13.8.2017 Ajoneuvot Uusi Ford GT: 25 tietokonetta ja 300 megaa dataa joka sekunti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ikoninen Ford GT siirtyy kolmanteen versioonsa ja valmistaja on päättänyt hämmästyttää yleisöä trivialla autosta, tietokoneista ja mukitelineistä. Upouusi Ford GT tuo kilparadoilta tuttua tekniikkaa katuautoon, joten autossa on pökerryttävä määrä tietotekniikkaa. Mikäpä olisi sen parempi tapa tutustua kyseiseen tekniikkaan kuin kiehtova triviatieto?Fordin mukaan uudessa GT:ssä on esimerkiksi 50 sensoria, jotka luovat tunnissa yhteensä 100 gigatavua dataa. Tietomäärä on osapuilleen sama kuin 25 000 musiikkikappaleessa. Kaiken saadun tiedon prosessointiin autosta löytyy yli 25 tietokonejärjestelmää, jotka koostuvat puolestaan 10 miljoonasta koodirivistä.Niinpä auton järjestelmissä oleva koodimäärä on Fordin vertauksessa kovempi kuin Lockheed-Martinin seuraavan sukupolven F-35 Lightning II -suihkuhävittäjässä, mikä ei tosin hävittäjän ongelmat huomioiden ole pelkästään positiivinen asia. Yhteensä järjestelmät voivat pureskella läpi 300 megatavua dataa joka sekunti, tietomäärän vastatessa yhtä netin yli katsottua televisiosarjan jaksoa – siis joka sekunti.– Ford GT:n kehittyneet tietokonejärjestelmät toimivat saumattomasti yhteen auton keskipisteessä olevan kilpa-autoarkkitehtuurin kanssa parantaakseen suorituskykyä ja tuodakseen merkittävää kyvykkyyttä ja joustavuutta, kommentoi Ford Performancen pääjohtaja Dave Pericak.– Monitoroimalla jatkuvasti tietolähteitä, ajoneuvon kuormia ja ympäristöä ja säätämällä auton profiilia ja vasteita niiden mukaan, Ford GT on yhtä terävä ja vakaa 300 km/h nopeudessa kuin 30 km/h nopeudessa.Ford GT:n voimanlähteenä on 3,5-litrainen EcoBoost V6, josta saadaan katuversiossa superautoluokkaan riittävät 647 hevosvoimaa tehoa. Monet Fordin superauton järjestelmistä keskittyvätkin ajoneuvon hallintaan. Esimerkiksi moottori, ajonvakautusjärjestelmä, F1-tekniikkaan perustuva aktiivinen iskunvaimennus ja auton bravuurina pidetty aktiivinen aerodynamiikka vaativat jatkuvaa säätämistä valittujen ajotilojen mukaan.– Kehitimme Ford GT:n katuauton ja kilpa-auton vieretysten, ja se johti hiukan luovaan suunnitteluun, kuten katuauton täysin integroituun turvakehikkoon, joka täyttää samalla FIA:n kilpavaatimukset vain muutamin pienin lisäyksin.Tietty kilpa-automainen ehdottomuus näkyy kuitenkin esimerkiksi ajoasennossa, sillä kiinteästi asennettu penkki ei tarjoa pituussäätöjä kuljettajille. Sen sijaan ohjauspyörä ja polkimet on varustettu kattavin säädöin, jotta kaiken kokoiset kuljettajat saavat säädettyä itselleen sopivan ajoasennon – juuri oikeassa kohdassa autoa. Kuljettajan istuimen tarkka paikka on oleellinen osa kapean ja aerodynaamisen auton muotoilua. Toiset auton tietojärjestelmistä puolestaan tuovat helppoutta ja mukavuutta, kuten automaattinen ilmastointi ja Fordin tuttu Sync 3 -viihdejärjestelmä.Ford GT:n tavoitteena on 1 000 auton tuotantomäärä seuraavien 4 vuoden kuluessa, joten joitain muitakin myönnytyksiä on tehty myös arkikäytön suhteen. Auton tankkaaminen sujuu esimerkiksi muiden Fordien tavoin kiitos nopean Easy Fuel -korkin ansiosta.Autossa on myös esiinkäännettävät alumiiniset mukitelineet – ihan varmuuden vuoksi.Lähde: Ford Kuvat: Aake Kinnunen, FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle