16.2.2020 Ajoneuvot Vene 20 Båt: Mökkilaitureita kaikille rannoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laiturin voi ostaa valmiina, rakennussarjana tai tehdä itse – tai tilata asennettuna paikalleen. Laiturin hankinta on hyvä käynnistää hyvissä ajoin, mikäli kyseessä on uusi mökkitontti tai laituri on rapistunut korjauskelvottomaksi. Laiturin voi rakentaa itse tai ostaa valmiina. Muutamilla laiturien valmistajilla on rakennussarjoja tee-se-itse -taitoisille.Kevyimpien mökkilaiturien osat voi kuljettaa henkilöautolla vedettävässä perävaunussa, mutta järeämmät laiturit vaativat järeämmän kuljetuksen. Joillakin valmistajilla on kuljetus- ja asennuspalvelu. Helsingin venemessuilla on näytteillä laaja valikoima suurimpien ja tunnetuimpien valmistajien laitureita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita eri laiturityyppejäLaiturityyppejä on useita: kelluvat muoviponttonilaiturit ja betoniponttonilaiturit, kelluvat massiivilaiturit betoniponttonein, kiinteät pylväslaiturit eli paalulaiturit, kallion kylkeen kiinnitettävät laiturit, maapengerlaiturit, arkkulaiturit ja aallonmurtajalaiturit.Mökkilaiturien kannet ja rungon puuosat ovat useimmiten painekyllästettyä puuta. Joillakin valmistajilla on tarjolla myös lehtikuusesta valmistettuja kansia, mutta niiden kestoiästä on ristiriitaisia käsityksiä ja kokemuksia. Laiturikäytössä kosteusrasitus on suuri, eikä lehtikuusen käyttöikä yllä painekyllästetyn puun tasolle. Komposiittilaudat tai betoni eivät ole vielä yleistyneet mökkilaiturien kansirakenteissa.Kelluvat muoviponttonimallit suosituimpiaKelluvat muoviponttonilaiturit ovat suosituimpia ja niitä on tarjolla laaja valikoima useilta tunnetuilta valmistajilta. Valinta on hyvä suojaiselle ja riittävän syvälle rannalle. Muoviponttonilaitureita löytyy valmiina ja myös rakennussarjoina itse koottaviksi.Kelluva laituri on aina sopivalla korkeudella veden pinnan korkeudesta riippumatta – edellytyksellä, että laiturin käyntisilta on asetettu maassa oikealla korkeudelle sallien laiturin ja käyntisillan korkeuden muutokset laiturin puolella. Pienimpien ja kevyimpien muoviponttonilaiturien suurimpana ongelmana on kiikkeryys.Huoltotoimenpiteistä tärkein on syksyisin nosto maihin ja keväällä laiturin laskeminen veteen, kiinnitys ja ankkurointi. Kevyt laituri voidaan helposti vetää aluspuiden varassa rannalle talviteloille.Muovirakenteinen EPS-täytteinen ponttoni kestää jäätymisen, mutta laiturin runkorakenne ei aina kestä rantajäiden liikettä. Putkiponttonilaituri ei sovi matalimpiin rantavesiin. Veden syvyyden on oltava matalimmassa kohdassa vähintään puoli metriä. Joissakin laiturimalleissa on laiturin kiertojäykkyyttä ja kestävyyttä lisäävä teräsrunko.Massiivinen kestää talvehtimisen vedessäBetoniponttonilaitureita on saatavana kevyinä, keskiraskaina tai raskaina versioina. Ne kestävät yleensä talvehtimisen vedessä – sitä paremmin, mitä massiivisempia ne ovat. Massiivibetoniponttoni on vahvin laiturirakenne. Laiturin koko pinta-ala on yhtä massiivista betoniponttonia, kun taas tavallisessa betoniponttonilaiturissa on yleensä useampia, pienempiä ponttoneja.Betoniponttonilaituri ja massiivilaituri vaativat yleensä vähintään yhden metrin veden syvyyden, joten ihan matalimpiin rantavesiin ne eivät sovellu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPylväslaiturit eli paalulaituritPylväs- tai paalulaiturit ovat kevyt laiturityyppi. Pylväsrakenteena voi olla pohjaan juntattavat puupaalut, joiden varaan rakennetaan laiturikansi. Tehdasvalmisteisista pylväslaitureista tunnetuimpia on Lip-Lap -laituri. Sen alumiinipylväät tukeutuvat leveisiin, nivelöityihin pohjalevyihin, jotka asettuvat tukevasti vesistön pohjaan, eikä niitä tarvitse juntata pohjaan.Pylväiden varaan tukeutuvaa Lip-Lap -laiturin kansirakennetta voidaan nostaa ja laskea pylväiden korkeuden käsisäädöllä veden korkeusvaihteluiden mukaan. Paikallaan pysyvä ja kallistelematon pylväslaituri on tukeva ja turvallinen. Maksimi vedensyvyys Lip-Lap -pylväslaiturille on kaksi metriä.Arkkulaituri kiviseen rantaanMikäli rannan pohja on kivinen ja karikkoinen, voi rantaan soveltua ns. arkkulaituri. Mikäli karikkoista rantaa joudutaan koneellisesti ruoppaamaan, kasataan kivet usein aallonmurtajaksi. Tämän kivivallin ulkonäköä voidaan hieman naamioida päälle rakennettavan laiturikannen avulla aallonmurtajalaituriksi.Ennen arkkukehikot veistettiin hirrestä siten, että arkku kapeni joka sivultaan yläreunaa kohti. Jäät eivät veden noustessa rikkoneet aivan niin helposti ylöspäin kapenevaa arkkurakennetta. Arkku täytettiin kivillä ja päälle rakennettiin laiturin kansi. Joskus laiturin ulkopäätä tukeva arkku on rakennettu betonisista kaivonrenkaista, jotka on täytetty kivillä. Arkun alustan on oltava tasainen ja kantava, jotta rakenne ei sorru. Jokainen ranta on omanlaisensa Jokainen ranta ja laituripaikka on erilainen. Laiturin hankinta ja rakentaminen vaatii hyvää suunnittelua, jotta osataan valita sopivin laiturityyppi rannan olosuhteiden, käyttötarpeen, vesistön pohjatyypin ja huoltomahdollisuuksien mukaan. Vesistön koko, tuulisuus ja tyyppi (meri, järvi, lampi tai joki) edellyttävät laiturilta erilaisia ominaisuuksia. Jyrkälle, syvälle kalliorannalle sopii erilainen laituri kuin pehmeäpohjaiselle matalalle rannalle. Keskeisiä kysymyksiä: Onko ranta niin loiva ja tasainen, että laiturin voi vetää maihin talvehtimaan? Mikä on veden korkeus ja miten suuri on veden korkeuden vaihtelu? Halutaanko niin järeä laituri, että sen voi jättää talvehtimaan veteen? Mihin tarkoitukseen laituria on tarkoitus käyttää? Uimalaiturina, oleskeluun, grillaukseen esimerkiksi kevyellä pallogrillillä, ruokailuun, kalastukseen, veneilyyn, veneellä lähtöön ja rantautumiseen vaiko veneen kiinnitykseen? Tärkeitä valintakriteerejä ovat muun muassa kantavuus, tukevuus (vähäinen kallistelu), tuulenkesto, yleinen kestävyys, lisävarusteiden saatavuus ja varaosahuolto. Mikäli halutaan välttää laiturin nostaminen talviteloille, ratkaiseva tekijä on silloin laiturin jäänkestävyys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kookkaan laiturin rakentaminen vaatii luvan Omaan rantaan saa rakentaa laiturin, vaikka ei omistaisikaan rantaviivasta alkavaa vesialuetta. Sivusuunnassa laiturin on oltava vähintään viisi metriä naapurin rajasta omalla puolella. Pienehkön laiturin rakentaminen ei vaadi rakennuslupaa, mutta suuren laiturin rakentaminen vaatii rakennusluvan tai ainakin ilmoituksen rakennushankkeesta. Useissa kunnissa suureksi määritellään yli 20 neliömetriä. Tonttiin kuuluvaa vesialuetta ei saa täyttää eikä tontin luonnollista rantaviivaa muuttaa ilman rakennusvalvontaviranomaisen lupaa. Ruoppaus on sen laajuudesta riippuen ilmoituksenvaraista tai luvanvaraista. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus ja Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja