4.5.2019

Vältä näitä lentoyhtiöitä – 120:lla yhtiöllä turvallisuuspuutteita

Lentokone

Mustalle listalle päätyneiden lentoyhtiöiden tarjoamassa kyydissä on havaittu merkittäviä puutteita lentoturvallisuuden saralla.

Euroopan komissio on päivittänyt niin sanotun lentoliikenteen mustan listan niistä lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Nämä yhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.

Tuoreella listalla on 120 lentoyhtiötä. Vuosien saatossa kieltolistaa on päivitetty kaikkiaan 32 kertaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moldova murheenkryyni

Kaksi angolalaista yhtiötä poistettiin kieltolistalta. Angolan kansallinen lentoyhtiö TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo vapautettiin kieltolistalta. Molemmille oli asetettu toimintarajoituksia marraskuussa 2008.

Paikallisen ilmailuviranomaisen valvontapuutteiden vuoksi mustalle listalle lisättiin kaikki moldovalaiset lentoyhtiöt, paitsi Air Moldova, Fly One ja Aerotranscargo.

Lisäksi Dominikaanisen tasavallan ja Valko-Venäjän siviili-ilmailuviranomaiset on asetettu tiukempaan valvontaan havaittujen paikallisten valvontapuutteiden vuoksi.

– Tavoitteemme on paras mahdollinen lentoturvallisuus Euroopan taivaalla. EU:n lentokieltolista on yksi tehokkaimmista keinoista saavuttaa tämä tavoite, EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Violeta Bulc taustoittaa.

Jos puutteet korjataan, listalta pääsee

Lentoyhtiöt voidaan poistaa kieltolistalta nopeasti kun maan lentoyhtiöt ja valvovat viranomaiset kiinnittävät enemmän huomiota lentoturvallisuuteen. Listan tarkoituksena on motivoida valtioita ja lentoyhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason.

EU:n kieltolista käsittää käytännössä kaksi erillistä kieltolistaa.

Ensimmäinen luettelo sisältää ne kaikki lentoyhtiöt, jotka on kielletty lentämään EU:n jäsenmaiden ilmatilassa.

Toinen listaus sisältää ne lentoyhtiöt, joilla on toimintarajoituksia EU:n alueella. Nämä yhtiöt saavat lentää vain tietyillä konetyypeillä. Listat julkaistaan EU:n virallisilla verkkosivuilla.

13 maan kaikki yhtiöt listalla

Täydellinen lentokielto EU:n alueella on tällä hetkellä kaikkiaan 120 lentoyhtiöllä. Näistä 114 yhtiön lentokielto Euroopassa perustuu pääosin siihen, että kyseisten maiden ilmailuviranomaisten turvallisuusselvityksissä on puutteita.

Näiden 13 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Principe, Sierra Leone ja Sudan.

Edellisten lisäksi kieltolistalla ovat seuraavan kolmen maan useimmat lentoyhtiöt, paitsi tässä mainitut yhtiöt:

Angola: kaikki yhtiöt, paitsi TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo.

Gabon: kaikki yhtiöt, paitsi Afrijet Business Service, jolla toimintarajoituksia.

Moldova: kaikki yhtiöt, paitsi Air Moldova, Fly One ja Aerotranscargo.

Lisäksi kieltolistalla on kuusi yhtiötä havaittujen yhtiökohtaisten turvallisuuspuutteiden vuoksi:

Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iragi Airways (Irak), Med-View Airlines (Nigeria) ja Air Zimbabwe (Zimbabwe).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiellon sijaan rajoituksia

Lentoyhtiöt, joilla on toimintarajoituksia lentämiseen voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä: Afrijet Business Service (Gabon), Air Koryo (Pohjois-Korea), Air Service Comores (Komorit) ja Iran Air (Iran).

Euroopan komission tekemä kieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean huhtikuun alussa pidetyn kokouksen päätöksiin. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA. Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n asettamiin standardeihin.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto

EU:n kieltolistat löytyvät täältä:

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_fi
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/air-safety-list_fi.pdf

Lentoturvallisuus:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/boeing-turmien-takana-outouksia-vahaista-tyyppikoulutusta-simulaattorit-myohassa/
https://moottori.fi/liikenne/jutut/lentovuosi-2018-takapakkia-silti-kolmanneksi-turvallisin-vuosi/
https://moottori.fi/liikenne/jutut/suomen-lentoturvallisuus-turmilta-valtytty-vakavat-vaaratilanteet-kasvussa/

https://moottori.fi/liikenne/jutut/kokenut-qantas-paras-kaikista-valteltavia-lentoyhtioita-seitseman/
https://moottori.fi/liikenne/jutut/saksalainen-turvallisuustilasto-finnair-turvallisin-lentoyhtio/
https://moottori.fi/liikenne/jutut/nain-lennat-turvallisesti-14-vinkkia-turvalliseen-lentomatkustamiseen/

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat