7.9.2023 Ajoneuvot Uusi Grand Kangoo täydentää Renault-mallistoa käytännöllisempään suuntaan – voit järjestää sen matkustamon 1 024 eri tavalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Grand Kangoolla voi matkustaa 7 henkeä tai yksi henkilö mukanaan 3 750 litran edestä tavaraa. Tai miten vain siltä väliltä. Renault Kangoo on yksi kompaktien pakettiautojen ja niistä johdettujen tila-autojen kulmakiviä koko maailmassa. 25 vuoden tuotantoaikanaan se on lainannut konseptinsa myös Nissanille ja Mercedes-Benzille. Kangoota on jo Renaultin nimellä valmistettu neljännesvuosisadan ajanjaksolla 4,4 miljoonaa kappaletta, joten ranskalaisvalmistaja tietää mitä tekee.Münchenin IAA Mobilityssä juuri esitelty Renault Grand Kangoo on nimensä mukaisesti suurempi, jatkettu versio nykyisen eli vuonna 2021 esitellyn kolmannen polven Kangoosta. 100-prosenttisesti käytännöllisyys edellä suunniteltu Grand Kangoo on mukava esimerkki siitä, että autonvalmistajat haluavat edelleen satsata muihinkin kuin crossovereihin. Grand Kangoo on turvallinen valinta lapsiperheelle, taksikäyttöön tai vaikkapa säännölliselle aktiivilomailijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuunneltavuuden juhlaaGrand Kangoo tekee siis Kangoosta seitsenpaikkaisen, missä asussa keskirivillä on kolme erillisistuinta ja taaimmaisella rivillä puolestaan kaksi. Kaikki viisi takaistuinta on irroitettavissa autosta ulos, jolloin Grand Kangoo muuntautuu pakettiautoksi. Pelkääjän istuin on myös kaadettavissa, mikä kasvattaa tilan maksimaaliseen 3 750 litraan, ja mahdollistaa jopa 3,11-metristen esineiden kuljetuksen matkustamossa kaikki ovet kiinni.Jo seitsenpaikkaisessa asussa, joka on äsken kuvaillun tilanteen ääripää, tavaratilaa kolmannen rivin taakse jää oikein kunnioitettavat 500 litraa. Istuimia kaatamalla, poistamalla ja pituussuunnassa liikuttelemalla Renault väittää erilaisia mahdollisia matkustamokonfiguraatioita olevan jopa 1 024 kappaletta. Siitä sitten vain kokeilemaan.Matkustamosta löytyy myös kaikkiaan 58 litraa erilaista säilytystilaa pikkutavaroille. Ohjaamon ilme alkaa olla jo henkilöautomaisella tasolla, mikä ei tämän luokan tila-autoissa ole aina ollut itsestäänselvyys.Niin lasten kuin vaikkapa liikuntarajoitteisten ja muiden erityisryhmien matkustaminen on Grand Kangoossa viisipaikkaista Kangoota helpompaa. Lapsiperhearkea helpottavat isofix-kiinnikkeet kaikilla viidellä takaistuimella. Auton keskiriville on huomattavan helppo nousta, kiitos 18 senttimetriä pidempien sivuliukuovien, ja kolmannen rivin polvitila on mukavat 164 millimetriä, Renaultin mukaan luokkansa paras. Yksi seitsenpaikkainen sähköauto lisääSähköautot valtaavat jatkuvasti uusia autoluokkia, ja Grand Kangoon täyssähköversio tuo oman lisänsä tähän maailmaan isojen seitsenpaikkaisten tila-autojen saralla. Renault Grand Kangoo E-Tech Electric, kuten koko nimi kuuluu, on myös hyvin käytännöllinen lähestymistapa sähköautoon, ja painottuu ennen kaikkea kaupunkipyörittelyyn esimerkiksi lasten koulukyydeissä tai muussa vastaavassa.E-Techissä on 45 nettokilowattitunnin akusto, joka mahdollistaa 265 WLTP-kilometrin toimintamatkan. Renaultin mukaan 80 kilowatin tasavirralla on mahdollista saada 80 kilometriä toimintamatkaa 10 minuutissa. Renault myös tarjoaa akustolle 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun, jonka puitteissa akusto vaihdetaan ilmaiseksi mikäli sen käyttökapasiteetti putoaa alle 70 prosenttiin uuden auton SoH-arvosta.Sähkömoottori Grand Kangoo E-Techissä on puhtaan vaatimaton 90-kilowattinen ja tarjoaa 245 newtonmetriä. Valittavissa on kolme erilaista jarrutusenergian talteenottotilaa sekä Eco-ajotila, joka pudottaa moottorin maksimitehon 56 kilowattiin ja huippunopeuden 110 kilometriin tunnissa.Polttomoottorisessa Grand Kangoossa luotetaan samoihin voimanlähteisiin kuin viisipaikkaisessa eli joko bensiini- tai dieselvoimaan. Niistä tehokkaampi on 130-heppainen 1,3-litrainen turbobensiinimoottori, dieselvaihtoehdon ollessa 1,5-litrainen 95-hevosvoimainen.Grand Kangoon myynti alkanee pian, ja saattaa olla, että myös Mercedes-Benzillä innostutaan lainaamaan sama kori Citaniin sekä mahdollisesti jopa T-sarjaan ja EQT:hen. Grand Kangoon toteutustapa on sen verran laadukkaan henkilöautomainen, ettei muunnoksesta olisi Mersulle vaivaa.Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous