat-palvelu paljastaa Suomessa suosittujen automallien vikatiedot Tyyppiviat on Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta. Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita. Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä. Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasvetovalikoista halutun automerkin ja automallin. Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään: katsastuksessa havaitut viat takaisinkutsuun johtaneet viat tielle jättäneet tekniset viat autonkäyttäjien ilmoittamat viat – Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa. Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. – Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo. Kattavat tietolähteet Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta riskiä joskus kalliisiinkin korjauslaskuihin. Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja akun pettämiseen. Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuuttaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut. Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat, Lähde: AutoBild TÜV-Report 2023 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”