21.6.2024

Volvon polttomoottorisedanit ovat pian historiaa, sillä S60 ja S90 eivät näe Suomessa mallivuotta 2025 – huudetaanko ne takaisin?

Kuva Volvo

Sedanit ovat Volvolle hyvin perinteikäs korimalli, mutta nyt aika on ilmeisesti ajanut tässä muodossaan niiden ohi. Britit tosin saivat huutamalla Volvon farmarit takaisin, joten pitäisikö kokeilla samaa kikkaa sedanien kohdalla?

Isot ja mukavat - sekä tietenkin turvalliset - sedanit ovat olleet niistä tehtyjen farmareiden ohella Volvon malliston ydintä niin kauan kuin kenties kaikki Moottorin lukijat voivat muistaa. Vuonna 1956 esitellystä Amazonista aina nykypäivän S60:een ja S90:ään nämä harmoniset sedanit ovat olleet täysin erottamaton osa Volvoa.

Volvon tämänhetkiset kaksi sedania ovat kahdeksan vuotta vanha S90, jota on tuotu Suomeen ruotsalaisvalmistajan päätehtaalta Torslandasta sekä vajaaseen kuuden vuoden ikään ehtinyt S60, joka oli ensimmäinen uudella USA:n tehtaalla Etelä-Carolinassa tuotettu Volvo. Molemmilla on syynsä lähteä ja jäädä lajinsa viimeiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Panostusta sähköön ja crossovereihin

Kyllä, kaikkien vedonlyöntikertoimien mukaisesti polttomoottoripohjaisten S60:n ja S90:n kohtaloksi koituvat eri muodoissaan sähköautot ja crossoverit. Ensinnäkin Volvo on määrätietoisesti siirtymässä sähköautovalmistajaksi ja toisekseen crossoverit valtaavat globaalin megatrendin mukaisesti alaa niin sanotuilta perinteisiltä korimalleilta.

Ei sillä, etteikö sedaneihinkin kannattaisi vastaisuudessakin panostaa, Volvollahan on tuloillaan täyssähköinen ES90, joka korvaa suoraan S90:n. Kuten jo puolisen vuotta sitten saimme lukea, ensimmäinen esisarjan ES90 on jo tehty Kiinassa.

Automallina nuoremman kolmannen polven S60:n meiltä vie puolestaan Volvon panostus jättisähkömaasturi EX90:ään, jonka tuotannon luimme alkaneen lähes parin vuoden viivytyksen jälkeen USA:n tehtaalla. Volvo valmistautuu EX90:n kohdalla isoon menekkiin, ja tästä syystä tuo Etelä-Carolinan Ridgevillen tehdas luopuu avausmallinsa S60:n valmistuksesta kokonaan.

S60 jatkaa tuotannossa Kiinassa sikäläisille markkinoille sekä joillekin muille Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinoille, kuten Australiaan. Eurooppaan sitä ei kuitenkaan enää mallivuodelle 2025 tuoda.

Farmari-Volvot huutamalla takaisin Britanniaan

Viime vuoden elokuusta alkaen Volvo päätti vetää farmarikorimallinsa - V60:n ja V90:n - pois Ison-Britannian markkinoilta. Syynä päätökseen oli ruotsalaisvalmistajan mukaan farmariautojen laskeva kysyntä.

Farmariautot ovat kuitenkin vähintään yhtä betoninen osa Volvoa kuin isot sedanit, ja tunnetusti myös osa tietynlaista perheidylliä, myös muualla kuin Pohjoismaissa. Näin ollen, kuultuaan Volvo UK:n päätöksestä, yleisö ja paikalliset automediat alkoivat kovasti harmitella farmari-Volvojen yhtäkkistä lähtöä. Kun Volvo UK sitten kesäkuussa 2024 päätti palauttaa farmarit mallistoonsa eli pyörtää aiemman päätöksensä, viittasi se nimenomaan yleisön ja asiakkaiden hartaaseen pyyntöön.

Eli jos haluatte sittenkin pitää Volvo-sedanit vielä pidemmän aikaa myynnissä, nyt on aika nostaa meteli!

Sedan-malliset Volvot ovat vuosikymmenten aikana toimineet myös muissa tehtävissä kuin yksityisautoina. Vuosien saatossa niitä on nähty muun muassa ambulansseina ja hautausautoina. Edelleen tänäkin päivänä Volvo S90 toimii myös Suomen valtion kuljetustehtävissä ainakin ministereiden sekä Puolustusvoimien korkea-arvoisten upseereiden virka-autona. Takavetoiset 200- ja 700-sarjat sekä niitä vanhemmat mallipolvet kuuluvat jo nyt vaalittaviin klassikkoautoihin, ja ajan myötä yhä tuoreemmat sukupolvet alkavat sellaisiksi nousta.

Lähde: Volvo

Luetuimmat