Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Tekniikka Teksti Aake Kinnunen Kuva Ford, BMW, Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turboahdinten ja hybridien vastatessa vaatimuksiin pienemmistä päästöistä ja kulutuksesta on kolmesylinterinen moottori noussut jo neloskoneiden rinnalle tavallisissa henkilöautoissa. Litran molemmin puolin pyörivä tilavuus, puolityhjältä näyttävä konetila ja innokas pärinä kuvaavat monia nykyisiä pienempiä henkilöautoja. Nelisylinterinen perusmoottori on kutistunut jo monin paikoin kolmisylinteriseksi turboahdinten antaessa puuttuvaa tehoa ja hybridijärjestelmien auttaessa omalta osaltaan. Juttusarjan aiemmissa osissa olemme käsitelleet 12-, 8-, 6-, 5- ja 4-sylinteristen moottorien tarinoita. Vaikka olisi helppo leimata kolmoskone vain 2000-luvun trendimoottoriksi, on se näytellyt roolia autoissa ja varsinkin moottoripyörissä pidempäänkin. Ensimmäisiä käyttökohteita lienee 1905 valmistettu Rolls-Royce 15hp.Asteikon toisessa päässä, joskin nyttemmin samassa konsernissa, on BMW i8 ja sen B38-moottori. Suihkuhävittäjän sukulaiselta näyttävä hyperauto esitteli hybridisoinnin ja turboahtamisen ilosanomaa 1,5-litraisen kolmesylinterisen polttomoottorin avulla. Auto toimi eräänlaisena julistetapauksena iskutilavuuksia pienentävälle downsizing-trendille ja hybridisoinnin mahdollisuuksille, joskin oleellinen osa auton olemusta oli hiilikuiturakenteiden hyödyntäminen sarjatuotannossa. Viimeiset käynnistykset -juttusarjassa tutustumme erilaisiin markkinoilta löytyviin polttomoottorityyppeihin vielä, kun se on mahdollista. Sähköautojen merkitys automarkkinoilla kasvaa vääjäämättä, jopa viime aikojen markkinaväsähdyksestä huolimatta. Päätökset, niin poliittiset kuin liikejohdolliset, tehtiin jo 2020-luvulle saavuttaessa, eikä 2020-2022 voimakkaimmillaan jyllännyt koronapandemia ainakaan hidastanut sähkömurrosta. Päästörajat, polttomoottorien myyntikiellot ja polttomoottorilabrojen sammuvat valot kertovat omaa kieltään. Ennen markkinaheilahdusta on kuitenkin aika juhlistaa polttomoottorin pitkää historiaa, Henkilöauto onkin 1886 (Benz) alkaneen esiinmarssinsa aikana luottanut juuri polttomoottoriin, vaikka itse moottorin juuret yltävät vielä lähes sata vuotta pidemmälle, ja automobiilin ideassakin sitä kokeiltiin 1808! Tutustukaamme siis siihen, mitä markkinoilla on. Lähes kaikki polttomoottorin päävariaatiot ovat vielä myynnissä – osa tosin nipin napin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.