17.2.2018 Ajoneuvot Vene 18 Båt: Venetrailerin hankinta – muista olla tarkkana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veneilykuumeen myötä tulee ajankohtaiseksi myös venetrailerin hankinta – mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Auton, veneen ja trailerin kolminaisuudessa riittää tasapainoilemista. Moni aloitteleva veneilijä ja kokeneempikin suunnittelee keväällä uuden venetrailerin hankintaa. Etenkin veneilyä aloittelevan on syytä olla tarkkana ja kysellä kokeneempien veneilijöiden kokemuksia. Markkinoilla on lukuisia trailerimerkkejä, joilla on laaja mallisto ja vertailussa menee helposti pää pyörälle. Venenäyttelyssä on onneksi helppo tutustua laajaan venetraileritarjontaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMökkiveneluokan traileritTässä keskitytään kevyisiin, jarruttomiin O1-luokan venetrailereihin, joiden kokonaismassa (omamassa + kantavuus) on enintään 750 kiloa. Tällaisten trailerien omamassa on yleensä noin 150 – 275 kilon luokkaa.Näin ollen jarruttomalla trailerilla voi vetää yleensä enintään 475 – 600 kilon kuormaa, mutta uusi EU-määräys voi tietyissä tapauksissa antaa siihen 75 kg lisää. Venetrailerissa kuorma tarkoittaa veneen, moottorin, polttoainesäiliön ja veneen varusteiden painoa yhteensä. Jarruttomien kevyiden perävaunujen kokonaismassa voi olla 825 kg – trailerista, autosta ja vetokoukusta riippuenJos trailerin kantavuudessa on pelivaraa, myös kuormassa olla pelivaraa - riippuen autosta: Jos vetoauton rekisteriotteessa on sallittu perävaunumassa 750 kg ja auto/vetokoukku sallii 75 kg:n pystykuorman, voi autolla hinata 825 kg perävaunua.O1-luokan perävaunulle sallitaan Suomen kansallisessa lainsäädännössä 750 kg kokonaismassa. EU-asetuksissa kuitenkin sallitaan akselilta maahan kohdistuvan massan lisäksi perävaunun vetopään kantaa kokonaismassaan laskettavaa pystysuuntaista kuormaa.EU-tason asetus siis sallii sen, että O1-luokan kevyiden perävaunujen kokonaismassa voi olla 825 kg. Tällöin kuormataan 750 kg akseleille ja 75 kg vetopäälle.Jotta perävaunua voi käyttää 825 kg-kuormauksella, tulee 825 kg olla merkittynä perävaunun rekisteröintitodistuksen tekniseen osaan. O1-luokan kevyille perävaunuille ei edellytetä pakollisena jarruja. Perävaunun rekisteritiedot voi tarkistaa myös Trafin oma asiointi–palvelusta https://asiointi.trafi.fi/fiPerävaunun lastauksessa on huomioitava, ettei akselimassa tai vetokoukun sallima maksimi pystysuuntaisen kuorman massa ylitä sallittuja rajoja.Tarkasta auton sallittu jarruttoman perävaunun massa, mikä voi olla alempi kuin 750 kgKaikkein kevyimmissä ”perustrailereissa” valmistaja on voinut rajoittaa kokonaismassaa ja kantavuutta lain sallimaa pienemmäksi. Myös monissa automalleissa valmistaja on rajoittanut suurimman sallitun jarruttoman perävaunumassan pienemmäksi kuin 750 kg. Joissakin ekomalleissa, hybrideissä tai sähköautoissa sallittu perävaunumassa on nolla tai olemattoman pieni, vain muutama sata kiloa. Tämä asia on hyvä selvittää ennen venetrailerin ostoa.Satsaa laatuun pienenkin trailerin hankinnassaValitse venetraileri käyttötarpeen mukaan. Jos traileria käyttää harvoin, vain veneilykauden alkaessa ja päättyessä, saattaa edullinen perustraileri olla paras vastine rahoille.Jos veneen vesillelaskuja ja vedestä nostoja tehdään usein ja erilaisilla veneluiskilla tai vedetään venetraileria pidempiä matkoja, silloin halvin perustraileri ei taasen ole paras valinta.Yleensä kannattaakin hankkia kerralla kunnollinen venetraileri. Hyvä traileri kestää hoidettuna vuosikymmeniä – kun muistaa tarkistaa tärkeimpien kulumiselle alttiimpien osien kunnon säännöllisesti. Näitä ovat vetokytkin, pyöränlaakerit, pyöräntuenta, renkaiden ilmanpaine ja kunto sekä valot. Laadukkaalla venetrailerilla on samalla hyvä jälleenmyyntiarvo.O1-luokan jarrutonta traileria ei tarvitse katsastaa, joten vastuu trailerin kunnosta ja liikennekelpoisuudesta on viime kädessä trailerin käyttäjällä.Ensimmäiseksi ”mökkiveneluokan” traileriksi kannattaa harkita laadukasta, hyvin varustettua 1 000 – 2 000 euron hintaluokan jarrutonta traileria halvan, alle 1 000 euron perustrailerin sijasta. Muutamia näkökohtia, jotka on hyvä tarkastaa vertailussa Nämä seikat puoltavat keskikokoisen ja keskihintaisen trailerin hankintaa kaikkein halvimman perustrailerin sijasta: Pitempi, jämäkkä kahdella runkoputkella varustettu traileri lehtijousin ja iskunvaimentimin on yleensä vakaampi vedettävä maantiellä kuin lyhyt yksirunkoinen perustraileri kumivääntövarsijousilla. Mitä pitempi traileri ja aisa, sitä helpompi peruuttaa! Lyhyt traileri on aloittelijalle vikuri peruutettava. Pykälää isommassa trailerissa on paremmat säätömahdollisuudet erikokoisille veneille. Vinssipukin säädöt ovat monipuolisemmat: Vinssipukin paikkaa ja korkeutta voi säätää. Trailerissa riittää ominaisuuksia ja pelivaraa pykälää isommankin veneen kuljetukseen. Traileri ei mene heti vaihtoon venettä vaihdettaessa. Hinnakkaamman trailerin vinssi on yleensä korkealaatuisempi kitkavinssi liinalla. Hyvin toimivan kitkavinssin kampi jää aina haluttuun kohtaan eikä vene pääse itsestään romahtamaan veteen. Laadukas vinssi on tärkeä turvallisuutta ja käyttömukavuutta lisäävä tekijä. Laadukkaassa trailerissa on enemmän sidontalenkkejä, mitkä helpottavat sidontaliinojen käyttöä veneen trailerikuljetuksen aikana. Veneen jämäkkä sidonta traileriin on tärkeä turvallisuustekijä. Vene ei saa koskaan olla trailerikuljetuksessa liikenteessä pelkän vinssiliinan varassa. Venetrailerien takavalojen laadussa ja käytettävyydessä on suuria merkki- ja mallikohtaisia eroja. Laadukkaassa trailerissa takavalot saa kätevästi käännettyä sivulle ylös, jotta takavalot eivät kastu veneen noston tai laskun aikana. Kiinteät tai työkaluin irrotettavat takavalot alkavat olla vanhanaikaiset. Takavalojen hehkulamppupolttimot hajoavat kastuessaan eikä märkyys tee hyvää led-valoillekaan. Jos takavalojen irrottaminen vaatii työkaluja, jää valojen irrottaminen helposti tekemättä ennen trailerin veteen peruuttamista. Sivulle käännettävien takavalojen käyttömukavuus on ylivoimainen muihin ratkaisuihin verrattuna. Laadukkaan trailerin varustetaso on jo vakiona parempi. Veneen pohjaa säästävä ja venettä traileriin ohjaava kippi on yleensä vakiona ja kölirullia on enemmän. Jos kipin saa tarvittaessa lukittua paikalleen, sekin on plussaa. Kaikki nämä koituvat veneen kestävyyden hyväksi etenkin kalastajilla ja muilla, joille veneen nostoja ja laskuja tulee paljon. Laadukkaassa trailerissa on nokkapyörä vakiona. Kaikkein halvimpiin trailereihin nokkapyörä täytyy yleensä hankkia lisävarusteena, mikä kaventaa hinnaneroa perustrailerin ja pykälää isomman trailerin välillä. Nokkapyörä helpottaa trailerin käsittelyä pihoilla, satamissa ja venehalleissa. Jos traileria vedetään usein ja pitkiä matkoja, on hyvä selvittää varapyörän saatavuus ja kiinnitysmahdollisuus traileriin. Kannattaa tarkastaa, että traileriin saa kunnollisen kulkutason, mikäli veneen vesillelasku tai nosto joudutaan tekemään yksin eikä veneluiskan vieressä ole laituria. Ilman kulkutasoa trailerin kapean runkoputken päältä voi helposti pudota veteen veneen noston tai laskun yhteydessä. Venenäyttelyssä on esillä laaja tarjonta venetrailereita ja vesijettitrailereita. Muun muassa kotimaiset Majava- ja Muuli- sekä virolaiset Respo- ja Aku-trailerit ovat näyttävästi esillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMajavaKotimaisen Majavan uusi perusmalli VT 750 Compact on paremmin varustettu muutaman vuoden takaiseen perusmalliin verrattuna, mutta samalla hinta on noussut 1 190 euroon. Kitkavinssi ja kääntyvät takavalot ovat vakiona, mutta kippi on lisävaruste. Se on vakiona VT 750 Classic-mallissa, jonka hinta on 1 490 euroa.Hieman järeämpään käyttöön sopiva malli on esimerkiksi VT 750 Pro. Siinä on kaksiputkirunko, laadukas kippi, kääntyvät takavalot ja monipuoliset säätömahdollisuudet. Se voi hyödyntää uutta EU-määräystä, eli kantavuus on 538 + 75 kg, mikäli auton sallittu jarruttoman perävaunun massa on 750 kg ja auton/vetokoukun sallittu aisapaino on 75 kg. VT 750 Pro –trailerin hinta on 1 890 euroa.RespoVirossa valmistettava Respo on ominaisuuksiin ja varusteluun verrattuna edullinen venetraileri. Hinnat voivat vaihdella eri liikkeissä.Esimerkkinä Trailerman-liikkeen tarjoushinnoista:Respo 750V511 L yksiputkirunkoinen venetraileri, jossa vakiona muun muassa kippi, säädettävä vinssipukki ja kääntyvät takavalot. Tarjoushinta 990 euroa, normaalihinta 1 190 euroa.Respo 750V591 L edustaa jarruttomien venetrailerien järeämpää päätä: Runko koostuu useammasta putkesta, varusteena muun muassa kippi, säädettävä vinssipukki, säädettävät sivutuet ja kölirullat ja kääntyvät takavalot. Tarjoushinta 1 490 euroa, normaalihinta 1 690 euroa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus , Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta