12.3.2016 Ajoneuvot VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimuslaitoksen testeissä suomalaiset Volkswagenit ovat käyttäytyneet identtisesti päästöhuijausohjelmistolla ja ilman. VTT:llä epäillään, että Volkswagenin päästöhuijausdieseleiden ohjelmistokorjaus ei välttämättä vaikuta juuri mitenkään suomalaisiin autoihin. Tutkimuslaitos perustaa väitteensä tutkimuksiin, joissa se on vertaillut huijausohjelmistolla varustettujen ja ilman huijausohjelmistoa olevien ajoneuvojen päästöarvoja. VTT:n testeissä ajoneuvot ovat käyttäytyneet ääriarvoja myöten hyvin samankaltaisesti, joten VTT epäilee 64 000 suomalaisauton korjausten olevan suurimmaksi osaksi turhia.Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan ajoneuvoa, joissa pitäisi olla kohuttu päästöhuijausohjelmisto, ja viisi, joissa Volkswagenin mukaan ohjelmistoa ei ole. Autojen tasainen käyttäytyminen mittauksissa asettaa kuitenkin tilanteen uuteen valoon. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko epäilee, että joko päästöhuijausohjelma ei toimi Suomessa samalla tavallla tai VTT:n testaamissa autoissa on ollut jokin vika. Testatut ajoneuvot ovat kuitenkin alittaneet EU:n voimassa olevat typpioksidien (NOx) raja-arvot, huijausohjelmistolla tai ilman.– Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa.VTT odottaa nyt Volkswagenin takaisinkutsujen alkamista Suomessa, sillä Tekniikan Maailma on tilannut vertailun ohjelmistokorjauksen vaikutuksesta. Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on mukana vertailussa varmistaakseen, että kansalaisille saapuva informaatio on oikeaa. Trafilta kehoitetaan kuitenkin kärsivällisyyteen ohjelmistopäivityksen vaikutusten selvittämisestä. Suomessa pitäisi olla jo käynnissä 2,0 TDI-moottorilla varustettujen Passatien korjaus, mutta autojen tyyppihyväksynnästä vastaava saksalainen ajoneuvovirasto KBA ei ole vielä myöntänyt korjauslupaa.Saksalainen Auto motor und sport -lehti on kuitenkin vertaillut kaksi ohjelmistokorjauksen läpikäynyttä Volkswagen Amarokia. Päivityksen myötä moottoreiden teho kasvoi hiukan, kulutus kasvoi noin 0,6 litraa per 100 kilometriä, ja päästöskandaalin keskiössä olleet typen oksidit lisääntyivät hiukan aiemmasta.Ohjelmistopäivityksen yhteydessä auton huoltokirjaan tulee merkintä, minkä lisäksi myös auton runkoon liimataan päivityksestä kertova tarra. Korjausmerkintää vailla olevaa ajoneuvoa ei saa katsastettua enää vuonna 2018.Lähde: YleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?