11.2.2023

Vene 23: sähkövene Candela C-8 irtisanoutuu veden vastuksesta kantosiivillä – toimintamatkaa Polestar 2:n akuilla yli 100 kilometriä

Kuva Jari Saarentaus

Ruotsalaisyrityksellä on uudenlainen lähestymistapa sähköiseen veneilyyn. Kantosiivilleen nouseva Candela C-8 vie seilorit jopa kolme kertaa muita sähköveneitä pidemmälle.

Kantosiipialus on jo pitkälle toista sataa vuotta vanha keksintö. Ajatuksena siinä on, että kovassa vauhdissa aluksen rungon alle sijoitetut siivet tuottavat nostovoimaa, joka pitää itse rungon veden pinnan yläpuolella, eikä veden vastus haittaa menoa juuri nimeksikään. Kantosiipialukset ovatkin tavallisesti hyvin nopeita, ja niitä ovat hyödyntäneet niin pikalauttayhtiöt kuin aseteollisuuskin. Myös Helsingin ja Tallinnan välillä ajoi 90- ja 2000-luvuilla kantosiipialus Jaanika.

Huviveneissä kantosiivet eivät ole tähän mennessä yleistyneet. Kuitenkin nyt, kun sähkö on käyttövoimana tekemässä tuloaan myös veneisiin, on ruotsalainen teknologiayritys Candela keksinyt ottaa kantosiiven eli hydrofoilin olemattomasta veden vastuksesta hyödyn irti sähköveneen energiatehokkuuden maksimoinnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

80 prosenttia energiatehokkaampi

Candela C-8 näyttää kelluessaan ja hitaassa kulussa melko lailla tavalliselta veneeltä, mutta kun se saavuttaa 16 solmun nopeuden, tietokone kallistaa siivet, ja koko vene alkaa lentää veden pinnalla. Kantosiipialukset eivät vanhastaan ole olleet vahvimmillaan niin sanotuissa kovissa keleissä, mutta tietokoneohjattujen hydrofoilien ansiosta C-8 saadaan vakautettua vähän kovemmassakin aallokossa. Valmistajan mukaan ohjausjärjestelmä on samankaltainen, kuin nykyaikaisissa hävittäjissä, jotka eivät ole luonnostaan vakaita.

Kiitäessään kantosiipien varassa vapaana veden vastuksesta suhteessa veneen runkoon, Candela C-8 on jopa 80 prosenttia muita sähköveneitä energiatehokkaampi. Paras nopeus on 22 solmua, jolloin toimintamatkaa riittää 57 meripeninkulmaa, kuivan maan yksiköillä vastaavasti 40 km/h vauhdissa 105 kilometriä. Toimintamatka on Candelan mukaan jopa kolme kertaa pidempi, kuin parhaillakin plaanaavilla (veden pinnalla liukuvilla) sähköveneillä. Esimerkiksi Helsingistä Tallinnaan Candela C-8 kulkisi tehokkaimmillaan samassa ajassa kuin reitin nykyiset pikalaivatkin, ja myös toimintamatka riittäisi kirkkaasti sinne saakka.

Energiatehokkuuden lisäksi siipien varassa nautitaan myös poikkeuksellisen hiljaisesta matkanteosta. Polttomoottorin ääni puuttuu luonnollisesti sähköveneestä, mutta niin puuttuvat myös hydrodynaamiset äänet.

- Bensiinikäyttöisiin veneisiin tottuneille se on hieno tunne: voit puhua matkustajille 25 solmun [n. 46 km/h] nopeudessa korottamatta ääntäsi. Maalla voi kuulla lintuja ja ihmisten puhetta useiden satojen metrien päässä. Lisäksi vene kulkee sujuvasti aallokossa, kehuu Mikael Mahlberg, Candelan viestintäpäällikkö.

Sähköisen voimalinjan ytimessä Candela C-8:ssa on automaailmasta tuttu akusto. Candelan ja sähköautovalmistaja Polestarin yhteistyösopimuksen tuloksena C-8 hyötyy Polestar 2:n akuista tilavuuksineen ja pikalatausmahdollisuuksineen. Pikalatauksella akun varaus saadaan 10:stä 80:aan prosenttiin 35 minuutissa.

Candela C-8 voitti hiljattain "Vuoden moottorivene" -palkinnon Düsseldorfin Boot-messuilla.

Helsingin venemessuilla Candela ja sen suomalainen jälleenmyyjä Oy Telva Ab esittelevät nyt ensi kertaa C-8:n sarjavalmisteista versiota. Messut ovat parhaillaan käynnissä, ja kestävät aina sunnunaihin 19. helmikuuta asti.

Lähde: Candela Kuvat: Candela, Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat