19.6.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki: kevytperävaunua saa vetää sadan kilometrin tuntivauhdilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto: selvitä, paljonko perävaunuun saa ottaa kuormaa, tee kuormasta mahdollisimman matala kokonaisuus ja sido kuorma kunnolla. Uuden tieliikennelain myötä henkilö- ja pakettiautolla saa vetää kevytperävaunua enimmillään sadan kilometrin tuntivauhdilla aiemman 80 km/h sijaan. Uudistus edellyttää yhdistelmän kuljettajalta entistä enemmän huolellisuutta, varovaisuutta ja harkintaa. Uudistus on tervetullut, sillä on paljon tilanteita, joissa luokittelumassaltaan enintään 750 kilon painoista perävaunua eli tuttavallisemmin kevytperäkärryä voi hyvin ja turvallisesti vetää muun liikennevirran kanssa samaa nopeutta. Autoliitto muistuttaa, että uusi ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ei kuitenkaan tarkoita, että perävaunua pitäisi aina vetää suurinta sallittua nopeutta vaan nopeuden valinnassa on tärkeää huomioida liikenneympäristö, olosuhteet ja yhdistelmän kuormaus. Myös vetoauton ja perävaunun teknisestä kunnosta huolehtiminen on erittäin tärkeää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvitä sallittu kuorma Olennaista on selvittää, paljonko perävaunuun saa ottaa kuormaa. Kuormauskyky selviää, kun sallitusta kokonaismassasta vähennetään perävaunun omamassa. Jos perävaunussa on kuomu, se katsotaan kuormaksi ja vähentää näin ollen kuormauskykyä. Lisäksi on selvitettävä, minkä painoista perävaunua vetoautolla saa vetää. Autoliiton mukaan usein henkilöauton rekisteritiedoissa määritelty suurin sallittu perävaunumassa jarruitta on selkeästi pienempi kuin perävaunun teknisesti suurin sallittu kokonaismassa tai tieliikenteessä suurin sallittu akselimassa. Pienin arvoista on määräävä. Olennaista on myös selvittää, paljonko auton vetokoukkua saa kuormittaa eli paljonko aisapaino voi enintään olla. Aisapainoa pitää olla sopivasti Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että kuormasta tulisi tehdä mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus. Painopisteen tulisi olla pituussuunnassa akselin tai akselien päällä niin, että aisapainoa on jonkin verran. Aisapaino saa enintään olla kymmenen prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta. – Jos kuorma on liian edessä, on aisapainoa liikaa – jos taas kuorma on liian takana, tulee asiapainosta negatiivinen eli aisaan kohdistuu nostetta, mitä ei missään nimessä saa olla. Näin käy helposti kuljetettaessa pitkää tavaraa, kuten lautoja, Teppo Vesalainen kertoo. Nyrkkisääntö auttaa Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vetopään pystyy nostamaan koukkuun käsivoimin ilman kohtuutonta ponnistelua, on aisapainoa sopivasti. Mikäli voimaa tarvitsee reilusti, on aisapainoa liikaa ja jos aisa nousee maasta itsestään, on aisapainoa liian vähän. Leveyssuunnassa kuorman painopisteen tulisi olla mahdollisimman keskellä ja korkeussuunnassa matalalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sido oikein ja oikeanlaisin välinein Kuorman paikallaan pysyminen pitää varmistaa kuormasta riippuen tuennalla ja sidonnalla tai pelkällä sidonnalla. Mikäli kuorma pääsee liikkumaan jarrutuksessa, kiihdytyksessä tai käännöksessä, muuttuu sen painopiste ja yhdistelmä käyttäytyy yllättävästi. – Sidontaan on syytä käyttää asianmukaisia sidontaliinoja – pyykkinaru ei ole sidontaväline. Sidonnan kireys on syytä varmistaa noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen ja sen jälkeenkin säännöllisesti ajon aikana, Vesalainen painottaa. Ohjeet kuorman sijoittamiseen ja sidontaan Autoliiton YouTube-kanavalta. Lue lisää: Lue viiden minuutin juttu, niin olet jälleen valmis liikenteeseen Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan