1.4.2019 Liikenne Boeing-turmien takana outouksia – vähäistä tyyppikoulutusta, simulaattorit myöhässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkustajakoneen järjestelmien ominaisuuksista ei ilmeisesti oltu kerrottu riittävästi lentäjille eikä lentoyhtiölle. Kaksi samalle uudehkolle Boeingin 737 MAX -matkustajakonetyypille tapahtunutta turmaa ovat nostaneet esiin monia kriittisiä kysymyksiä. Boeing toi MAX-versioihin uudet taloudellisemmat ja halkaisijaltaan suuremmat ohivirtausmoottorit, joita ei kuitenkaan voinut asentaa entisellä tavalla konetyypin pienen maavaran vuoksi. Siksi isommat moottorit asennettiin eteenpäin ja ylemmäksi kuin aikaisemmissa 737-koneissa. Muutokset vaikuttivat lento-ominaisuuksiin, joita kompensoitiin automaattisella MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -suojausjärjestelmällä. Sen oli koneen muuttuneen painopisteaseman myötä tarkoitus vähentää koneen nokka-ylös -taipumusta korkeusvakaajaan automaattisella muutoksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisätietoa vasta turman jälkeen Kohtauskulma-anturivian yllättäessä MCAS-pitäisi kytkeä heti pois. Kuitenkin vasta 29.10.2018 tapahtuneen onnettomuuden jälkeen 6.11.2018 Boeing toimitti lentoyhtiöille ja lentäjille lentokäsikirjan täydennyksen ja tiedot MCAS-järjestelmän toiminnasta ja miten se kytketään pois. 7.11.2018 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti EAD-lentokelpoisuusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive), joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita. Koneita ei tuolloin kuitenkaan vielä asetettu lentokieltoon. Mikäli Etiopian turman tutkinnassa ilmenee, että ongelma on ollut sama kuin Indonesiassa, silloin järjestelmän osalta käydään varmasti viranomaisten ja lentokonevalmistajan osalta hyvin tarkasti läpi, miten vastaavan voisi estää ja miten lentäjiä pitäisi kouluttaa, jotta tulevista vikatilanteista voisi selvitä ja pelastaa tilanteen. Alustava raportti Etiopian turmasta saadaan todennäköisesti huhtikuun puoleen väliin mennessä. Tunnin iPad-kurssi lentäjille Dennis Tajer, American Airlines-yhtiön liikennelentäjäliiton (Allied Pilots Association) tiedotusjohtaja on todennut, että lentäjien täytyi käydä läpi pelkästään vajaan tunnin kestävä iPad-kurssi. – Eniten minua huolestuttaa se, että vielä kaksi vuotta koneen liikenteeseen tulon jälkeen ei ole riittävästi Boeing 737 MAX -simulaattoreita. Toivon todella, että koneita ei palautettaisi liikenteeseen ennen kuin on olemassa simulaattorit, joilla harjoitella, Tajer linjaa. Yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt odottelevat vielä simulaattoreitaan. Flightglobal-ilmailusivuston mukaan Southwest Airlines odottaa saavansa kolme simulaattoria tänä vuonna ja American Airlines yhden simulaattorin vuoden lopussa. Alustavien tietojen mukaan Ethiopian Airlines-yhtiöllä on simulaattori, mutta se ei mahdollista koulutusta MCAS-vikatilanteissa. Tru Simulation and Training, joka valmistaa 737 MAX -simulaattoreita, kieltäytyi kommentoimasta Flight-lehdelle 737 MAX-simulaattorien tilauksia tai toimituksia. – Nyt meillä on lentokone, jossa pilotti ei lennä konetta vaan tietokone ja automatiikka lentävät suurimman osan ajasta. Lentäjien koulutus on nykyään vieläkin tärkeämpää, koska sen pitää valmistaa lentäjiä toimimaan nopeasti äkillisessä hätätilanteessa automatiikan vikaantuessa, Dennis Tajer muistuttaa. Oliko lentäjillä liian vähän tietoa? Häiriötilanteessa edellisten 737-koneiden ominaisuudet ja toimintatavat ovat vahvasti lentäjien takaraivossa. Perusteellinen eriäväissyyskoulutus on tarpeen. Uudistettu konetyyppi vaatii perusteellista harjoittelua, mieluiten simulaattorilla. Ennen Indonesian onnettomuutta MCAS-järjestelmän ominaisuuksista ei oltu kerrottu riittävästi lentäjille eikä lentoyhtiöille. Ilta-Sanomat uutisessa 14.3. Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Petri Pitkänen otti asiaan kantaa – llmeisesti Boeing oli sitä mieltä, ettei lentäjiä pidä rasittaa liialla tiedolla. Normaalioloissa järjestelmän olemassaoloa ei edes huomaa ja näyttää siltä, etteivät he pitäneet todennäköisenä, että järjestelmä aktivoituisi väärällä hetkellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistajan ja valvojan läheinen suhde Vielä maaliskuun turmankin jälkeen Yhdysvaltojen ilmailuvirasto FAA oli haluton määräämään 737 MAX koneita lentokieltoon. Lopulta virasto taipui lukuisten maiden ja ulkomaisten lentoyhtiöiden määrättyä koneet lentokieltoon presidentti Donald Trumpin kerrottua uusista todisteista, jotka mahdollisesti yhdistävät onnettomuudet toisiinsa. The Seattle Times-lehden mukaan FAA on osittain delegoinut Boeingille 737 MAX -koneen sertifiointitehtäviä. FAA toteaa MAX-koneen sertifioinnin olleen perusteellinen viiden vuoden projekti. Taustalla vaikutat askein, että FAA:n jo yli 20 vuoden ajan nimittänyt palvelukseen henkilöstöä niistä yhtiöistä joita se säätelee. Ja nämä henkilöt (delegaatit) osallistuvat tuotteiden sertifiointiin. – Kun on siirrytty delegaatteihin, on tullut syytöksiä, että tällä olisi vaikutusta FAA:n tyyppihyväksymisiin. Hitaasti, mutta tarkoituksellisesti he ovat tehokkaasti siirtäneet sertifioinnin valvontapäätökset Boeingille pois FAA:lta. Tämä kauhistuttaa minua, toteaa James Hall, aikaisempi NTSB:n (National Transportation Safety Board) eli Yhdysvaltain onnettomuustutkintakeskuksen hallituksen puheenjohtaja. Hall toteaa, että FAA ei ole täyttänyt tehtäväänsä 737 MAX -koneen tyyppihyväksynnän osalta, mikä herättää huolestumisen yhtiöiden vaikutuksesta FAA:n toimintaan. Nyt FBI tutkii asiaa. Turvallisuutta lisähintaan The New York Times ja Lentoposti.fi uutisoivat joidenkin turvajärjestelmien olevan maksullisia optioita. Lentokonevalmistajat Boeing mukaan lukien tarjoavat turvallisuusparannuksia koneisiinsa maksullisina optioina. Boeingin valikoimassa on ollut kohtauskulmatiedon esittäminen lentäjälle sekä erillinen kahden kohtauskulma-anturin eroavaisuudesta ilmoittava valojärjestelmä. Kyseistä lentäjien tilannetietoisuutta parantavaa järjestelmää ei oltu valittu Lion Airin eikä Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX -koneisiin. Muita vastaavia turvallisuusoptioita ovat mm. lisäsammutusjärjestelmät sekä järjestelmät, jotka laskevat vaadittavan pysäytysmatkan kiitotiellä ja kertovat mikäli se ei riitä. New York Times -lehden mukaan merkkivalo tulee vakiovarusteeksi, mutta kohtauskulmatiedon ilmaisin pysyy optiona. Teksti: Timo Turkula Lähteet: Flight International, www.Flightglobal.com, New York Times www.nytimes.com, The Seattle Times www.seattletimes.com, www.lentoposti.fi, Ilta-Sanomat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?