5.11.2014 Ajoneuvot Värikäs viidentähden luokka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmissa Euro NCAP –törmäystesteissä huipputuloksia. Viidentähden suoritus ei ole vain kalliiden autojen yksinoikeus. Euro NCAPin marraskuun törmäystesteissä menestyivät niin sähköautoeliittiä edustava Tesla Model S kuin pikkuautojen uusimman kärjen Škoda Fabia. Myös perheautot BMW 2-sarjan Active Tourer sekä Nissan Pulsar yltivät täyteen viiteen tähteen. Renault Meganen korjattu turvavyömuistutin paransi suorituksen neljään tähteen. Peränpitäjäksi jäi Suzukin pikkuauto Celerio kolmen tähden suorituksellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW 2-sarjan Active Tourer BMW:n 2-sarjan tila-auto Active Tourer suojasi eri kokoisia kuskeja keulatörmäyksessä hyvin. Vain jalkojen saamaa suojaa arvosteltiin. Sivu- ja tolppatörmäyksessä BMW ylsi maksimipisteisiin. Auto tarjosi hyvän suojan myös lapsille. BMW on varustettu jalankulkijatörmäyksessä ylös ponnahtavalla konepellillä. Se tarjosi hyvän tai keskinkertaisen suojan. Tuulilasin ja A-pilarien rakenne sen sijaan tuotti huonoja tuloksia. BMW:n aktiivinen turvallisuusvarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyövaroittimet sekä automaattisen jarrutusjärjestelmän. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti on saatavissa lisävarusteena. Nissan Pulsar Nissanin paluu perheautoluokkaan sujuu törmäystestien näkökulmasta mainiosti. Keulatörmäyksessä Pulsar pärjäsi hyvin. Kylki- ja tolppatörmäyksissä rintakehän suoja oli keskinkertaista, mutta muuten tulokset olivat hyviä. Etuistuimien tarjoamaa suojaa peräänajotilanteiden aiheuttamassa piiskaniskuvammassa epäiltiin keskinkertaiseksi. Pulsar suojasi puolitoistavuotiaista matkivaa testinukkea erinomaisesti. Sen sijaan kasvot menosuuntaan matkanneen kolmevuotiaan päähän kohdistuvat liikkeet olivat turhan suuria. Sivutörmäyksessä molemmat saivat hyvän suojan. Euro NCAP kritisoi Pulsarin hansikaslokeroon sijoitettua apukuljettajan turvatyynyn poiskytkentää. Jalankulkijatörmäyksessä Pulsar sai hyvä tulokset lukuun ottamatta jäykkiä tuulilasin pilareita. Pulsarin aktiivinen turvallisuusvarustelu käsittää vakiona turvavyömuistuttimen ja ajonvakautuksen. Hätäjarrutusjärjestelmän odotetaan varusteltavan valtaosaan myydyistä yksilöistä. Myös kaistallapitovahti on saatavilla. Tesla Model S Tesla pärjäsi keulatörmäyksessä hyvin. Ainoastaan apukuljettajan päähän kohdistuvat kuormat saivat arvosanan kohtalainen. Tesla ilmoitti syyksi turvatyynyjärjestelmän ohjelmointivirheen, joka on nyt korjattu. Sivutörmäyksestä auto suoriutui täysin pistein. Tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli vähäinen. Tesla suojasi hyvin lapsimatkustajia. Euro NCAP moitti joidenkin lastenistuimien vaikeaa kiinnittämistä ISOFIX-järjestelmään. Teslan suoja jalankulkijalle vaihteli riittävän ja vähäpätöisen välillä. Suurimman riskin muodosti tuulilasin alalaidan ja A-pilarien jäykkyys. Teslan aktiivinen turvavarustelu käsitti turvavyömuistuttimen, ajonvakautuksen, kaistallapitovahdin ja nopeusrajoitusnäytön. Hätäjarrutustoimintoa autossa ei ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Fabia Škoda Fabiassa erikokoiset ihmiset saavat hyvän suojan. Etutörmäyksessä Euro NCAP ei löytänyt moitittavaa. Sivu- ja tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli kohtalainen. Peräänajossa etuistuimien tarjoama suoja niskaan kohdistuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin hyväksi, mutta takaistuimien suoja arveltiin vähäpätöiseksi. Lasten suoja Fabiassa oli yleisesti ottaen hyvä, mutta kolmevuotiasta simuloivan testinuken niskaan kohdistui keulatörmäyksessä aavistuksen liian suuria kuormia. Joiden lastenistuimien kiinnitys takaistuimen keskipaikalla osoittautui kiinnitykseltään epävakaaksi Fabian tuulilasin etureunan sekä A-pilarien aiheuttamat kuormat jalankulkijoille olivat suuria. Aktiivinen turvallisuusvarustelu koostui turvavyömuistuttimista ja ajonvakautuksesta. Lisävarusteena Fabiaan saa nopeudenrajoittimen sekä hätäjarrutusjärjestelmän. Renault Mégane Renault Mégane suorittu uusintatestin. Aiemmin Méganen suoritus jäi kolmeen tehteen turvavyömuistuttimen puutteiden takia. Nyt se täyttää Euro NCAPin vaatimukset ja Méganen suoritus päivitettiin neljään tähteen. Tehdyt muutokset koskevat runkonumerosta VF1 BZM402 52100376 eteenpäin valmistettuja autoja. Suzuki Celerio Suzuki Alton korvaava Celerio sai kolme tähteä. Keulatörmäyksessä erikokoisten matkustajien suoja oli kokonaisuudessaan hyvä, vaikka kuljettajan alavartalon suoja oli vähäpätöinen. Sivutörmäyksestä Celerio sai täydet pisteet, mutta vakiovarustuksesta puuttuvien sivuturvaverhojen takia tolppatörmäystä ei suoritettu. Takaistuimien suoja peräänajossa niskaan aiheutuvaa piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin huonoksi. Puolitoistavuotias testinukke sai etutörmäyksessä täydet pisteet. Kolmevuotias kasvot menosuuntaan matkaavan testinuken rintaan ja niskaan kohdistui liian suuria kuormia. Kaikki testatut turvaistuimet voitiin asentaa ongelmitta Celerioon. Aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakausjärjestelmän ja etuistuimien turvavyömuistuttimet. Kaistallapitovahtia, hätäjarrutustoimintoa tai nopeusrajoitinta ei ole saatavilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt