13.11.2023

Volvo EM90 on ruotsalaisbrändin ensimmäinen tila-auto sitten 60-luvun – luvassa sähköä, tilaa ja luksusta aluksi vain kiinalaisille

Volvo julkisti odotetun kuusipaikkaisen, luksusta tihkuvan sähkötila-autonsa valmistusmaassaan Kiinassa. Euroopan-edustustakaan ei ilmeisesti ole täysin poissuljettu, vaikka tila-autot eivät enää eurooppalaisasiakkaisiin uppoa.

Volvon avaus isojen luksustila-autojen luokassa oli ennalta tiedetty, ja kyseessähän on enemmän logonvaihto kuin mikään kokonaan uusi malli. Volvolle tila-auto on kuitenkin nykyaikana kauttaaltaan uutta, ja edelliseen vähänkään senkaltaiseen on matkaa useita vuosikymmeniä ruotsalaismerkin historiaa taaksepäin.

Tuo edellinen tila-autoksi joillain mittareilla luettava malli oli Volvo Duett vuodelta 1957. Tämä leppoisan näköinen perheauto perustui Volvo PV445 -malliin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Skandinaavisempi versio Zeekr 009:stä

Kiinalaiseen Geely-konserniin kuuluvalle Volvolle on päästy lainaamaan tila-auton perusta suoraan konsernin Zeekr -brändiltä. Zeekr on Volvoa ja Polestaria melko lähellä oleva premium-sävytteinen sähköautobrändi, jonka 009 -tila-automalli on tällä hetkellä mahdollisesti luokkansa tehokkain koko maailmassa.

Volvo on lähestynyt asiaa rauhallisemmin ottein, eikä nyt puhuta pelkästä ulkonäöstä. 009:ssä nähtävän nelivedon sijaan EM90:ssä luotetaan takavetorakenteeseen, johon Volvo on jälleen pidemmän tauon jälkeen ottanut tuntumaa sähköcrossovereidensa myötä. EM90:n voimalinja on siis käytännössä puolikas versio Zeekr 009:n 400 kilowatin eli 545 hevosvoiman paketista. Volvon näkemyksessä takatuuppari tuottaa 200 kilowattia eli 272 hevosvoimaa. Niinkin tärkeää kuin se tila-autossa on, EM90 kiihtyy nollasta sataan 8,3 sekunnissa.

Autossa on 116 kilowattitunnin akusto, jonka voimalla pitäisi olla mahdollista taittaa Kiinan CLTC-syklillä jopa 738 kilometrin matka.

Ulkonäöltäänkin EM90 on kiinalaissisartaan maltillisempi. Auto on hyvin helposti tunnistettavissa Volvoksi, ja sukunäkö erityisesti sähkömaasturi EX90:ään on suuri. Auton keulalta löytyy valtaisa paneeli, joka on valaistu. Aerodynamiikkaa henkivät lisäksi muun muassa auton vanteet, jotka ovat kooltaan 19- tai 20-tuumaiset.

Rentoudu tai aktivoidu

Volvo EM90:n matkustamo on kuusipaikkainen, ja erillisistuimet löytyvät lyhytnokkaisesta mutta silti peräti 5,2-metrisestä autosta kolmelta riviltä. Kaikkein lokoisimmat oltavat löytyvät keskiriviltä, jossa on tarjolla jalkojen lepuutustukea ynnä muuta mukavaa. Jo itsessään ilmajousituksen ja aktiivisen melunvaimennuksen kerrotaan tekevän työtään koko matkustamon mukavoittamiseksi.

Autohan on suunniteltu aika paljon jopa siltä pohjalta, että itse omistaja istuu keskirivillä ja autonkuljettaja ajaa. Mikäli kuitenkin kuljettaja istuu ratissa tai pelkkä rentoutuminen ei ole agendalla takapenkillä, piisaa myös teknologiassa, jonka voi valjastaa työntekoon tai sitten viihteeseen. Skandinaavinen olohuone pyörien päällä voi olla esimerkiksi kotiteatteri pyörien päällä. Tai sitten auton voi muuttaa vaikkapa liikkuvaksi konserttisaliksi.

Lähde ja kuvat: Volvo Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat