12.3.2016 Ajoneuvot VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimuslaitoksen testeissä suomalaiset Volkswagenit ovat käyttäytyneet identtisesti päästöhuijausohjelmistolla ja ilman. VTT:llä epäillään, että Volkswagenin päästöhuijausdieseleiden ohjelmistokorjaus ei välttämättä vaikuta juuri mitenkään suomalaisiin autoihin. Tutkimuslaitos perustaa väitteensä tutkimuksiin, joissa se on vertaillut huijausohjelmistolla varustettujen ja ilman huijausohjelmistoa olevien ajoneuvojen päästöarvoja. VTT:n testeissä ajoneuvot ovat käyttäytyneet ääriarvoja myöten hyvin samankaltaisesti, joten VTT epäilee 64 000 suomalaisauton korjausten olevan suurimmaksi osaksi turhia.Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan ajoneuvoa, joissa pitäisi olla kohuttu päästöhuijausohjelmisto, ja viisi, joissa Volkswagenin mukaan ohjelmistoa ei ole. Autojen tasainen käyttäytyminen mittauksissa asettaa kuitenkin tilanteen uuteen valoon. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko epäilee, että joko päästöhuijausohjelma ei toimi Suomessa samalla tavallla tai VTT:n testaamissa autoissa on ollut jokin vika. Testatut ajoneuvot ovat kuitenkin alittaneet EU:n voimassa olevat typpioksidien (NOx) raja-arvot, huijausohjelmistolla tai ilman.– Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa.VTT odottaa nyt Volkswagenin takaisinkutsujen alkamista Suomessa, sillä Tekniikan Maailma on tilannut vertailun ohjelmistokorjauksen vaikutuksesta. Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on mukana vertailussa varmistaakseen, että kansalaisille saapuva informaatio on oikeaa. Trafilta kehoitetaan kuitenkin kärsivällisyyteen ohjelmistopäivityksen vaikutusten selvittämisestä. Suomessa pitäisi olla jo käynnissä 2,0 TDI-moottorilla varustettujen Passatien korjaus, mutta autojen tyyppihyväksynnästä vastaava saksalainen ajoneuvovirasto KBA ei ole vielä myöntänyt korjauslupaa.Saksalainen Auto motor und sport -lehti on kuitenkin vertaillut kaksi ohjelmistokorjauksen läpikäynyttä Volkswagen Amarokia. Päivityksen myötä moottoreiden teho kasvoi hiukan, kulutus kasvoi noin 0,6 litraa per 100 kilometriä, ja päästöskandaalin keskiössä olleet typen oksidit lisääntyivät hiukan aiemmasta.Ohjelmistopäivityksen yhteydessä auton huoltokirjaan tulee merkintä, minkä lisäksi myös auton runkoon liimataan päivityksestä kertova tarra. Korjausmerkintää vailla olevaa ajoneuvoa ei saa katsastettua enää vuonna 2018.Lähde: YleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa