16.1.2024

Uusien henkilöautojen markkina kaksijakoinen 2023

Henkilöautojen ensirekisteröinti kasvoi viime vuonna seitsemän prosenttia, vaikka heikentynyt ostovoima ja epävarmuus käyttövoiman valinnasta jarruttivatkin myyntiä.

Vuoden 2023 automarkkinaa voi luonnehtia kaksijakoiseksi. Viime vuotta leimasivat toisaalta pitkään jatkuneen komponenttipulan päättyminen ja vahvojen tilauskantojen purkautuminen rekisteröinneiksi. Toisaalta nopeasti kasvaneen inflaation heikentämä ostovoima, kohonnut korkotaso ja epävarmuus käyttövoiman valinnasta jarruttivat uusien autojen kauppaa. Jo neljäs peräkkäinen alhaisten rekisteröintien vuosi vanhensi autokantaa entisestään.

Hyundai Kona Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myyntimäärä kasvusta huolimatta edelleen poikkeuksellisen pieni

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna noin 87 500. Ensirekisteröintien määrä kääntyi noin 7 prosentin kasvuun, mutta määrä on edelleen poikkeuksellisen pieni viime vuosikymmenen keskimääräiseen noin 114 000 autoon verrattuna.

Rekisteröintien määrä alitti jo neljännen peräkkäisen vuoden ajan 100 000 auton rajan. Viime vuonna rekisteröitiin noin 16 uutta autoa tuhatta asukasta kohti, kun viime vuosikymmenten keskiarvo on 23. Muissa pohjoismaissa autokannan kierto on ripeämpi, sillä niissä rekisteröidään 25–30 uutta autoa tuhatta asukasta kohti.

Sähköautovertailu

Ladattavien osuus myynnistä jo yli puolet

Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinnistä kasvoi viime vuonna lähes 55 prosenttiin. Täyssähköautojen osuus oli noin 34 prosenttia ja lataushybridien noin 21 prosenttia. Sähköautoja rekisteröitiin poikkeuksellisen paljon, sillä komponenttipula viivästytti vuosina 2021–2022 erityisesti sähköautojen tuotantoa ja siirsi rekisteröintejä viime vuodelle. Sähköisten työsuhdeautojen verokannusteet, vuonna 2022 päättynyt sähköautojen hankintatuki ja polttoaineiden hintojen pitkäaikainen nousu lisäsivät kiinnostusta hankkia ladattava auto.

Suhteellisesti eniten sähköautoja hankitaan 30–50-vuotiaiden ikäryhmissä, kun kaikkiaan uusia autoja hankkivat useimmin yli 59-vuotiaat. Kiinnostus sähköautoihin on kasvanut kaikissa kotitalousryhmissä, ja erot eri ikäryhmien välillä ovat tasaantuneet. Myös alueelliset erot sähköautojen hankinnassa ovat tasaantuneet, sähköautoja hankitaan nyt eri maakunnissa lähes yhtä tasaisesti.

Vasta kolme prosenttia autokannasta täyssähköautoja

Vaikka ladattavien autojen osuudet ovat kasvaneet nopeasti, autokannassa sähköistyminen näkyy hitaana murroksena, sillä autokannasta on viime vuosina ensirekisteröintien kautta uusiutunut vuosittain vain hieman reilut 3 prosenttia. Täyssähköisiä autoja on autokannassa vuoden alussa noin 83 800, eli noin 3,0 prosenttia kannasta. Lataushybridejä autokannassa on noin 135 000, joka on noin 4,9 prosenttia autokannasta.

Sähköautojen osuus on kasvanut nopeimmin työsuhdeautokannassa, jossa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi jo lähes 40 prosenttiin ja lataushybridien noin 32 prosenttiin. Täyssähköisten ja vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvosta on vuosista 2021–2022 alkaen tehty vähennys, joka on lisännyt huomattavasti niiden osuutta työsuhdeautokannassa. Verokannuste on väliaikainen ja sen on määrä päättyä vuoden 2025 lopussa.

-Työsuhdeautot ovat hyvä reitti autokannan sähköistymiseen, sillä ne vapautuvat vaihtoautomarkkinoille noin 3–4 vuoden iässä ja lisäävät ladattavien autojen tarjontaa käytettyjen autojen markkinoilla. Näin yhä useammalla kotitaloudella on mahdollisuus hankkia uudehko vähäpäästöinen auto. Verokannusteen jatkaminen on ylivoimaisesti edullisin päästövähennystoimi taakanjakosektorilla, johon liikenne kuuluu, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Verokannusteen arvioidaan lisäävän autokannassa olevien sähköautojen määrää vuosina 2021–2025 yli 20 000 täyssähköautolla. Verokannusteen vaikutukset valtion talouteen ovat maltilliset, sillä kannuste on toteutettu siten, että se vähentää tulo- ja kunnallisverokertymää vuosina 2021–2025 keskimäärin 2 miljoonalla eurolla vuodessa.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus; Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat