23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle Teksti Benjamin Helander Kuva Porsche Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiljattain päivitetty Porsche Panamera tarjoaa edelleenkin V8-voimaa. Se tarjoaa sitä suorastaan ennätyksellisesti. Porsche päivitti jo kahdeksan vuoden ikään ehtineen Panameransa hyvin merkittävällä tavalla viime vuoden loppupuolella, ja muun muassa edellisestä mallista perityistä perusmitoista huolimatta Porsche kutsuu uutuutta Panameran kolmanneksi sukupolveksi. Tulkittiinpa uusi Panamera edeltäjänsä päivitykseksi tai uudeksi malliksi, luottavat Panameran huippuversiot jatkossakin V8:aan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanamera GTS on perinteisempi neliovinen grand tourerVaikka iso, neliovinen, etumoottorinen, ja VW-konsernin muun kerman kanssa tekniikkansa jakava Panamera on edelleen 15 vuoden jälkeenkin pyhäinhäväistys monille Porsche-faneille, lienee Panamera GTS kuitenkin omassa kategoriassaan lähimpänä 911:n hyveitä. Siinä on varsin tehokas polttomoottori, joka ilman akuston lisäpainoa tarkoittaa mahdollisimman hyvää teho-painosuhdetta ja ajettavuutta. Sen suorituskykylukemat menevät urheiluauton lukemista. Edeltävään GTS:ään nähden päivitetty malli on saanut 20 hevosvoimaa lisää tehoa. Tämä tarkoittaa, että 4,0-litraisesta tuplaturbo-V8:sta irtoaa nyt tasan 500 hevosvoimaa eli 368 kilowattia. Ja koska GTS:ssä polttomoottori tekee työnsä ilman apuvoimia, tuodaan sen äänimaailma koko komeudessaan pihalle vakiovarusteisen urheilupakoputkiston kautta. Uudistettuna Panamera GTS kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa, missä on hienoinen parannus edeltävään GTS:ään verrattuna. Huippunopeus on kokonaista 302 km/h. Kaksoisturbojen pitäisi tehdä moottorin käytöksestä mahdollisimman lineaarista, paikaltaankiihdytyksessä, kuten myös isommilla nopeuksilla. Tässä oman osuutensa tekee myös uudistettu 8-pykäläinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, Porschen kielellä PDK.Panamera GTS:n tunnistaa muista Panameroista ulkoisesti parhaiten lisättyä urheilullisuutta viestivien mustien yksityiskohtiensa kautta. Se myös kulkee kaksiventtiilisen ja kaksikammioisen ilmajousituksensa varassa muita versioita 10 millimetriä matalammalla, ja siinä on muutoinkin jäykemmäksi säädetty alusta.Hintakin Panamera GTS:lle on luonnollisesti keksitty. Suomessa uuden Panamera Gran Turismo Sportin rattiin pääsee alkaen 295 495 eurolla. Erityisen urheilupainotteisena mallina GTS:ää valmistetaan vain standardiakselivälillä. Panamera Turbo S E-Hybrid on ennätysten rikkojaLisätäänpä Panamera GTS:n 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8:aan lataushybridijärjestelmä sähkömoottoreineen, ja tuloksena on Panamera Turbo S E-Hybrid, kaikkien aikojen tehokkain Porsche Panamera.Turbo E-Hybridin yläpuolelle sijoittuva Turbo S E-Hybrid aloittaa ennätysteholukemiin kipuamisensa nimenomaan tuosta polttomoottorista, joka tuottaa vielä GTS:ääkin sata hevosvoimaa enemmän, kaikkiaan 600 hevosvoimaa. Tähän kun lisätään vaihdelaatikon sisään integroitu 140 kilowatin sähkömoottori, päästään järjestelmän kokonaistehossa 575 kilowattiin eli 782 hevosvoimaan.Kokonaisvääntömomenttikin on noussut 150 newtonmetrin verran, mikä tarkoittaa, että nyt puhutaan tasan tuhannesta newtonmetristä. Mahdollistaakseen erityisesti tällaiset vääntölukemat, on Porsche joutunut päivittämään auton vaihdelaatikkoa, jotta se sietäisi paremmin muun muassa lämpöä. Uudistettu Panamera Turbo S E-Hybrid ottaa niin sanotusti löysät pois edeltäjänsä asettamista suorituskykylukemista. 2,9 sekunnin 0 - 100 km/h -sprintti hoituu siltä puoli sekuntia nopeammin, ja Autobahnilla edeltäjä voidaan ohittaa 325 km/h huippunopeudella 25 km/h edeltäjää kovemmin. Porsche on lisännyt myös Panamera Turbo S E-Hybridiin uuden ja suuremman lataushybridiakkunsa, bruttovetoisuudeltaan 25,9 kilowattituntia. Se mahdollistaa WLTP-syklillä 88 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Tässä auttaa myös tehostettu jarrutusenergian talteenotto.Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid maksaa Suomessa alkaen 251 591 euroa. Suuremmista tehoista huolimatta noin 44 000 euron verran GTS:ää halvempi hinta selittyy lataushybridin merkittävästi alemmalla autoverolla. Pidemmän akselivälin Panamera Turbo S E-Hybrid Executiven rattiin (tai takapenkille) pääsee puolestaan 263 947 euron sijoituksella. Nopein luksusauto NordschleifellaTurbo S E-Hybridin ennätyksellisyydessä on kaksi puolta. Se on paitsi ennätyksellisen tehokas Panamera, myös ennätyksellisen nopea luksusauto Nürburgringin kuuluisalla Nordschleife-osuudella. Panamera Turbo S E-Hybridillä kellotettiin tuolla 20,832 kilometrin rataosuudella notaarin vahvistama aika 7 minuuttia 24 sekuntia ja 17 kymmennystä. Kyseessä on hieman löyhästikin tulkittava luksusautojen luokan kierrosaikaennätys. Ennätysajan ajoi Porschelle saksalainen moottoriurheilija Lars Kern, joka tunnetaan Porschen nimikkokuskina. Ennätysajossa käytetty autoyksilö oli valinnaisvarusteisella hiilikuituilmanohjainsarjalla varustettu tuotantomallinen Turbo S E-Hybrid, johon oli radan sääntöjen täyttämiseksi asennettu turvakaari sekä kuppi-istuin ratavöillä. Turbo S E-Hybridin asettama ennätysaika peittosi edeltäjänsä noin viidellä sekunnilla. Track Packilla varustettuun Tesla Model S Plaidiin nähden Panamera paransi ennätystä reilulla sekunnilla. Porschella on paljon aiempaakin kokemusta Nordschleifen ennätyksistä, ja pitäähän stuttgartilaistalli rataennätystäkin hallussaan 919 Hybrid Evolla ajalla 5:19.546 vuodelta 2018. Lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 28.5.2024 Ajoneuvot Kaikki on kutsuttu rakastumaan palavasti Porsche 911 hybridiin 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen