7.9.2023

Uusi Grand Kangoo täydentää Renault-mallistoa käytännöllisempään suuntaan – voit järjestää sen matkustamon 1 024 eri tavalla

Renault Grand Kangoolla voi matkustaa 7 henkeä tai yksi henkilö mukanaan 3 750 litran edestä tavaraa. Tai miten vain siltä väliltä.

Renault Kangoo on yksi kompaktien pakettiautojen ja niistä johdettujen tila-autojen kulmakiviä koko maailmassa. 25 vuoden tuotantoaikanaan se on lainannut konseptinsa myös Nissanille ja Mercedes-Benzille. Kangoota on jo Renaultin nimellä valmistettu neljännesvuosisadan ajanjaksolla 4,4 miljoonaa kappaletta, joten ranskalaisvalmistaja tietää mitä tekee.

Münchenin IAA Mobilityssä juuri esitelty Renault Grand Kangoo on nimensä mukaisesti suurempi, jatkettu versio nykyisen eli vuonna 2021 esitellyn kolmannen polven Kangoosta. 100-prosenttisesti käytännöllisyys edellä suunniteltu Grand Kangoo on mukava esimerkki siitä, että autonvalmistajat haluavat edelleen satsata muihinkin kuin crossovereihin. Grand Kangoo on turvallinen valinta lapsiperheelle, taksikäyttöön tai vaikkapa säännölliselle aktiivilomailijalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muunneltavuuden juhlaa

Grand Kangoo tekee siis Kangoosta seitsenpaikkaisen, missä asussa keskirivillä on kolme erillisistuinta ja taaimmaisella rivillä puolestaan kaksi. Kaikki viisi takaistuinta on irroitettavissa autosta ulos, jolloin Grand Kangoo muuntautuu pakettiautoksi. Pelkääjän istuin on myös kaadettavissa, mikä kasvattaa tilan maksimaaliseen 3 750 litraan, ja mahdollistaa jopa 3,11-metristen esineiden kuljetuksen matkustamossa kaikki ovet kiinni.

Jo seitsenpaikkaisessa asussa, joka on äsken kuvaillun tilanteen ääripää, tavaratilaa kolmannen rivin taakse jää oikein kunnioitettavat 500 litraa. Istuimia kaatamalla, poistamalla ja pituussuunnassa liikuttelemalla Renault väittää erilaisia mahdollisia matkustamokonfiguraatioita olevan jopa 1 024 kappaletta. Siitä sitten vain kokeilemaan.

Matkustamosta löytyy myös kaikkiaan 58 litraa erilaista säilytystilaa pikkutavaroille. Ohjaamon ilme alkaa olla jo henkilöautomaisella tasolla, mikä ei tämän luokan tila-autoissa ole aina ollut itsestäänselvyys.

Niin lasten kuin vaikkapa liikuntarajoitteisten ja muiden erityisryhmien matkustaminen on Grand Kangoossa viisipaikkaista Kangoota helpompaa. Lapsiperhearkea helpottavat isofix-kiinnikkeet kaikilla viidellä takaistuimella. Auton keskiriville on huomattavan helppo nousta, kiitos 18 senttimetriä pidempien sivuliukuovien, ja kolmannen rivin polvitila on mukavat 164 millimetriä, Renaultin mukaan luokkansa paras.

Yksi seitsenpaikkainen sähköauto lisää

Sähköautot valtaavat jatkuvasti uusia autoluokkia, ja Grand Kangoon täyssähköversio tuo oman lisänsä tähän maailmaan isojen seitsenpaikkaisten tila-autojen saralla. Renault Grand Kangoo E-Tech Electric, kuten koko nimi kuuluu, on myös hyvin käytännöllinen lähestymistapa sähköautoon, ja painottuu ennen kaikkea kaupunkipyörittelyyn esimerkiksi lasten koulukyydeissä tai muussa vastaavassa.

E-Techissä on 45 nettokilowattitunnin akusto, joka mahdollistaa 265 WLTP-kilometrin toimintamatkan. Renaultin mukaan 80 kilowatin tasavirralla on mahdollista saada 80 kilometriä toimintamatkaa 10 minuutissa. Renault myös tarjoaa akustolle 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun, jonka puitteissa akusto vaihdetaan ilmaiseksi mikäli sen käyttökapasiteetti putoaa alle 70 prosenttiin uuden auton SoH-arvosta.

Sähkömoottori Grand Kangoo E-Techissä on puhtaan vaatimaton 90-kilowattinen ja tarjoaa 245 newtonmetriä. Valittavissa on kolme erilaista jarrutusenergian talteenottotilaa sekä Eco-ajotila, joka pudottaa moottorin maksimitehon 56 kilowattiin ja huippunopeuden 110 kilometriin tunnissa.

Polttomoottorisessa Grand Kangoossa luotetaan samoihin voimanlähteisiin kuin viisipaikkaisessa eli joko bensiini- tai dieselvoimaan. Niistä tehokkaampi on 130-heppainen 1,3-litrainen turbobensiinimoottori, dieselvaihtoehdon ollessa 1,5-litrainen 95-hevosvoimainen.

Grand Kangoon myynti alkanee pian, ja saattaa olla, että myös Mercedes-Benzillä innostutaan lainaamaan sama kori Citaniin sekä mahdollisesti jopa T-sarjaan ja EQT:hen. Grand Kangoon toteutustapa on sen verran laadukkaan henkilöautomainen, ettei muunnoksesta olisi Mersulle vaivaa.

Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat