5.11.2023 Ajoneuvot Työsuhdepyöräilijöiden määrä on yli kaksinkertaistunut vuodessa – jo pian enemmän kuin työsuhdeautoilijoita Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Työsuhdeopyöräetua saa Tulorekisterin tietojen mukaan nyt jo lähes 70 000 suomalaista. Suomalaiset ovat innostuneet vuoden 2021 voimaan tulleesta verovapaasta polkupyöräedusta. Polkupyöräedun suosio ei näytä myöskään laantuvan. Pyöräetua saa Tulorekisterin tietojen mukaan tällä hetkellä jo lähes 70 000 suomalaista. Pyöräliitto ennustaa, että 80 000 pyöräedun edunsaajan rajapyykki ohitetaan viimeistään alkuvuonna 2024. Tämä tarkoittaa sitä, että rajapyykin ylittyessä useampi suomalainen ajaisi työsuhdepyörällä kuin työsuhdeautolla. Pyöräedun suosio on kasvanut vauhdilla. Viimeisen vuoden aikana, syyskuusta 2022 ja syyskuuhun 2023 ajanjaksolla pyöräetua saavien määrä yli kaksinkertaistui: Syyskuussa 2022 etua sai noin 32 000 henkilöä ja tänä vuonna samaan aikaan noin 67 500 henkilöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvua näkyvissä Pyöräliitto ennustaa, että pyöräetua saavien joukko kasvaa entisestään, sillä useat hyvinvointialueiden ja kuntien kaltaiset suuret työnantajat ovat vasta ottamassa pyöräetua käyttöön. Niinpä etua saavien joukko todennäköisesti kasvaa merkittävästi entisestään. – Polkupyöräedusta on tulossa lounas-, liikunta- ja kulttuurietujen kaltainen laajasti käytössä oleva koko kansan työsuhde-etu. Eikä se ole ihme, sillä polkupyöräetu lisää työntekijöiden pyöräilyä ja parantaa sitä kautta hyvinvointia sekä vähentää heidän liikennekustannuksia. Työsuhdepyörä on nimittäin edullinen, helppo ja hauska tapa korvata autolla liikkumista, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo. Pyöräliiton selvityksen mukaan työsuhdepyörät korvaavat tehokkaasti autoilua. Pyöräliitto muistuttaa myös, että päästöjen ja kansanterveyden näkökulmasta tärkeää on myös se, ettei työsuhdepyöräily vähennä kävellen tai joukkoliikenteellä tehtäviä matkoja. – Verovapaa polkupyöräetu on kenties merkittävin yksittäinen valtion toimenpide, jolla on saatu lisättyä pyöräilyä ja vähennettyä autoilua, ja nyt ollaan vasta alussa. Edun laajentuessa uusille työpaikoille sen piiriin tulee vielä todella merkittävästi lisää työntekijöitä, ja pyöräedusta tulevat hyötymään sadat tuhannet työntekijät. Samalla liikunta lisääntyy, autoilu vähenee ja näistä syntyy merkittävät säästöt yhteiskunnalle, työnantajalle ja yksilölle, Koistinen sanoo. Inflaatio pienentää hyötyä – Etu on nykyisellään jo varsin toimiva, mutta inflaation myötä sen hyöty kutistuu. Edun enimmäisarvoa tulisikin nostaa 1 800 euroon vuodessa sekä sisällyttää etuun myös enintään 1000 watin sähkömoottorilla varustetut polkupyörät, joilla voisi taitaa pidempiäkin työmatkoja sujuvasti, Koistinen sanoo. Polkupyöräetu on vauhdittanut merkittävästi erityisesti sähköpyörien kauppaa ja sillä on ollut työllistävä vaikutus. Työsuhdepyöristä kaksi kolmesta on sähköpyöriä. Sähköpyörillä tehdään myös pidempiä ajomatkoja kuin tavanomaisilla pyörillä ja niillä korvataan auton käyttöä laajemmin sekä myös ympärivuotisesti. Verovapaa polkupyöräetu on myös luonut kokonaan uutta liiketoimintaa. Polkupyöräetuyrityksiä on jo lukuisia, ja lisäksi etu on lisännyt pyörien huoltopalveluiden kysyntää, pyöräkauppojen myyntiä ja lisännyt rahoituspalvelujen kysyntää. Pyöräliitto arvioi, että etu onkin synnyttänyt jo ainakin 100–200 uutta työpaikkaa. Polkupyöräetu on edistänyt myös yritysten innovaatioita sekä kansainvälistymistä: Polkupyöräetualan suurimpiin yrityksiin kuuluva, yli 1 300 yritysasiakasta palveleva Vapaus voitti pääpalkinnon eurooppalaisten startup-yritysten European Startup Prize for Mobility -kilpailussa. Kilpailuun osallistui yli 700 yritystä ympäri Eurooppaa. Pyöräetu kiteytettynä Työntekijän verovapaalla polkupyöräedulla tarkoitetaan tilannetta, jossa työnantaja tarjoaa työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön työsuhdepyörän. Pyörä voidaan hankkia leasingsopimuksella tai suoraan työnantajan omistukseen. Työnantaja voi tarjota edun osana palkkaa, palkan päälle tai näiden yhdistelmänä. Työsuhdepyöräetu on työntekijälle verovapaa etu 1 200 euroon asti vuodessa (100 euroa / kuukausi). Pyöräedun arvoon sisältyvät myös lisävarusteet sekä huoltopalvelut. Verohyödyn suuruus riippuu kuukausiansioista, pyörän arvosta ja muista tekijöistä. Keskimäärin työntekijä säästää 20–30 prosenttia pyörän ostohinnasta. Työntekijä saa itse päättää työsuhdepyörän käytöstä, pyörää voi siis käyttää vapaasti niin työmatkoihin kuin vapaa-ajan pyöräilyyn. Suurin osa työsuhdepyöriksi hankituista pyöristä on sähköavusteisia. Suosituimpia pyörätyyppejä ovat maasto- ja gravelpyörät. Lähde: Pyöräliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista