11.2.2022 Ajoneuvot Volvo valmistautuu megavalujen tekemiseen – näin isot valuosat vaikuttavat autoon ja tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo kertoi miljardiluokan investoinnista Torslandan tehtaaseen. Yksi osa tätä investointia on uuden megavalutekniikan käyttöönotto. Autot koostuvat tuhansista osista. Näiden osien kokoonpano vie aikaa ja työvaiheita on lukuisia. Nykyaikaisen henkilöauton kokoamisessa käytetään hyvin monipuolisesti erilaisia tekniikoita kuten hitsaamista, pulttiliitoksia, niittejä ja liimaamista. Näiden työvaiheiden karsiminen paitsi yksinkertaistaisi rakennetta myös helpottaisi kokoonpanoa.Tesla on erottautunut käytännössä kaikista muista autonvalmistajista käyttämällä autojensa rakenteissa poikkeuksellisen suuria valuosia. Valamalla isoja alumiinikomponentteja vähennetään monien pienten osien liittämistä toisiinsa. Ja nyt myös Volvo on aloittamassa näiden niin sanottujen megavalujen hyödyntämisen.Volvolla erilaisissa tehtävissä vuodesta 1994 työskennellyt ja nykyään pohjalevyratkaisujen parissa työskentelevä Mikael Fermér on selkeästi innostunut uudesta tekniikasta.– Uudella megavalulla pystymme korvaamaan jopa satoja yksittäisiä osia. Tällä saadaan kevennyttä autoa ja helpotettua kokoonpanoa.Mikael FermérMonelle tulee varmaan mieleen kysymys, miksei tätä ole tehty aiemmin. Yksinkertaisuudessaan vastaus on tekniikka ja hinta. Autoihin käytettävien todella isojen valukomponenttien ja niiden tarvitsemien muottien tekeminen on ollut kallista eikä teknisiä ratkaisuja ole välttämättä ollut edes saatavilla. Tekniikka on kehittynyt tälläkin alalla, mikä tekee isoista valoista järkeviä vaihtoehtoja. Suhteessa suuret aloituskustannukset toki vaativat isojen määrien valmistusta, jotta kokonaisuudesta tulee taloudellisesti kannattavaa.Pelkän hinnan lisäksi myös ympäristöarvoilla on merkitystä. Uusi tekniikka säästää raaka-aineita ja vähentää logistiikan tarvetta, minkä ansiosta valmistuksen ja koko toimitusketjun ympäristövaikutukset pienenevät.Yhdellä isolla valetulla osalla voidaan korvata satoja yksittäisiä komponentteja.Volvon tapauksessa ensimmäinen megavalu tullaan näkemään arviolta vuonna 2025 esiteltävässä uuden sukupolven täyssähköautossa. Auton taka-akseliston yläpuolinen lattia ja ohjaamon takaosa tulevat olemaan yhtä isoa alumiinivalua. Tällä korvataan yli sadan yksittäisen osan kokonaisuus ja uusi komponentti on myös isoa osakokonaisuutta kevyempi sekä jäykempi. Valuosa myös suunnitellaan ja optimoidaan aina yhtä tiettyä käyttöä varten, eikä suunnittelussa tarvitse huomioida esimerkiksi erilaisten automallien tarpeita.Myös kolaritilanteet ja vauriokorjaus on huomioitu jo osan suunnitteluvaiheessa. Törmäysenergiat ohjataan tiettyihin kohtiin, jotka rasituksen noustessa riittäväksi murtuvat. Määrättyjen alueiden murtumat on mahdollista korjata hitsaamalla. Jos koko osa vaurioituu korjauskelvottomaksi ei auton korjaaminen todennäköisesti ole enää pelkästään tästä osasta kiinni.Jokainen valettava osa vaatii oman muotin. Muotteihin voidaan tarvittaessa tehdä pieniä muutoksia tuotannon edetessä.Isojen valuosien valmistuksen ja niiden käsittelyn vaatimien muutosten lisäksi Torslandan tehtaalla tullaan näkemään uusi akkujen kokoonpanoyksikkö. Tulevien vuosien uudistuksissa myös tehtaan maalaamo sekä kokoonpanolinjat kokevat merkittäviä muutoksia.Vuonna 1964 avattu Torslandan tehdas on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Tehdas toimii tällä hetkellä kolmessa vuorossa ja se työllistää noin 6 500 henkilöä. Tehtaan tuotannon vuosikapasiteetti on 300 000 autoa.Teksti: Mikko Autio Kuvat ja lähde: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle