12.7.2018 Ajoneuvot Volkswagenilla toinenkin turvavyökriisi: Tiguanin kuljettajan vyö repesi kahdesti yhdysvaltalaistesteissä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto tutkii mahdollista vikaa paikallismarkkinoiden Volkswagen Tiguanissa. Saksalaiskonserni kiistää ongelman. Jos Euroopassa ihmetellään Tekniikan Maailman löytämää Volkswagen Groupin pikkuautojen takaistuimen turvavyön ongelmaa, löytyy Yhdysvalloista samalta konsernilta aivan omat ongelmansa. Yhdysvaltojen liikenneministeriön Department of Transportationin selvitys kertoo vuosimallin 2018 Tiguanin kuljettajan turvavyön revenneen katki kahdessa törmäystestissä. Testit suoritti Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, osana paikallista NCAP-törmäystestiohjelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuljettajan vyö repesi kahdesti Turvavyöt repesivät kahdesta autosta 35 mailin (56 km/h) törmäyksessä kokokeulan leveydeltä kiinteään seinään. Kummassakin törmäyskokeessa kuljettajan vyö ratkesi kiinnityssoljen kohdalta. NHTSA aloitti alustavan tutkinnan ja selvitti asiaa Volkswagenilta. Valmistajan mukaan turvavyön repeytyminen johtui mittalaitteiston vyöhön aiheuttamasta epänormaalista rasituksesta, eikä kyseessä ollut turvavyön valmistus- tai mitoitusvirhe. Toisissa testeissä menestystä Volkswagen Tiguan on törmäystestattu Yhdysvalloissa myös vakuutusyhtiöitä edustavan Insurance Institute for Highway Safetyn, IIHS:n, toimesta hyvin arvosanoin ja ilman ongelmia. IIHS:n törmäystestejä pidetään yleisesti NHTSA:n suorittamia törmäyskokeita vaativampina. Volkswagen Yhdysvaltojen viestintäedustaja Mike Tolbert kertoo Forbesille yhtiön toimivan täydessä yhteistyössä NHTSA:n kanssa, vaikka se kiistääkin ongelman. Volkswagenin vastineen jälkeen NHTSA on ilmoittanut kohottavansa alustavan tutkimuksen tekniseksi analyysiksi. Forbesin mukaan on todennäköistä, muttei varmaa, että lopputuloksena on takaisinkutsu. Euroopassa jo pari vuotta myynnissä ollut toisen sukupolven Volkswagen Tiguan saapui Yhdysvaltalaismarkkinoille vasta mallivuodelle 2018. Eriävien turvallisuusvaatimusten johdosta Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoiden autoissa voi olla suuriakin rakenteellisia eroja, joten ongelma ei välttämättä tule koskaan koskettamaan Eurooppaa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: NHTSA ja Lauri Ahtiainen, lähde: NHTSA ja Forbes.com Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan