28.7.2019

Volkswagen-ryhmän vuosineljännes: vähemmän autoja, selkästi parempi kate

Volkswagen-ryhmän vuosineljännes

Volkswagen-ryhmän merkkien panostus katumaastureihin ja premium-tuotteisiin näyttää kannattavan, sillä määrällisesti vähäisemmän myynnin tuloksena oli peräti 30 prosenttia kasvanut liikevoitto.

Volkswagen-ryhmän vuosineljännes sujui monia kilpailijoita aurinkoisemmissa merkeissä. Škodan ja Porschen kasvavat volyymit sekä konsernin panostus kannattavampiin katumaastureihin hilasi liikevoiton 30 prosentin nousuun, vaikka määrällisesti autokauppaa tehtiin hiukan vähemmän.

Oman lisänsä voittomarginaalin kasvuun tekee myös Volkswagenin dieselskandaalin kulujen poistuminen tulosta rasittamasta edelliseen vuoteen verrattuna. Volkswagen-ryhmä onkin kestämässä myrskyisän vuoden käänteet monia kilpakumppaneita paremmin, sillä esimerkiksi Daimler ja BMW ovat suhtautuneet loppuvuoteen odotettua viileämmin.

Volkswagenin lähdettyä hitaasti mukaan katumaasturitrendiin ovat sen VW T-Rocin ja Škoda Karoqin kaltaiset mallit saavuttaneet jo yli kolmanneksen osuuden alkuvuoden toimituksista. Viime vuonna vastaava osuus oli neljännes. Volkswagenilla uskotaan, että katumaasturit nappaavat 40% myynnistä ensi vuoden aikana.

– Mallistotarjontamme parantuu ja olemme onnistuneet hinnoittelussamme, talousjohtaja Frank Witter kertoi Bloomberg TV:lle.

Volkswagen on kuitenkin skaalannut tuotantoaan alas 450 000 autolla tälle vuodelle ja Witterin mukaan yhtiö pitää oven auki mahdollisuudelle vähentää vieläkin enemmän. Käytännössä 455 000 auton karsiminen vastaa yhden tehtaan kapasiteettia konsernin 122 tehtaasta ympäri maailman.

– Pahentuva kauppakonflikti ja jatkuvat suuret investoinnit tulevaisuuden tekniikoihin sähkössä ja autonomisissa autoissa tekevät markkinaympäristöstä epävakaat, kommentoi NordLB:n analyytikko Frank Schwope.

Volkswagen-ryhmä on viime vuosina keskittynyt voimakkaammin henkilöautobisnekseen. Se listasi pörssiin raskaita hyötyajoneuvoja valmistavan Traton-ryhmittymänsä. Tähtäimessä saattaa olla myös teollisuuskoneita valmistavien Renkin ja MAN Energy Solutionsin myynnit.

Analyytikot ovat toivoneet, että saksalaiskonserni harkitsisi Porschen osakeantia. Se ei kuitenkaan ole Witterin mukaan prioriteetti. Myös huhuttu Ducatin myynti pois VW:n sateenvarjon alta on toistaiseksi hyllytetty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muut tsemppaavasivat alkuvuonna, Audi kompasteli

Merkeittäin jaettuna Volkswagen-ryhmän merkit olivat pääasiallisesti maltillisessa nousussa 2019 ensimmäisellä puoliskolla. Bentley palasi voitolliseksi viime vuoden tappion jälkeen. Volkswagenin alkuvuotta vauhditti parantuva mallisto ja osuva hinnoittelu. Škoda ja Porsche paransivat tulostaan erityisesti myynnin kasvun ansiosta. Useimpien merkkien tulokseen vaikuttivat lisäksi nousevat kulut ja valuuttakurssien heilahtelut.

Poikkeuksen merkkien joukossa teki alkuvuonna Audi, jonka päivittyvät mallisto ja WLTP:hen liittyvät myyntivolyymiongelmat nakersivat tulosta. Merkki on myös kantanut taakkaa uusien mallien ja teknologioiden kehittämisessä. 2,3 miljardin euron liikevoitto ei ole Audilta huonosti, mutta se on tasatulos Volkswagenin kanssa ja vain hiukan Porschen 2,1 miljardin euron osuutta edellä. Klassisesti Audi on ollut VW-ryhmän rahasampo selkeällä kaulalla.

Lähde: Automotive News Kuva:

Luetuimmat