15.12.2017

Villi Lamborghini Terzo Millennio: superautokonsepti kohtaa yliopiston

Lamborghini Terzo Millennio

Lamborghini rakentaa sähköstä ja hiilikuidusta tulevaisuuden superautoa yhteistyössä kahden Massachusettsin teknillisen korkeakoulun laboratorion kanssa.

Italialainen urheiluautovalmistaja on julkistanut uuden konseptin Lamborghini of the Terzo Millennio. Viimeiset kaksi sanaa ovat italiaa ja tarkoittavat kolmatta vuosituhatta. Koko projektin teknologiatavoite on ratkoa superauton tulevaisuutta viideltä eri kantilta: energian varastointi, innovatiiviset materiaalit, voimalinja, muotoilu ja tunne.

Kyseessä on toistaiseksi vain tyhjä kuori. Terzo Millennio on kehitysalusta kaikelle sille tekniikalle, jota menestykseen tullaan tarvitsemaan. Ratkaisuja haetaan Massachusettsin teknillisen korkeakoulun professorien ja opiskelijoiden voimin. Konseptilla tavoitellaan Lamborghinin mukaan yhdistelmää tulevaisuuden tekniikkaa ja muotoja.

Energian varastoinnin ja innovatiivisten materiaalien kehittelyä suoritetaan yhteistyössä kahden Massachusettsin teknillisen korkeakoulun laboratorion kanssa. Näistä ensimmäiseen tarttui MIT:n kemian osaston “Dinca Research Lab”, jota johtaa professori Mircea Dinca. Ajatuksena on siirtyä perinteisestä akkuteknologiasta kohti superkondensaattoreita. Tavoitteet ovat kovat, sillä Lamborghini haluaa mahdollistaa muun muassa energian keräämisen ja luovuttamisen samanaikaisesti.

Innovatiivisia materiaaleja jahtaa konetekniikan osaston “Mechanosynthesis Group”, jota johtaa professori John Hart. Lamborghini panostaa vahvasti hiilikuiturakenteisiin ja tahtoo viedä kevytrakennetekniikkaa eteenpäin reiluin harppauksin. Terzo Millenion korirakenteita on tarkoitus hyödyntää akkuna energian säilömistä varten. Lisäksi haaveillaan itsensä korjaavan hiilikuiturakenteen kehittämisestä.

Voimalinjan osalta konsepti ei tarjoa mitään täysin ennennäkemätöntä, mutta jokaiseen pyörään on tarkoitus sijoittaa sähkömoottori. Näin Lamborghini suuntaa kohti sähköistymistä. Napamoottoreilla saavutetaan Lamborghinin mukaan etuja myös aerodynamiikan ja muotoilullisten vapauksien saralla.

Muotoilun perustana on itsekantava hiilikuitukori. Tämän ympärille on rakennettu muoto, jolla on tavoiteltu tehokasta ilman virtausta. Terzo Millennion tunnistaa välittömästi Lamborghiniksi kaikista leikkauksista, terävistä pokkauksista ja seuraavalle asteelle viedystä kiilamuodosta.

Tunnetta autoon halutaan luoda muun muassa sähkömoottorien väännöllä sekä kaarreajon hallintajärjestelmällä. Jälkimmäisessä jokaisen pyörän sähkömoottorin tehoa säädetään ajon aikana yksittäisesti esimerkiksi mahdollisimman suuren kaarreajonopeuden aikaansaamiseksi.

Lähde ja kuvat: Lamborghini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat