11.2.2022

Volvo valmistautuu megavalujen tekemiseen – näin isot valuosat vaikuttavat autoon ja tuotantoon

Volvo kertoi miljardiluokan investoinnista Torslandan tehtaaseen. Yksi osa tätä investointia on uuden megavalutekniikan käyttöönotto.

Autot koostuvat tuhansista osista. Näiden osien kokoonpano vie aikaa ja työvaiheita on lukuisia. Nykyaikaisen henkilöauton kokoamisessa käytetään hyvin monipuolisesti erilaisia tekniikoita kuten hitsaamista, pulttiliitoksia, niittejä ja liimaamista. Näiden työvaiheiden karsiminen paitsi yksinkertaistaisi rakennetta myös helpottaisi kokoonpanoa.

Tesla on erottautunut käytännössä kaikista muista autonvalmistajista käyttämällä autojensa rakenteissa poikkeuksellisen suuria valuosia. Valamalla isoja alumiinikomponentteja vähennetään monien pienten osien liittämistä toisiinsa. Ja nyt myös Volvo on aloittamassa näiden niin sanottujen megavalujen hyödyntämisen.

Volvolla erilaisissa tehtävissä vuodesta 1994 työskennellyt ja nykyään pohjalevyratkaisujen parissa työskentelevä Mikael Fermér on selkeästi innostunut uudesta tekniikasta.

– Uudella megavalulla pystymme korvaamaan jopa satoja yksittäisiä osia. Tällä saadaan kevennyttä autoa ja helpotettua kokoonpanoa.

Mikael Fermér

Monelle tulee varmaan mieleen kysymys, miksei tätä ole tehty aiemmin. Yksinkertaisuudessaan vastaus on tekniikka ja hinta. Autoihin käytettävien todella isojen valukomponenttien ja niiden tarvitsemien muottien tekeminen on ollut kallista eikä teknisiä ratkaisuja ole välttämättä ollut edes saatavilla. Tekniikka on kehittynyt tälläkin alalla, mikä tekee isoista valoista järkeviä vaihtoehtoja. Suhteessa suuret aloituskustannukset toki vaativat isojen määrien valmistusta, jotta kokonaisuudesta tulee taloudellisesti kannattavaa.

Pelkän hinnan lisäksi myös ympäristöarvoilla on merkitystä. Uusi tekniikka säästää raaka-aineita ja vähentää logistiikan tarvetta, minkä ansiosta valmistuksen ja koko toimitusketjun ympäristövaikutukset pienenevät.

Yhdellä isolla valetulla osalla voidaan korvata satoja yksittäisiä komponentteja.

Volvon tapauksessa ensimmäinen megavalu tullaan näkemään arviolta vuonna 2025 esiteltävässä uuden sukupolven täyssähköautossa. Auton taka-akseliston yläpuolinen lattia ja ohjaamon takaosa tulevat olemaan yhtä isoa alumiinivalua. Tällä korvataan yli sadan yksittäisen osan kokonaisuus ja uusi komponentti on myös isoa osakokonaisuutta kevyempi sekä jäykempi. Valuosa myös suunnitellaan ja optimoidaan aina yhtä tiettyä käyttöä varten, eikä suunnittelussa tarvitse huomioida esimerkiksi erilaisten automallien tarpeita.

Myös kolaritilanteet ja vauriokorjaus on huomioitu jo osan suunnitteluvaiheessa. Törmäysenergiat ohjataan tiettyihin kohtiin, jotka rasituksen noustessa riittäväksi murtuvat. Määrättyjen alueiden murtumat on mahdollista korjata hitsaamalla. Jos koko osa vaurioituu korjauskelvottomaksi ei auton korjaaminen todennäköisesti ole enää pelkästään tästä osasta kiinni.

Jokainen valettava osa vaatii oman muotin. Muotteihin voidaan tarvittaessa tehdä pieniä muutoksia tuotannon edetessä.

Isojen valuosien valmistuksen ja niiden käsittelyn vaatimien muutosten lisäksi Torslandan tehtaalla tullaan näkemään uusi akkujen kokoonpanoyksikkö. Tulevien vuosien uudistuksissa myös tehtaan maalaamo sekä kokoonpanolinjat kokevat merkittäviä muutoksia.

Vuonna 1964 avattu Torslandan tehdas on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Tehdas toimii tällä hetkellä kolmessa vuorossa ja se työllistää noin 6 500 henkilöä. Tehtaan tuotannon vuosikapasiteetti on 300 000 autoa.

Teksti: Mikko Autio Kuvat ja lähde: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat