3.12.2016 Kotimaanmatkailu Viking XPRS telakalle – korvaajaksi risteilylaivojen klassikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Line päivittää Helsingin ja Tallinnan välisellä linjalla liikennöivän XPRS aluksensa. Parissa viikossa ilmettä uudistetaan viidellä miljoonalla eurolla. Ehostustauon tuuraajaksi valittiin M/S Rosella. Viking Line panostaa Tallinnan ja Helsingin välisellä linjalla liikennoivään M/S Viking XPRS-alukseensa vuoden 2017 alussa. Tammikuussa laiva seilaa telakalle Etelä-Ruotsin Landskronaan. Aivan pienestä remontista ei ole kyse, sillä kustannuksia uudesta ilmeestä ja parannuksista koitunee noin viisi miljoonaa euroa.Linjapäällikkö Jaakko Ahti esittelee tuoreimmat tilastot Pohjois-Itämeren matkailuliikenteestä. Kasvu Helsinki-Tallinna -reitillä on omaa luokkaansa muihin linjoihin verrattuna.Syitä satsaukseen ovat muun muassa vuonna 2008 valmistuneen laivan ikä, linjan suuri suosio ja Pohjois-Itämeren liikenteen tasaisessa kasvussa olevat matkustajamäärät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomenlahden suosituinXPRS on nopea alus, jonka kyytiin mahtuu 2 500 matkustajaa ja 230 henkilöautoa. Lisäksi mukana kulkee rahtia kuljettavia rekkoja ja linja-autoja.XPRS on eniten matkustajia kuljettanut laiva Helsinki-Tallinna -reitillä. Vuonna 2015 laivalla matkusti 1 835 069 matkustajaa ja tänä vuonna juhlavan vastaanoton sain laivan 15 000 000:s matkustaja.Reitillä ajetaan normaalisti neljä lähtöä päivässä keskustasta keskustaan. Kesällä Tukholmasta Helsinkiin aamulla palannut laiva avustaa vielä yhden lisäkierroksen verran ennen uutta matkaa kohti Ruotsia.Uutta on luvassa tuntuvasti. Yökerho ja tanssiravintola myllätään tyystin uuteen uskoon. Koko remonttiin ei riitä telakalla vietetty aika, joten yökerhopuolen avajaisia vietetään vasta helmikuun puolella laivan ollessa jo liikenteeessä. Myös laivan myymälä ja buffetravintola uudistetaan. Uutta on luvassa myös yleisiin tiloihin ja hytteihin.Vaikka lyhyen merimatkan suosituin ruokapaikka on buffet, ei à la carte -ravintolasta olla luopumassa. Astetta tyylikkäämpi ruokailuhetki houkuttelee myös Helsingin ja Tallinan välillä matkustavia.Suurin tekninen uudistus tehdään vesirajan alapuolelle. Laivan uudet potkurit auttavat osaltaan vähetämään polttoaineenkulutusta. Jatkossa neljällä päämoottorilla varustettu laiva voi ajaa reitillä kahden koneen voimin. Nyt käytössä on kolme.– Matkustajille tämä uudistus ei näy, mutta kyseessä on merkittävä parannus, Viking Linen Helsinki-Tallinna -linjasta ja Baltian kohteista vastaava linjapäällikkö Jaakko Ahti kertoo.Kompakti klassikko tuuraaRisteilymatkustus ei tyssää telakoinnin ajaksi. Tuuraajaksi saadaan linjalla aiemminkin liikennöinyt M/S Rosella. Laiva saapuu Helsinkiin Maarianhamina‒Kapellskär -reitiltä.– Legendaarisen Rosellan paluu on herättänyt positiivista nostalgiaa ja varauksia on tehty juuri tälle laivalle. Ihmiset haluavat kokea Rosellan vielä uudestaan, risteilyfanien mietteet tunteva Ahti paljastaa.1980-luvun alusta palvellutta laivaa on päivitetty vuosien saatossa, mutta kokonsa puolesta se häviää nuoremmilleen. Rosella on noin 2/3 XPRS:n koosta. Kansia on kahdeksan.Myös suosittu buffetravintola myllätään telakoinnin aikana uuteen uskoon.Vaikka Rosella herättää nostalgisia tuntemuksia ainakin hieman varttuneemmassa risteilyväessä, on sen vierailu nopeasti ohi. XPRS:n palatessa Helsinkiin, siirtyy Rosella jälleen entisiin tehtäviinsä. Pian 40-vuotiaalla laivalla on vielä palvelusvuosia jäljellä, mutta suurille linjoille se tuskin palaa pysyvästi.– Laivan käyttöikä on pitkä, kuten vaikkapa lentokoneenkin, mutta vain jos se huolletaan ja hoidetaan asianmukaisesti. Rosellaa on uudistettu moneen otteeseen vuosien varrella, mutta kooltaan se on nykyisiin laivoihin verrattuna pieni. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää