23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle Teksti Benjamin Helander Kuva Porsche Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiljattain päivitetty Porsche Panamera tarjoaa edelleenkin V8-voimaa. Se tarjoaa sitä suorastaan ennätyksellisesti. Porsche päivitti jo kahdeksan vuoden ikään ehtineen Panameransa hyvin merkittävällä tavalla viime vuoden loppupuolella, ja muun muassa edellisestä mallista perityistä perusmitoista huolimatta Porsche kutsuu uutuutta Panameran kolmanneksi sukupolveksi. Tulkittiinpa uusi Panamera edeltäjänsä päivitykseksi tai uudeksi malliksi, luottavat Panameran huippuversiot jatkossakin V8:aan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPanamera GTS on perinteisempi neliovinen grand tourerVaikka iso, neliovinen, etumoottorinen, ja VW-konsernin muun kerman kanssa tekniikkansa jakava Panamera on edelleen 15 vuoden jälkeenkin pyhäinhäväistys monille Porsche-faneille, lienee Panamera GTS kuitenkin omassa kategoriassaan lähimpänä 911:n hyveitä. Siinä on varsin tehokas polttomoottori, joka ilman akuston lisäpainoa tarkoittaa mahdollisimman hyvää teho-painosuhdetta ja ajettavuutta. Sen suorituskykylukemat menevät urheiluauton lukemista. Edeltävään GTS:ään nähden päivitetty malli on saanut 20 hevosvoimaa lisää tehoa. Tämä tarkoittaa, että 4,0-litraisesta tuplaturbo-V8:sta irtoaa nyt tasan 500 hevosvoimaa eli 368 kilowattia. Ja koska GTS:ssä polttomoottori tekee työnsä ilman apuvoimia, tuodaan sen äänimaailma koko komeudessaan pihalle vakiovarusteisen urheilupakoputkiston kautta. Uudistettuna Panamera GTS kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa, missä on hienoinen parannus edeltävään GTS:ään verrattuna. Huippunopeus on kokonaista 302 km/h. Kaksoisturbojen pitäisi tehdä moottorin käytöksestä mahdollisimman lineaarista, paikaltaankiihdytyksessä, kuten myös isommilla nopeuksilla. Tässä oman osuutensa tekee myös uudistettu 8-pykäläinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, Porschen kielellä PDK.Panamera GTS:n tunnistaa muista Panameroista ulkoisesti parhaiten lisättyä urheilullisuutta viestivien mustien yksityiskohtiensa kautta. Se myös kulkee kaksiventtiilisen ja kaksikammioisen ilmajousituksensa varassa muita versioita 10 millimetriä matalammalla, ja siinä on muutoinkin jäykemmäksi säädetty alusta.Hintakin Panamera GTS:lle on luonnollisesti keksitty. Suomessa uuden Panamera Gran Turismo Sportin rattiin pääsee alkaen 295 495 eurolla. Erityisen urheilupainotteisena mallina GTS:ää valmistetaan vain standardiakselivälillä. Panamera Turbo S E-Hybrid on ennätysten rikkojaLisätäänpä Panamera GTS:n 4,0-litraiseen tuplaturbo-V8:aan lataushybridijärjestelmä sähkömoottoreineen, ja tuloksena on Panamera Turbo S E-Hybrid, kaikkien aikojen tehokkain Porsche Panamera.Turbo E-Hybridin yläpuolelle sijoittuva Turbo S E-Hybrid aloittaa ennätysteholukemiin kipuamisensa nimenomaan tuosta polttomoottorista, joka tuottaa vielä GTS:ääkin sata hevosvoimaa enemmän, kaikkiaan 600 hevosvoimaa. Tähän kun lisätään vaihdelaatikon sisään integroitu 140 kilowatin sähkömoottori, päästään järjestelmän kokonaistehossa 575 kilowattiin eli 782 hevosvoimaan.Kokonaisvääntömomenttikin on noussut 150 newtonmetrin verran, mikä tarkoittaa, että nyt puhutaan tasan tuhannesta newtonmetristä. Mahdollistaakseen erityisesti tällaiset vääntölukemat, on Porsche joutunut päivittämään auton vaihdelaatikkoa, jotta se sietäisi paremmin muun muassa lämpöä. Uudistettu Panamera Turbo S E-Hybrid ottaa niin sanotusti löysät pois edeltäjänsä asettamista suorituskykylukemista. 2,9 sekunnin 0 - 100 km/h -sprintti hoituu siltä puoli sekuntia nopeammin, ja Autobahnilla edeltäjä voidaan ohittaa 325 km/h huippunopeudella 25 km/h edeltäjää kovemmin. Porsche on lisännyt myös Panamera Turbo S E-Hybridiin uuden ja suuremman lataushybridiakkunsa, bruttovetoisuudeltaan 25,9 kilowattituntia. Se mahdollistaa WLTP-syklillä 88 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Tässä auttaa myös tehostettu jarrutusenergian talteenotto.Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid maksaa Suomessa alkaen 251 591 euroa. Suuremmista tehoista huolimatta noin 44 000 euron verran GTS:ää halvempi hinta selittyy lataushybridin merkittävästi alemmalla autoverolla. Pidemmän akselivälin Panamera Turbo S E-Hybrid Executiven rattiin (tai takapenkille) pääsee puolestaan 263 947 euron sijoituksella. Nopein luksusauto NordschleifellaTurbo S E-Hybridin ennätyksellisyydessä on kaksi puolta. Se on paitsi ennätyksellisen tehokas Panamera, myös ennätyksellisen nopea luksusauto Nürburgringin kuuluisalla Nordschleife-osuudella. Panamera Turbo S E-Hybridillä kellotettiin tuolla 20,832 kilometrin rataosuudella notaarin vahvistama aika 7 minuuttia 24 sekuntia ja 17 kymmennystä. Kyseessä on hieman löyhästikin tulkittava luksusautojen luokan kierrosaikaennätys. Ennätysajan ajoi Porschelle saksalainen moottoriurheilija Lars Kern, joka tunnetaan Porschen nimikkokuskina. Ennätysajossa käytetty autoyksilö oli valinnaisvarusteisella hiilikuituilmanohjainsarjalla varustettu tuotantomallinen Turbo S E-Hybrid, johon oli radan sääntöjen täyttämiseksi asennettu turvakaari sekä kuppi-istuin ratavöillä. Turbo S E-Hybridin asettama ennätysaika peittosi edeltäjänsä noin viidellä sekunnilla. Track Packilla varustettuun Tesla Model S Plaidiin nähden Panamera paransi ennätystä reilulla sekunnilla. Porschella on paljon aiempaakin kokemusta Nordschleifen ennätyksistä, ja pitäähän stuttgartilaistalli rataennätystäkin hallussaan 919 Hybrid Evolla ajalla 5:19.546 vuodelta 2018. Lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 28.5.2024 Ajoneuvot Kaikki on kutsuttu rakastumaan palavasti Porsche 911 hybridiin 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 14.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Panamera – ajomukavuus paiskaa kättä suorituskyvylle 12.3.2024 Ajoneuvot Porsche Taycan Turbo GT on oikeesti nopee sähköauto! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?