12.3.2016 Ajoneuvot VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimuslaitoksen testeissä suomalaiset Volkswagenit ovat käyttäytyneet identtisesti päästöhuijausohjelmistolla ja ilman. VTT:llä epäillään, että Volkswagenin päästöhuijausdieseleiden ohjelmistokorjaus ei välttämättä vaikuta juuri mitenkään suomalaisiin autoihin. Tutkimuslaitos perustaa väitteensä tutkimuksiin, joissa se on vertaillut huijausohjelmistolla varustettujen ja ilman huijausohjelmistoa olevien ajoneuvojen päästöarvoja. VTT:n testeissä ajoneuvot ovat käyttäytyneet ääriarvoja myöten hyvin samankaltaisesti, joten VTT epäilee 64 000 suomalaisauton korjausten olevan suurimmaksi osaksi turhia.Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan ajoneuvoa, joissa pitäisi olla kohuttu päästöhuijausohjelmisto, ja viisi, joissa Volkswagenin mukaan ohjelmistoa ei ole. Autojen tasainen käyttäytyminen mittauksissa asettaa kuitenkin tilanteen uuteen valoon. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko epäilee, että joko päästöhuijausohjelma ei toimi Suomessa samalla tavallla tai VTT:n testaamissa autoissa on ollut jokin vika. Testatut ajoneuvot ovat kuitenkin alittaneet EU:n voimassa olevat typpioksidien (NOx) raja-arvot, huijausohjelmistolla tai ilman.– Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa.VTT odottaa nyt Volkswagenin takaisinkutsujen alkamista Suomessa, sillä Tekniikan Maailma on tilannut vertailun ohjelmistokorjauksen vaikutuksesta. Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on mukana vertailussa varmistaakseen, että kansalaisille saapuva informaatio on oikeaa. Trafilta kehoitetaan kuitenkin kärsivällisyyteen ohjelmistopäivityksen vaikutusten selvittämisestä. Suomessa pitäisi olla jo käynnissä 2,0 TDI-moottorilla varustettujen Passatien korjaus, mutta autojen tyyppihyväksynnästä vastaava saksalainen ajoneuvovirasto KBA ei ole vielä myöntänyt korjauslupaa.Saksalainen Auto motor und sport -lehti on kuitenkin vertaillut kaksi ohjelmistokorjauksen läpikäynyttä Volkswagen Amarokia. Päivityksen myötä moottoreiden teho kasvoi hiukan, kulutus kasvoi noin 0,6 litraa per 100 kilometriä, ja päästöskandaalin keskiössä olleet typen oksidit lisääntyivät hiukan aiemmasta.Ohjelmistopäivityksen yhteydessä auton huoltokirjaan tulee merkintä, minkä lisäksi myös auton runkoon liimataan päivityksestä kertova tarra. Korjausmerkintää vailla olevaa ajoneuvoa ei saa katsastettua enää vuonna 2018.Lähde: YleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen