10.2.2023 Liikenne Vakavasti loukkaantuneita paljon enemmän kuin tilastot kertovat Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä OTIn Liikenneturvallisuusjohtaja: valtaosa vakavista loukkaantumisista liikenteessä jää liikenneturvallisuuden kehittämisen näkökulmasta tietopimentoon. Virallisen tilaston mukaan vuonna 2020 tieliikenneonnettomuuksissa Suomessa kuoli 223 ihmistä ja loukkaantui vakavasti 408 ihmistä. – Todellinen liikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä voi olla jopa 1 500 ihmisen tienoilla, OTIn Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi. Vammautumiset liikenneonnettomuuksissa tilastoituvat monen eri tahon toimesta ja erilaisin luokitteluin, joten kokonaiskuva liikenteen turvallisuudesta jää hämäräksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuolonkolarit tutkitaan tarkoin Suomessa tutkitaan kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tarkoin, mutta liikenteessä loukkaantumisista – myös vakavista loukkaantumista – ei saada samalla tavoin kattavaa ja yhteismitallista tietoa, jota voitaisiin käyttää ymmärryksen lisäämiskeksi ja liikenteen turvallisuuden kehittämiseksi. Ongelmana on, että vammautumiset liikenneonnettomuuksissa tilastoituvat monen eri viranomaistahon toimesta ja erilaisin luokitteluin. Haasteena on, ettei kenelläkään ole ajantasaista ja kattavaa kokonaiskuvaa liikenneturvallisuudesta vammautumisten näkökulmasta. – Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa, Parkkari kritisoi. Ongelmaan on herätty ja siihen ollaan kehittämässä ratkaisua. Tietoja kerää moni taho Liikenneonnettomuuksista kerääntyy monenlaista tietoa vammautumisista ja monen eri toimijan toimesta. Tiedot kerääntyvät osittain eri paikkoihin ja osittain eri lailla luokiteltuina, jolloin eri tahojen keräämien tietojen vertailtavuus tai sujuva ristikkäiskäyttö on haasteellista. OTI on tuonut esiin, kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Parkkari tähdentää, että vakavien vammautumisten tietopohja on liian ohut monissa muissakin maissa ja EU-sisällä. – Tämä ei ole vain Suomen haasteena. Ruotsissa sitä vastoin ollaan etenkin poliisin ja sairaaloiden välisessä yhteistyössä ja tiedonvaihdossa meitä pidemmällä, Parkkari myöntää. Poliisin tietoon tulee vain osa Suomen virallista tieliikenneonnettomuustilastoa ylläpitää Tilastokeskus. Tilasto perustuu poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin, eikä poliisi käy likikään kaikissa tapauksissa paikalla. Tilastossa on paljon hyvää taustatietoa esimerkiksi onnettomuuspaikasta, osallisista ja olosuhteista, mutta likikään kaikki onnettomuustieto ei kuitenkaan kirjaudu osaksi tilastoja, muistuttaa Väyläviraston tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen. Hän on myös vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja. – Ongelma on, että tilasto kattaa vain osan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista, koska poliisi ei käy kaikissa onnettomuuksissa paikalla, Airaksinen linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilastojen valmistuminen kestää Yksi haaste on tietojen kokoamisviive: tiedot vakavasti loukkaantuneista päivittyvät tilastoihin kokonaisuutena hieman yli vuoden viiveellä: tammikuussa 2023 valmistuvat käyttöön vuoden 2021 tiedot. – Olisi toivottavaa, että tätä viivettä saataisiin lyhennettyä esimerkiksi niin, että terveydenhuollosta saisi vakavaan vammautumiseen liittyviä tietoja nopeammin esimerkiksi ennakkotietoina käyttöön. Nykymallilla on vaikea päättää liikenneturvallisuuden vaatimista korjaavista toimenpiteistä tarpeeksi ajoissa, jotta toimet olisivat myös vaikuttavia, Airaksinen erittelee. Tilastoihin viemättä jää hyvin paljon erityisesti polkupyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden loukkaantumiseen johtaneita yksittäisonnettomuuksia, mutta myös muiden tienkäyttäjäryhmien tapaturmia. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) arvioiden mukaan vakavaan vammautumiseen johtavia onnettomuuksia tapahtuu vuosittain yli tuhat. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Tilastokeskus / Tieliikenneonnettomuustilasto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan