13.11.2023 Ajoneuvot Volvo EM90 on ruotsalaisbrändin ensimmäinen tila-auto sitten 60-luvun – luvassa sähköä, tilaa ja luksusta aluksi vain kiinalaisille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo julkisti odotetun kuusipaikkaisen, luksusta tihkuvan sähkötila-autonsa valmistusmaassaan Kiinassa. Euroopan-edustustakaan ei ilmeisesti ole täysin poissuljettu, vaikka tila-autot eivät enää eurooppalaisasiakkaisiin uppoa. Volvon avaus isojen luksustila-autojen luokassa oli ennalta tiedetty, ja kyseessähän on enemmän logonvaihto kuin mikään kokonaan uusi malli. Volvolle tila-auto on kuitenkin nykyaikana kauttaaltaan uutta, ja edelliseen vähänkään senkaltaiseen on matkaa useita vuosikymmeniä ruotsalaismerkin historiaa taaksepäin.Tuo edellinen tila-autoksi joillain mittareilla luettava malli oli Volvo Duett vuodelta 1957. Tämä leppoisan näköinen perheauto perustui Volvo PV445 -malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySkandinaavisempi versio Zeekr 009:stäKiinalaiseen Geely-konserniin kuuluvalle Volvolle on päästy lainaamaan tila-auton perusta suoraan konsernin Zeekr -brändiltä. Zeekr on Volvoa ja Polestaria melko lähellä oleva premium-sävytteinen sähköautobrändi, jonka 009 -tila-automalli on tällä hetkellä mahdollisesti luokkansa tehokkain koko maailmassa.Volvo on lähestynyt asiaa rauhallisemmin ottein, eikä nyt puhuta pelkästä ulkonäöstä. 009:ssä nähtävän nelivedon sijaan EM90:ssä luotetaan takavetorakenteeseen, johon Volvo on jälleen pidemmän tauon jälkeen ottanut tuntumaa sähköcrossovereidensa myötä. EM90:n voimalinja on siis käytännössä puolikas versio Zeekr 009:n 400 kilowatin eli 545 hevosvoiman paketista. Volvon näkemyksessä takatuuppari tuottaa 200 kilowattia eli 272 hevosvoimaa. Niinkin tärkeää kuin se tila-autossa on, EM90 kiihtyy nollasta sataan 8,3 sekunnissa.Autossa on 116 kilowattitunnin akusto, jonka voimalla pitäisi olla mahdollista taittaa Kiinan CLTC-syklillä jopa 738 kilometrin matka.Ulkonäöltäänkin EM90 on kiinalaissisartaan maltillisempi. Auto on hyvin helposti tunnistettavissa Volvoksi, ja sukunäkö erityisesti sähkömaasturi EX90:ään on suuri. Auton keulalta löytyy valtaisa paneeli, joka on valaistu. Aerodynamiikkaa henkivät lisäksi muun muassa auton vanteet, jotka ovat kooltaan 19- tai 20-tuumaiset.Rentoudu tai aktivoiduVolvo EM90:n matkustamo on kuusipaikkainen, ja erillisistuimet löytyvät lyhytnokkaisesta mutta silti peräti 5,2-metrisestä autosta kolmelta riviltä. Kaikkein lokoisimmat oltavat löytyvät keskiriviltä, jossa on tarjolla jalkojen lepuutustukea ynnä muuta mukavaa. Jo itsessään ilmajousituksen ja aktiivisen melunvaimennuksen kerrotaan tekevän työtään koko matkustamon mukavoittamiseksi. Autohan on suunniteltu aika paljon jopa siltä pohjalta, että itse omistaja istuu keskirivillä ja autonkuljettaja ajaa. Mikäli kuitenkin kuljettaja istuu ratissa tai pelkkä rentoutuminen ei ole agendalla takapenkillä, piisaa myös teknologiassa, jonka voi valjastaa työntekoon tai sitten viihteeseen. Skandinaavinen olohuone pyörien päällä voi olla esimerkiksi kotiteatteri pyörien päällä. Tai sitten auton voi muuttaa vaikkapa liikkuvaksi konserttisaliksi.Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa