11.2.2022 Ajoneuvot Volvo valmistautuu megavalujen tekemiseen – näin isot valuosat vaikuttavat autoon ja tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo kertoi miljardiluokan investoinnista Torslandan tehtaaseen. Yksi osa tätä investointia on uuden megavalutekniikan käyttöönotto. Autot koostuvat tuhansista osista. Näiden osien kokoonpano vie aikaa ja työvaiheita on lukuisia. Nykyaikaisen henkilöauton kokoamisessa käytetään hyvin monipuolisesti erilaisia tekniikoita kuten hitsaamista, pulttiliitoksia, niittejä ja liimaamista. Näiden työvaiheiden karsiminen paitsi yksinkertaistaisi rakennetta myös helpottaisi kokoonpanoa.Tesla on erottautunut käytännössä kaikista muista autonvalmistajista käyttämällä autojensa rakenteissa poikkeuksellisen suuria valuosia. Valamalla isoja alumiinikomponentteja vähennetään monien pienten osien liittämistä toisiinsa. Ja nyt myös Volvo on aloittamassa näiden niin sanottujen megavalujen hyödyntämisen.Volvolla erilaisissa tehtävissä vuodesta 1994 työskennellyt ja nykyään pohjalevyratkaisujen parissa työskentelevä Mikael Fermér on selkeästi innostunut uudesta tekniikasta.– Uudella megavalulla pystymme korvaamaan jopa satoja yksittäisiä osia. Tällä saadaan kevennyttä autoa ja helpotettua kokoonpanoa.Mikael FermérMonelle tulee varmaan mieleen kysymys, miksei tätä ole tehty aiemmin. Yksinkertaisuudessaan vastaus on tekniikka ja hinta. Autoihin käytettävien todella isojen valukomponenttien ja niiden tarvitsemien muottien tekeminen on ollut kallista eikä teknisiä ratkaisuja ole välttämättä ollut edes saatavilla. Tekniikka on kehittynyt tälläkin alalla, mikä tekee isoista valoista järkeviä vaihtoehtoja. Suhteessa suuret aloituskustannukset toki vaativat isojen määrien valmistusta, jotta kokonaisuudesta tulee taloudellisesti kannattavaa.Pelkän hinnan lisäksi myös ympäristöarvoilla on merkitystä. Uusi tekniikka säästää raaka-aineita ja vähentää logistiikan tarvetta, minkä ansiosta valmistuksen ja koko toimitusketjun ympäristövaikutukset pienenevät.Yhdellä isolla valetulla osalla voidaan korvata satoja yksittäisiä komponentteja.Volvon tapauksessa ensimmäinen megavalu tullaan näkemään arviolta vuonna 2025 esiteltävässä uuden sukupolven täyssähköautossa. Auton taka-akseliston yläpuolinen lattia ja ohjaamon takaosa tulevat olemaan yhtä isoa alumiinivalua. Tällä korvataan yli sadan yksittäisen osan kokonaisuus ja uusi komponentti on myös isoa osakokonaisuutta kevyempi sekä jäykempi. Valuosa myös suunnitellaan ja optimoidaan aina yhtä tiettyä käyttöä varten, eikä suunnittelussa tarvitse huomioida esimerkiksi erilaisten automallien tarpeita.Myös kolaritilanteet ja vauriokorjaus on huomioitu jo osan suunnitteluvaiheessa. Törmäysenergiat ohjataan tiettyihin kohtiin, jotka rasituksen noustessa riittäväksi murtuvat. Määrättyjen alueiden murtumat on mahdollista korjata hitsaamalla. Jos koko osa vaurioituu korjauskelvottomaksi ei auton korjaaminen todennäköisesti ole enää pelkästään tästä osasta kiinni.Jokainen valettava osa vaatii oman muotin. Muotteihin voidaan tarvittaessa tehdä pieniä muutoksia tuotannon edetessä.Isojen valuosien valmistuksen ja niiden käsittelyn vaatimien muutosten lisäksi Torslandan tehtaalla tullaan näkemään uusi akkujen kokoonpanoyksikkö. Tulevien vuosien uudistuksissa myös tehtaan maalaamo sekä kokoonpanolinjat kokevat merkittäviä muutoksia.Vuonna 1964 avattu Torslandan tehdas on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Tehdas toimii tällä hetkellä kolmessa vuorossa ja se työllistää noin 6 500 henkilöä. Tehtaan tuotannon vuosikapasiteetti on 300 000 autoa.Teksti: Mikko Autio Kuvat ja lähde: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen