13.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: hybridien julistetähti – BMW i8 Roadster Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Katto auki, täältä tulee vauhti! BMW i8 Roadster on edelleen markkinoiden seksikkäimpiä hybridejä. Hyvää: tyyli, tuotantoon saapunut konseptiauto. Huonoa: tekniikan kehityskulku, ergonomia, toimintamatka. Atsuh. Flunssa, lokakuu ja avoauto ovat jo valmiiksi pahalta kuulostava yhdistelmä. Lisähämmennystä aiheuttaa BMW:n avain, jota vastaava auto näyttää joltain konseptiunelmalta. Mitähän siinä lääkepurkissa oli? Vitsailut sikseen. BMW:n huikea i8-hybridisportti on saanut kauan vihjatun Roadster-avomallin. Sähköisesti toimiva näppärä kangaskatto on sivaltanut autosta takaistuimet, joten nyt kyseessä on aidosti kaksipaikkainen roadster. Samalla säilytystiloja on kuitenkin kasvatettu ja i8 on saanut ikävuosien tuoman kasvojenkohotuksen. Jopa tulevaisuus vanhenee seitsemän vuoden sykleissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liukkaan lempeä Nyt käytössä on 374 hevosvoimaa, kun kuljettajan taakse sijoitettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ja etuakselin sähkömoottori lyövät hynttyynsä yhteen. Hybridijärjestelmän akkukokoa on kasvatettu 7,1:sta 11,6 kilowattituntiin, ja sähkömoottori on saanut 9 kilowattia lisää puhtia. Samalla puhtaan sähköajon kattonopeus on noussut 105 kilometriin tunnissa, ja täyssähköinen toimintamatka on kangaskatollisessa mallissa 53 km. Akkukapasiteettia kaipaa kuitenkin nopeasti lisää, eikä bensiinitankkikaan ole järin suuri. Suorituskyvyn suhteen i8 on toki nopea, mutta voima saapuu lempeästi ja sähköistämiseen usein liitetty raaka räjähtävyys puuttuu. Sport-ajotilassa kyytiä löytyy oikeasti, samoin ääntä – joskin mukavan mureasta soundista suurin osa on keinotekoista. Ajettavuus on samalla sivulla suorituskyvyn kanssa: viiltävän terävyyden sijaan tärkeintä on ollut käyttömukava pehmeys niin jousituksessa kuin ohjauksessakin. Arkikäytössä matalan (maavara 117 mm) i8:n suurin murhe ovat töyssyt, mutta siltatyömaat ja supermarkettien hidasteet taittuivat koeajoaikana vaivattomasti. Paikka autohistoriassa Siinä missä i8:n hybridisporttikyvyt ovat jo jääneet kevyesti ajan jalkoihin, pitää pettämätön tyyli yhä pintansa. Paksut kynnyskotelot vaikeuttavat erityisesti autosta poistumista, mutta arvokkuuden uhraamisen vastineeksi i8:n saksiovet ovat edelleen uniikit. Matkustamon kuljettajakeskeinen tunnelma vastaa kutakuinkin ulkokuorta, vaikka ilmeisesti tulevaisuudessa älypuhelin ei tarvitse järkevää säilytystilaa. Kangaskatto on toteutettu hyvin, joten suhinoita ei kuulu edes moottoritievauhdeissa. Kattomekanismi toimii 50 km/h nopeuteen saakka, ja liikesarja kestää noin 15 sekuntia. Ilman pyörteilystä ei ole kaupunkinopeuksissa huomautettavaa. i8 Roadster muistuttaa monella tapaa eniten BMW M1:stä. Baijerilaisten ensimmäinen superauto 1970-luvun lopulta edisti autosegmenttiä erityisesti arkisen käytettävyyden suhteen. Tiettyä tuttua tuo myös mallin asema merkin historiassa: M1 oli BMW:n ensimmäinen keskimoottorinen sarjatuotantomalli, i8:n ollessa toinen. Toivottavasti roadster ei ole BMW i8:n viimeinen veto, vaan mallista kuullaan jatkossakin. Paikkansa merkin historiassa se on kuitenkin jo lunastanut. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.bmw.fi/bmw-i8-roadster BMW i8 Roadster Hinta alkaen 182 954 € Koeajetun auton hinta varusteineen 183 877 € Moottori Ladattava hybridi: bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 105 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 275 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1942 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2800 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 0 kg. Sähkömoottori, etuveto. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / korkeajänniteakku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan