27.12.2021 Liikenne Vedyn voimalla: Vedyn rooli ”henkilöautoissa on hyvin rajallinen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä: ”Vaatisi monta samanaikaista teknistä läpimurtoa, että vetyauton kustannustehokkuus olisi edes lähellä akkusähköautoa.” Täyssähköautot ja ladattavat hybridit sähköistävät nykyliikennettä, mutta mikä rooli tulevaisuudessa on polttokennoteknologialla eli vetyautoilla?Kysyimme asiantuntijoilta näkemyksiä vetyautoilusta. Ne esitellään neljän artikkelin voimin. Tässä artikkelissa näkemyksensä vetyautoilusta esittää sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä.Energiateollisuus ry edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.Kuinka tärkeä rooli vetyautoilla on liikenteen päästöjen vähentämisessä?– Henkilöautojen tapauksessa on hyvin rajallinen. Vaatisi monta samanaikaista teknistä läpimurtoa, että vetyauton kustannustehokkuus olisi edes lähellä akkusähköautoa. Tämä arvio perustuu autonvalmistajien julkaisemiin tiekarttoihin.Mitkä ovat keskeisimmät edistysaskeleet, jota tarvitaan, jotta vetyautoilu voisi yleistyä Euroopassa ja eritoten Suomessa?– Kustannustehokkuudessa pitäisi saada massiivisia parannuksia per heti. Tämä koskee huolto- ja korjauskustannuksia, puhtaan vedyn valmistuskustannuksia, tankkausasemien rakentamis- ja operointikustannuksia, ja niin edelleen. Kaipaisin myös riippumattoman tahon käyttötestejä vetyauton toimivuudesta erittäin kylmissä olosuhteissa (alle -30 C). Akkusähköautoille tällaisia testejä on tehty jo monta vuotta ja autot ovat toimineet odotetusti.Kuinka lähellä tai kaukana on aika, että vetyautoilu on aito vaihtoehto kotitaloudelle?– Mikäli teknisiä läpimurtoja ei tapahdu, niin en näe vetyhenkilöautoja kovin merkittävänä vaihtoehtona kotitaloudelle. Jos akkusähköautoja pidetään kalliina, niin vetyautot ovat siitä vielä paljon kalliimpia. Ja toisin kuin sähkön lataamisen tapauksessa, vedyn tankkaamisella hintaeroa polttomoottoriautoihin ei saa kurottua kiinni.Millaisia kuluttajilla suunnattuja hankintatukia tai muita kannustimia tarvitaan, jotta tulevaisuudessa tavallisella kotitaloudella olisi mahdollista valita vetyauto arkiautokseen?– Hankintatukien tulee olla teknologianeutraaleja, eli kaikki nollapäästöisiksi laskettavat teknologiat tulee olla samalla viivalla.Tulisiko mahdollisten hankintakannustimien tai verohelpotusten olla teknologianeutraaleja?– Ehdottomasti. Päästöt ratkaisevat. Myös elinkaaripäästöjen tapauksessa akkusähkö ja vety ovat suhteellisen samalla viivalla, vaikka akkusähköauto onkin vetyautoa jonkin verran vähäpäästöisempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomi takamatkalta vetyyn Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood ja P2X Solutions -yhtiön toimitusjohtaja Herkko Plit kirjoittivat vastikään Helsingin Sanomien mielipidepalstalla (18.11.2021) kriittisen arvion Suomen asemasta Euroopan vetykartalla. Kirjoituksen ydin oli, että Suomessa on alettu heräämään vedyn tuomiin mahdollisuuksiin ilmastonmuutoksen torjunnassa, mutta ajoituksen osalta Suomi lähtee takamatkalta muuhun Eurooppaan verrattuna. Tuo etumatka pitäisi kirjoittajien mielestä pikaisesti kuroa kiinni. ”Suomessa puhutaan vetystrategian valmistelusta, kun muualla rakennetaan jo tuotantolaitoksia ja tarvittavaa infraa niiden ympärille.” Kirjoittajien mukaan kaasuautojen edistämisen rinnalla Suomessa tulisi pyrkiä – muun Euroopan tapaan – luomaan edellytyksiä vedyn liikennekäytölle. Se onnistuisi esimerkiksi varmistamalla toimiva ja maantieteellisesti kattava polttoaineen jakeluverkosto. Arvio: tuotanto halpenee Asiantuntijat arvioivat vedyn tuotantokustannusten alenevan ratkaisevasti lähitulevaisuudessa tuotantomenetelmien kehittyessä. Toiset vedyn tuotantotavat ovat energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä, toiset kuluttavat runsaasti energiaa ja tuottavat suuret päästöt. Vedyn voimalla liikkuvat ajoneuvot ovat tietty sitä ympäristöystävällisempiä, mitä luonnon kestokykyä säästävämmin käytettävä vety on tuotettu. Tuotantotapoja ovat seuraavat: Uusiutuva vety. Uusiutuvilla energianlähteillä, kuten aurinko-, tuuli- tai vesivoiman sähköenergian avulla elektrolyysillä tuotettu vety. Pyrolyysin avulla tuotettu vety. Tämän tuotantotavan sivutuotteena syntyy hiilimustaa. Fossiilinen vety. Fossiilisilla polttoaineilla kuten maakaasulla tuotettu vety, joka tuottaa hiilidioksidipäästöjä, joita voidaan vähentää hiilen talteenotolla ja varastoinnilla. Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin huono, tästä syystä vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä korkeaa painetta. Kaasumaisena vety vaatii varastoitaessa 200–800 barin paineen, nestemäisessä muodossa -253 asteen pakkasen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajata:11:{i:0;s:6:"105538";i:1;s:6:"103972";i:2;s:5:"97379";i:3;s:5:"97387";i:4;s:5:"92923";i:5;s:5:"42998";i:6;s:6:"100078";i:7;s:5:"41840";i:8;s:5:"82069";i:9;s:5:"78540";i:10;s:6:"106654";} Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen