12.7.2018 Ajoneuvot Volkswagenilla toinenkin turvavyökriisi: Tiguanin kuljettajan vyö repesi kahdesti yhdysvaltalaistesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto tutkii mahdollista vikaa paikallismarkkinoiden Volkswagen Tiguanissa. Saksalaiskonserni kiistää ongelman. Jos Euroopassa ihmetellään Tekniikan Maailman löytämää Volkswagen Groupin pikkuautojen takaistuimen turvavyön ongelmaa, löytyy Yhdysvalloista samalta konsernilta aivan omat ongelmansa.Yhdysvaltojen liikenneministeriön Department of Transportationin selvitys kertoo vuosimallin 2018 Tiguanin kuljettajan turvavyön revenneen katki kahdessa törmäystestissä. Testit suoritti Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, osana paikallista NCAP-törmäystestiohjelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajan vyö repesi kahdestiTurvavyöt repesivät kahdesta autosta 35 mailin (56 km/h) törmäyksessä kokokeulan leveydeltä kiinteään seinään. Kummassakin törmäyskokeessa kuljettajan vyö ratkesi kiinnityssoljen kohdalta.NHTSA aloitti alustavan tutkinnan ja selvitti asiaa Volkswagenilta. Valmistajan mukaan turvavyön repeytyminen johtui mittalaitteiston vyöhön aiheuttamasta epänormaalista rasituksesta, eikä kyseessä ollut turvavyön valmistus- tai mitoitusvirhe.Toisissa testeissä menestystäVolkswagen Tiguan on törmäystestattu Yhdysvalloissa myös vakuutusyhtiöitä edustavan Insurance Institute for Highway Safetyn, IIHS:n, toimesta hyvin arvosanoin ja ilman ongelmia. IIHS:n törmäystestejä pidetään yleisesti NHTSA:n suorittamia törmäyskokeita vaativampina.Volkswagen Yhdysvaltojen viestintäedustaja Mike Tolbert kertoo Forbesille yhtiön toimivan täydessä yhteistyössä NHTSA:n kanssa, vaikka se kiistääkin ongelman.Volkswagenin vastineen jälkeen NHTSA on ilmoittanut kohottavansa alustavan tutkimuksen tekniseksi analyysiksi. Forbesin mukaan on todennäköistä, muttei varmaa, että lopputuloksena on takaisinkutsu.Euroopassa jo pari vuotta myynnissä ollut toisen sukupolven Volkswagen Tiguan saapui Yhdysvaltalaismarkkinoille vasta mallivuodelle 2018. Eriävien turvallisuusvaatimusten johdosta Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoiden autoissa voi olla suuriakin rakenteellisia eroja, joten ongelma ei välttämättä tule koskaan koskettamaan Eurooppaa.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: NHTSA ja Lauri Ahtiainen, lähde: NHTSA ja Forbes.com Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa