11.2.2023 Liikenne Vene 23: sähkövene Candela C-8 irtisanoutuu veden vastuksesta kantosiivillä – toimintamatkaa Polestar 2:n akuilla yli 100 kilometriä Teksti Benjamin Helander Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalaisyrityksellä on uudenlainen lähestymistapa sähköiseen veneilyyn. Kantosiivilleen nouseva Candela C-8 vie seilorit jopa kolme kertaa muita sähköveneitä pidemmälle. Kantosiipialus on jo pitkälle toista sataa vuotta vanha keksintö. Ajatuksena siinä on, että kovassa vauhdissa aluksen rungon alle sijoitetut siivet tuottavat nostovoimaa, joka pitää itse rungon veden pinnan yläpuolella, eikä veden vastus haittaa menoa juuri nimeksikään. Kantosiipialukset ovatkin tavallisesti hyvin nopeita, ja niitä ovat hyödyntäneet niin pikalauttayhtiöt kuin aseteollisuuskin. Myös Helsingin ja Tallinnan välillä ajoi 90- ja 2000-luvuilla kantosiipialus Jaanika.Huviveneissä kantosiivet eivät ole tähän mennessä yleistyneet. Kuitenkin nyt, kun sähkö on käyttövoimana tekemässä tuloaan myös veneisiin, on ruotsalainen teknologiayritys Candela keksinyt ottaa kantosiiven eli hydrofoilin olemattomasta veden vastuksesta hyödyn irti sähköveneen energiatehokkuuden maksimoinnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy80 prosenttia energiatehokkaampiCandela C-8 näyttää kelluessaan ja hitaassa kulussa melko lailla tavalliselta veneeltä, mutta kun se saavuttaa 16 solmun nopeuden, tietokone kallistaa siivet, ja koko vene alkaa lentää veden pinnalla. Kantosiipialukset eivät vanhastaan ole olleet vahvimmillaan niin sanotuissa kovissa keleissä, mutta tietokoneohjattujen hydrofoilien ansiosta C-8 saadaan vakautettua vähän kovemmassakin aallokossa. Valmistajan mukaan ohjausjärjestelmä on samankaltainen, kuin nykyaikaisissa hävittäjissä, jotka eivät ole luonnostaan vakaita.Kiitäessään kantosiipien varassa vapaana veden vastuksesta suhteessa veneen runkoon, Candela C-8 on jopa 80 prosenttia muita sähköveneitä energiatehokkaampi. Paras nopeus on 22 solmua, jolloin toimintamatkaa riittää 57 meripeninkulmaa, kuivan maan yksiköillä vastaavasti 40 km/h vauhdissa 105 kilometriä. Toimintamatka on Candelan mukaan jopa kolme kertaa pidempi, kuin parhaillakin plaanaavilla (veden pinnalla liukuvilla) sähköveneillä. Esimerkiksi Helsingistä Tallinnaan Candela C-8 kulkisi tehokkaimmillaan samassa ajassa kuin reitin nykyiset pikalaivatkin, ja myös toimintamatka riittäisi kirkkaasti sinne saakka.Energiatehokkuuden lisäksi siipien varassa nautitaan myös poikkeuksellisen hiljaisesta matkanteosta. Polttomoottorin ääni puuttuu luonnollisesti sähköveneestä, mutta niin puuttuvat myös hydrodynaamiset äänet.- Bensiinikäyttöisiin veneisiin tottuneille se on hieno tunne: voit puhua matkustajille 25 solmun [n. 46 km/h] nopeudessa korottamatta ääntäsi. Maalla voi kuulla lintuja ja ihmisten puhetta useiden satojen metrien päässä. Lisäksi vene kulkee sujuvasti aallokossa, kehuu Mikael Mahlberg, Candelan viestintäpäällikkö.Sähköisen voimalinjan ytimessä Candela C-8:ssa on automaailmasta tuttu akusto. Candelan ja sähköautovalmistaja Polestarin yhteistyösopimuksen tuloksena C-8 hyötyy Polestar 2:n akuista tilavuuksineen ja pikalatausmahdollisuuksineen. Pikalatauksella akun varaus saadaan 10:stä 80:aan prosenttiin 35 minuutissa.Candela C-8 voitti hiljattain "Vuoden moottorivene" -palkinnon Düsseldorfin Boot-messuilla.Helsingin venemessuilla Candela ja sen suomalainen jälleenmyyjä Oy Telva Ab esittelevät nyt ensi kertaa C-8:n sarjavalmisteista versiota. Messut ovat parhaillaan käynnissä, ja kestävät aina sunnunaihin 19. helmikuuta asti.Lähde: Candela Kuvat: Candela, Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää