5.11.2014 Ajoneuvot Värikäs viidentähden luokka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmissa Euro NCAP –törmäystesteissä huipputuloksia. Viidentähden suoritus ei ole vain kalliiden autojen yksinoikeus. Euro NCAPin marraskuun törmäystesteissä menestyivät niin sähköautoeliittiä edustava Tesla Model S kuin pikkuautojen uusimman kärjen Škoda Fabia. Myös perheautot BMW 2-sarjan Active Tourer sekä Nissan Pulsar yltivät täyteen viiteen tähteen. Renault Meganen korjattu turvavyömuistutin paransi suorituksen neljään tähteen. Peränpitäjäksi jäi Suzukin pikkuauto Celerio kolmen tähden suorituksellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 2-sarjan Active TourerBMW:n 2-sarjan tila-auto Active Tourer suojasi eri kokoisia kuskeja keulatörmäyksessä hyvin. Vain jalkojen saamaa suojaa arvosteltiin. Sivu- ja tolppatörmäyksessä BMW ylsi maksimipisteisiin. Auto tarjosi hyvän suojan myös lapsille.BMW on varustettu jalankulkijatörmäyksessä ylös ponnahtavalla konepellillä. Se tarjosi hyvän tai keskinkertaisen suojan. Tuulilasin ja A-pilarien rakenne sen sijaan tuotti huonoja tuloksia. BMW:n aktiivinen turvallisuusvarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyövaroittimet sekä automaattisen jarrutusjärjestelmän. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti on saatavissa lisävarusteena.Nissan PulsarNissanin paluu perheautoluokkaan sujuu törmäystestien näkökulmasta mainiosti. Keulatörmäyksessä Pulsar pärjäsi hyvin. Kylki- ja tolppatörmäyksissä rintakehän suoja oli keskinkertaista, mutta muuten tulokset olivat hyviä. Etuistuimien tarjoamaa suojaa peräänajotilanteiden aiheuttamassa piiskaniskuvammassa epäiltiin keskinkertaiseksi.Pulsar suojasi puolitoistavuotiaista matkivaa testinukkea erinomaisesti. Sen sijaan kasvot menosuuntaan matkanneen kolmevuotiaan päähän kohdistuvat liikkeet olivat turhan suuria. Sivutörmäyksessä molemmat saivat hyvän suojan. Euro NCAP kritisoi Pulsarin hansikaslokeroon sijoitettua apukuljettajan turvatyynyn poiskytkentää.Jalankulkijatörmäyksessä Pulsar sai hyvä tulokset lukuun ottamatta jäykkiä tuulilasin pilareita. Pulsarin aktiivinen turvallisuusvarustelu käsittää vakiona turvavyömuistuttimen ja ajonvakautuksen. Hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan varusteltavan valtaosaan myydyistä yksilöistä. Myös kaistallapitovahti on saatavilla.Tesla Model STesla pärjäsi keulatörmäyksessä hyvin. Ainoastaan apukuljettajan päähän kohdistuvat kuormat saivat arvosanan kohtalainen. Tesla ilmoitti syyksi turvatyynyjärjestelmän ohjelmointivirheen, joka on nyt korjattu. Sivutörmäyksestä auto suoriutui täysin pistein. Tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli vähäinen. Tesla suojasi hyvin lapsimatkustajia. Euro NCAP moitti joidenkin lastenistuimien vaikeaa kiinnittämistä ISOFIX-järjestelmään.Teslan suoja jalankulkijalle vaihteli riittävän ja vähäpätöisen välillä. Suurimman riskin muodosti tuulilasin alalaidan ja A-pilarien jäykkyys. Teslan aktiivinen turvavarustelu käsitti turvavyömuistuttimen, ajonvakautuksen, kaistallapitovahdin ja nopeusrajoitusnäytön. Hätäjarrutustoimintoa autossa ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda FabiaŠkoda Fabiassa erikokoiset ihmiset saavat hyvän suojan. Etutörmäyksessä Euro NCAP ei löytänyt moitittavaa. Sivu- ja tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli kohtalainen. Peräänajossa etuistuimien tarjoama suoja niskaan kohdistuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin hyväksi, mutta takaistuimien suoja arveltiin vähäpätöiseksi. Lasten suoja Fabiassa oli yleisesti ottaen hyvä, mutta kolmevuotiasta simuloivan testinuken niskaan kohdistui keulatörmäyksessä aavistuksen liian suuria kuormia. Joiden lastenistuimien kiinnitys takaistuimen keskipaikalla osoittautui kiinnitykseltään epävakaaksiFabian tuulilasin etureunan sekä A-pilarien aiheuttamat kuormat jalankulkijoille olivat suuria. Aktiivinen turvallisuusvarustelu koostui turvavyömuistuttimista ja ajonvakautuksesta. Lisävarusteena Fabiaan saa nopeudenrajoittimen sekä hätäjarrutusjärjestelmän.Renault MéganeRenault Mégane suorittu uusintatestin. Aiemmin Méganen suoritus jäi kolmeen tehteen turvavyömuistuttimen puutteiden takia. Nyt se täyttää Euro NCAPin vaatimukset ja Méganen suoritus päivitettiin neljään tähteen. Tehdyt muutokset koskevat runkonumerosta VF1 BZM402 52100376 eteenpäin valmistettuja autoja.Suzuki CelerioSuzuki Alton korvaava Celerio sai kolme tähteä. Keulatörmäyksessä erikokoisten matkustajien suoja oli kokonaisuudessaan hyvä, vaikka kuljettajan alavartalon suoja oli vähäpätöinen. Sivutörmäyksestä Celerio sai täydet pisteet, mutta vakiovarustuksesta puuttuvien sivuturvaverhojen takia tolppatörmäystä ei suoritettu. Takaistuimien suoja peräänajossa niskaan aiheutuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin huonoksi.Puolitoistavuotias testinukke sai etutörmäyksessä täydet pisteet. Kolmevuotias kasvot menosuuntaan matkaavan testinuken rintaan ja niskaan kohdistui liian suuria kuormia. Kaikki testatut turvaistuimet voitiin asentaa ongelmitta Celerioon. Aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakausjärjestelmän ja etuistuimien turvavyömuistuttimet. Kaistallapitovahtia, hätäjarrutustoimintoa tai nopeusrajoitinta ei ole saatavilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?