11.2.2022 Ajoneuvot Volvo valmistautuu megavalujen tekemiseen – näin isot valuosat vaikuttavat autoon ja tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo kertoi miljardiluokan investoinnista Torslandan tehtaaseen. Yksi osa tätä investointia on uuden megavalutekniikan käyttöönotto. Autot koostuvat tuhansista osista. Näiden osien kokoonpano vie aikaa ja työvaiheita on lukuisia. Nykyaikaisen henkilöauton kokoamisessa käytetään hyvin monipuolisesti erilaisia tekniikoita kuten hitsaamista, pulttiliitoksia, niittejä ja liimaamista. Näiden työvaiheiden karsiminen paitsi yksinkertaistaisi rakennetta myös helpottaisi kokoonpanoa.Tesla on erottautunut käytännössä kaikista muista autonvalmistajista käyttämällä autojensa rakenteissa poikkeuksellisen suuria valuosia. Valamalla isoja alumiinikomponentteja vähennetään monien pienten osien liittämistä toisiinsa. Ja nyt myös Volvo on aloittamassa näiden niin sanottujen megavalujen hyödyntämisen.Volvolla erilaisissa tehtävissä vuodesta 1994 työskennellyt ja nykyään pohjalevyratkaisujen parissa työskentelevä Mikael Fermér on selkeästi innostunut uudesta tekniikasta.– Uudella megavalulla pystymme korvaamaan jopa satoja yksittäisiä osia. Tällä saadaan kevennyttä autoa ja helpotettua kokoonpanoa.Mikael FermérMonelle tulee varmaan mieleen kysymys, miksei tätä ole tehty aiemmin. Yksinkertaisuudessaan vastaus on tekniikka ja hinta. Autoihin käytettävien todella isojen valukomponenttien ja niiden tarvitsemien muottien tekeminen on ollut kallista eikä teknisiä ratkaisuja ole välttämättä ollut edes saatavilla. Tekniikka on kehittynyt tälläkin alalla, mikä tekee isoista valoista järkeviä vaihtoehtoja. Suhteessa suuret aloituskustannukset toki vaativat isojen määrien valmistusta, jotta kokonaisuudesta tulee taloudellisesti kannattavaa.Pelkän hinnan lisäksi myös ympäristöarvoilla on merkitystä. Uusi tekniikka säästää raaka-aineita ja vähentää logistiikan tarvetta, minkä ansiosta valmistuksen ja koko toimitusketjun ympäristövaikutukset pienenevät.Yhdellä isolla valetulla osalla voidaan korvata satoja yksittäisiä komponentteja.Volvon tapauksessa ensimmäinen megavalu tullaan näkemään arviolta vuonna 2025 esiteltävässä uuden sukupolven täyssähköautossa. Auton taka-akseliston yläpuolinen lattia ja ohjaamon takaosa tulevat olemaan yhtä isoa alumiinivalua. Tällä korvataan yli sadan yksittäisen osan kokonaisuus ja uusi komponentti on myös isoa osakokonaisuutta kevyempi sekä jäykempi. Valuosa myös suunnitellaan ja optimoidaan aina yhtä tiettyä käyttöä varten, eikä suunnittelussa tarvitse huomioida esimerkiksi erilaisten automallien tarpeita.Myös kolaritilanteet ja vauriokorjaus on huomioitu jo osan suunnitteluvaiheessa. Törmäysenergiat ohjataan tiettyihin kohtiin, jotka rasituksen noustessa riittäväksi murtuvat. Määrättyjen alueiden murtumat on mahdollista korjata hitsaamalla. Jos koko osa vaurioituu korjauskelvottomaksi ei auton korjaaminen todennäköisesti ole enää pelkästään tästä osasta kiinni.Jokainen valettava osa vaatii oman muotin. Muotteihin voidaan tarvittaessa tehdä pieniä muutoksia tuotannon edetessä.Isojen valuosien valmistuksen ja niiden käsittelyn vaatimien muutosten lisäksi Torslandan tehtaalla tullaan näkemään uusi akkujen kokoonpanoyksikkö. Tulevien vuosien uudistuksissa myös tehtaan maalaamo sekä kokoonpanolinjat kokevat merkittäviä muutoksia.Vuonna 1964 avattu Torslandan tehdas on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Tehdas toimii tällä hetkellä kolmessa vuorossa ja se työllistää noin 6 500 henkilöä. Tehtaan tuotannon vuosikapasiteetti on 300 000 autoa.Teksti: Mikko Autio Kuvat ja lähde: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa