13.8.2017 Ajoneuvot Uusi Ford GT: 25 tietokonetta ja 300 megaa dataa joka sekunti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikoninen Ford GT siirtyy kolmanteen versioonsa ja valmistaja on päättänyt hämmästyttää yleisöä trivialla autosta, tietokoneista ja mukitelineistä. Upouusi Ford GT tuo kilparadoilta tuttua tekniikkaa katuautoon, joten autossa on pökerryttävä määrä tietotekniikkaa. Mikäpä olisi sen parempi tapa tutustua kyseiseen tekniikkaan kuin kiehtova triviatieto?Fordin mukaan uudessa GT:ssä on esimerkiksi 50 sensoria, jotka luovat tunnissa yhteensä 100 gigatavua dataa. Tietomäärä on osapuilleen sama kuin 25 000 musiikkikappaleessa. Kaiken saadun tiedon prosessointiin autosta löytyy yli 25 tietokonejärjestelmää, jotka koostuvat puolestaan 10 miljoonasta koodirivistä.Niinpä auton järjestelmissä oleva koodimäärä on Fordin vertauksessa kovempi kuin Lockheed-Martinin seuraavan sukupolven F-35 Lightning II -suihkuhävittäjässä, mikä ei tosin hävittäjän ongelmat huomioiden ole pelkästään positiivinen asia. Yhteensä järjestelmät voivat pureskella läpi 300 megatavua dataa joka sekunti, tietomäärän vastatessa yhtä netin yli katsottua televisiosarjan jaksoa – siis joka sekunti.– Ford GT:n kehittyneet tietokonejärjestelmät toimivat saumattomasti yhteen auton keskipisteessä olevan kilpa-autoarkkitehtuurin kanssa parantaakseen suorituskykyä ja tuodakseen merkittävää kyvykkyyttä ja joustavuutta, kommentoi Ford Performancen pääjohtaja Dave Pericak.– Monitoroimalla jatkuvasti tietolähteitä, ajoneuvon kuormia ja ympäristöä ja säätämällä auton profiilia ja vasteita niiden mukaan, Ford GT on yhtä terävä ja vakaa 300 km/h nopeudessa kuin 30 km/h nopeudessa.Ford GT:n voimanlähteenä on 3,5-litrainen EcoBoost V6, josta saadaan katuversiossa superautoluokkaan riittävät 647 hevosvoimaa tehoa. Monet Fordin superauton järjestelmistä keskittyvätkin ajoneuvon hallintaan. Esimerkiksi moottori, ajonvakautusjärjestelmä, F1-tekniikkaan perustuva aktiivinen iskunvaimennus ja auton bravuurina pidetty aktiivinen aerodynamiikka vaativat jatkuvaa säätämistä valittujen ajotilojen mukaan.– Kehitimme Ford GT:n katuauton ja kilpa-auton vieretysten, ja se johti hiukan luovaan suunnitteluun, kuten katuauton täysin integroituun turvakehikkoon, joka täyttää samalla FIA:n kilpavaatimukset vain muutamin pienin lisäyksin.Tietty kilpa-automainen ehdottomuus näkyy kuitenkin esimerkiksi ajoasennossa, sillä kiinteästi asennettu penkki ei tarjoa pituussäätöjä kuljettajille. Sen sijaan ohjauspyörä ja polkimet on varustettu kattavin säädöin, jotta kaiken kokoiset kuljettajat saavat säädettyä itselleen sopivan ajoasennon – juuri oikeassa kohdassa autoa. Kuljettajan istuimen tarkka paikka on oleellinen osa kapean ja aerodynaamisen auton muotoilua. Toiset auton tietojärjestelmistä puolestaan tuovat helppoutta ja mukavuutta, kuten automaattinen ilmastointi ja Fordin tuttu Sync 3 -viihdejärjestelmä.Ford GT:n tavoitteena on 1 000 auton tuotantomäärä seuraavien 4 vuoden kuluessa, joten joitain muitakin myönnytyksiä on tehty myös arkikäytön suhteen. Auton tankkaaminen sujuu esimerkiksi muiden Fordien tavoin kiitos nopean Easy Fuel -korkin ansiosta.Autossa on myös esiinkäännettävät alumiiniset mukitelineet – ihan varmuuden vuoksi.Lähde: Ford Kuvat: Aake Kinnunen, FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija