5.11.2014 Ajoneuvot Värikäs viidentähden luokka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmissa Euro NCAP –törmäystesteissä huipputuloksia. Viidentähden suoritus ei ole vain kalliiden autojen yksinoikeus. Euro NCAPin marraskuun törmäystesteissä menestyivät niin sähköautoeliittiä edustava Tesla Model S kuin pikkuautojen uusimman kärjen Škoda Fabia. Myös perheautot BMW 2-sarjan Active Tourer sekä Nissan Pulsar yltivät täyteen viiteen tähteen. Renault Meganen korjattu turvavyömuistutin paransi suorituksen neljään tähteen. Peränpitäjäksi jäi Suzukin pikkuauto Celerio kolmen tähden suorituksellaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 2-sarjan Active TourerBMW:n 2-sarjan tila-auto Active Tourer suojasi eri kokoisia kuskeja keulatörmäyksessä hyvin. Vain jalkojen saamaa suojaa arvosteltiin. Sivu- ja tolppatörmäyksessä BMW ylsi maksimipisteisiin. Auto tarjosi hyvän suojan myös lapsille.BMW on varustettu jalankulkijatörmäyksessä ylös ponnahtavalla konepellillä. Se tarjosi hyvän tai keskinkertaisen suojan. Tuulilasin ja A-pilarien rakenne sen sijaan tuotti huonoja tuloksia. BMW:n aktiivinen turvallisuusvarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyövaroittimet sekä automaattisen jarrutusjärjestelmän. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti on saatavissa lisävarusteena.Nissan PulsarNissanin paluu perheautoluokkaan sujuu törmäystestien näkökulmasta mainiosti. Keulatörmäyksessä Pulsar pärjäsi hyvin. Kylki- ja tolppatörmäyksissä rintakehän suoja oli keskinkertaista, mutta muuten tulokset olivat hyviä. Etuistuimien tarjoamaa suojaa peräänajotilanteiden aiheuttamassa piiskaniskuvammassa epäiltiin keskinkertaiseksi.Pulsar suojasi puolitoistavuotiaista matkivaa testinukkea erinomaisesti. Sen sijaan kasvot menosuuntaan matkanneen kolmevuotiaan päähän kohdistuvat liikkeet olivat turhan suuria. Sivutörmäyksessä molemmat saivat hyvän suojan. Euro NCAP kritisoi Pulsarin hansikaslokeroon sijoitettua apukuljettajan turvatyynyn poiskytkentää.Jalankulkijatörmäyksessä Pulsar sai hyvä tulokset lukuun ottamatta jäykkiä tuulilasin pilareita. Pulsarin aktiivinen turvallisuusvarustelu käsittää vakiona turvavyömuistuttimen ja ajonvakautuksen. Hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan varusteltavan valtaosaan myydyistä yksilöistä. Myös kaistallapitovahti on saatavilla.Tesla Model STesla pärjäsi keulatörmäyksessä hyvin. Ainoastaan apukuljettajan päähän kohdistuvat kuormat saivat arvosanan kohtalainen. Tesla ilmoitti syyksi turvatyynyjärjestelmän ohjelmointivirheen, joka on nyt korjattu. Sivutörmäyksestä auto suoriutui täysin pistein. Tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli vähäinen. Tesla suojasi hyvin lapsimatkustajia. Euro NCAP moitti joidenkin lastenistuimien vaikeaa kiinnittämistä ISOFIX-järjestelmään.Teslan suoja jalankulkijalle vaihteli riittävän ja vähäpätöisen välillä. Suurimman riskin muodosti tuulilasin alalaidan ja A-pilarien jäykkyys. Teslan aktiivinen turvavarustelu käsitti turvavyömuistuttimen, ajonvakautuksen, kaistallapitovahdin ja nopeusrajoitusnäytön. Hätäjarrutustoimintoa autossa ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda FabiaŠkoda Fabiassa erikokoiset ihmiset saavat hyvän suojan. Etutörmäyksessä Euro NCAP ei löytänyt moitittavaa. Sivu- ja tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli kohtalainen. Peräänajossa etuistuimien tarjoama suoja niskaan kohdistuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin hyväksi, mutta takaistuimien suoja arveltiin vähäpätöiseksi. Lasten suoja Fabiassa oli yleisesti ottaen hyvä, mutta kolmevuotiasta simuloivan testinuken niskaan kohdistui keulatörmäyksessä aavistuksen liian suuria kuormia. Joiden lastenistuimien kiinnitys takaistuimen keskipaikalla osoittautui kiinnitykseltään epävakaaksiFabian tuulilasin etureunan sekä A-pilarien aiheuttamat kuormat jalankulkijoille olivat suuria. Aktiivinen turvallisuusvarustelu koostui turvavyömuistuttimista ja ajonvakautuksesta. Lisävarusteena Fabiaan saa nopeudenrajoittimen sekä hätäjarrutusjärjestelmän.Renault MéganeRenault Mégane suorittu uusintatestin. Aiemmin Méganen suoritus jäi kolmeen tehteen turvavyömuistuttimen puutteiden takia. Nyt se täyttää Euro NCAPin vaatimukset ja Méganen suoritus päivitettiin neljään tähteen. Tehdyt muutokset koskevat runkonumerosta VF1 BZM402 52100376 eteenpäin valmistettuja autoja.Suzuki CelerioSuzuki Alton korvaava Celerio sai kolme tähteä. Keulatörmäyksessä erikokoisten matkustajien suoja oli kokonaisuudessaan hyvä, vaikka kuljettajan alavartalon suoja oli vähäpätöinen. Sivutörmäyksestä Celerio sai täydet pisteet, mutta vakiovarustuksesta puuttuvien sivuturvaverhojen takia tolppatörmäystä ei suoritettu. Takaistuimien suoja peräänajossa niskaan aiheutuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin huonoksi.Puolitoistavuotias testinukke sai etutörmäyksessä täydet pisteet. Kolmevuotias kasvot menosuuntaan matkaavan testinuken rintaan ja niskaan kohdistui liian suuria kuormia. Kaikki testatut turvaistuimet voitiin asentaa ongelmitta Celerioon. Aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakausjärjestelmän ja etuistuimien turvavyömuistuttimet. Kaistallapitovahtia, hätäjarrutustoimintoa tai nopeusrajoitinta ei ole saatavilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle