29.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kWh, CHAdeMO, CCS… – mitä ihmettä sähköautoilun termit tarkoittavat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Palataanpa perusteisiin: mitä sähköautojutuissa pyörivät termit oikeasti tarkoittavat? Sähköautoaiheiset tekstit vilisevät kilowatteja, kilowattitunteja, CHAdeMOja ja ties mitä uusia termejä. Tämänviikkoisessa Vuosi sähköllä -jutussa palaammekin lähtöpisteeseen, ja otamme kertaukseen sähköautoilun termit. Kun ne omaksuu, huomaa, ettei sähköautoiluun liittyvät asiat lopulta ole monimutkaisempia kuin tutut 95E, 98E, diesel, biodiesel…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnergia ja tehoSähköauton akkuun varastoidun energian määrää mitataan tavallisesta sähkölaskusta tutuilla kilowattitunneilla, lyhennettynä kWh. Esimerkiksi Vuosi sähköllä -sarjan päätähden, Hyundai Ioniq Electricin, akun kooksi valmistaja kertoo 28 kilowattituntia. Yhden akullisen hinnan voi laskea katsomalla omasta sähkösopimuksesta kilowattitunnin ja sähkön siirtomaksun hinnan ja kertomalla sen 28:lla.Kilowatti, kW, on tehon yksikkö, joka on polttomoottoreistakin tuttu. Jos yhden kilowatin teholla tehdään työtä tunnin ajan, vaatii se energiaa yhden kilowattitunnin verran.LatauskilowattejaSähköautojen lataustehoa mitataankin kilowateissa: jos Ioniqin akku on 28 kilowattituntia, latautuu se yhden kilowatin teholla 28 tuntia. Onneksi lataustehot ovat paljon yhtä kilowattia suurempia.Nykyaikaisia sähköautoja voi ladata hyvin joustavasti eri latausjärjestelmistä. Usein puhutaan termeistä kotilataus ja pikalataus.Kotilatauksella tarkoitetaan auton lataamista töpselistä tai suotavammin erillisen latausaseman avulla. Viime viikon artikkelissa esiteltiin Moottorin toimitukseen asennettu latausasema.Käytännössä latausasema on vain purkki, joka yhdistää sähköverkon autoon turvallisella ja käyttöä kestävällä liittimellä. Nykyisin puhutaan usein Type 2 -latauksesta, sillä Type 2:na tunnettu latausliitin on muodostunut Euroopassa standardiksi. Sen tunnistaa pyöreälle kyljelle käännetyn D-kirjaimen muodosta.Lataus sähköverkostaVaihtovirtalatauksen nopeus eli teho riippuu autoon sisäänrakennetusta laturista, ja tietysti talouden sähköverkosta. Type 2 -standardi tarjoaa kolmivaihevirtaa, sitä samaa, mitä sähkökiuaskin käyttää. Teho voi parhaimmillaan olla jopa 22 kilowattia, kun välitetään kolmea vaihetta 32 ampeerin virralla – jos talon sähkösopimus, johdotus ja sulakkeet sallivat moisen virran. Useimmat sähköautot kykenevät hyödyntämään yhtä tai kahta vaihetta.Esimerkiksi Ioniq latautuu vaihtovirralla vain yhdellä vaiheella. Jos käytössä on 32 ampeerin virta, tarkoittaa se teoriassa 7,4 kilowatin lataustehoa. Tällöin latausajan voi laskea yksinkertaisella jakolaskulla: 28/7,4 on 4 tuntia ja 14,4 minuuttia.Käytännössä lataus on hitaampaa, sillä Ioniqin latausteho 32 ampeerin vaihtovirralla jää 6,6 kilowattiin ja akun lataus hidastuu sen lähestyessä täyttä. Käytännön latausaika Ioniqilla 32 ampeerin virralla on noin 5 tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikalatauksen hoitaa latausasemaFortumin Charge & Drive -latauspalvelun pikalatausasema. Vasemmalla oleva Type 2 -pistooli tarjoaa vaihtovirtaa esimerkiksi ladattaville hybridiautoille. Sininen pistooli keskellä on CHAdeMO-latausta varten. Tyhjä paikka kuuluu CCS:lle, joka oli kuvaa otettaessa käytössä.Pikalataus tarkoittaa auton lataamista huomattavasti kotilatausasemia nopeammin. Käytännössä pikalatauksella tarkoitetaan tasavirtalataamista. Tällöin latausasema kytketään auton pikalatausporttiin, jonka kautta latausaseman kallis suutehoelektroniikka pääsee suoraan kiinni auton akkuun. Se siis ohittaa auton sisäänrakennetun laturin, joka vastaa kotilatauksesta.Akkua ladataankin aina tasavirralla, eli vaihtovirtalatauksessa auton oma laturiyksikkö muuntaa julkisen sähköverkon vaihtovirran tasavirraksi. Juuri tämän laturiyksikön suorituskyky käytännössä määrää kotilatausnopeuden.Pikalataus on siis auton kannalta yksinkertaista: tarvitaan lähinnä pikalatausliitin ja sen kaapelointi akkuun.CCS ja CHAdeMOJuuri pikalataus on se sähköautoilun puoli, joka helpoiten sekoittaa totuttelevan lataajan: tarjolla on kaksi kilpailevaa standardia, saksalainen CCS ja japanilainen CHAdeMO.Järjestelmät eivät sovi ristiin, eli autonvalmistaja on päättänyt, kumpaa järjestelmää se tukee. Onneksi useimmat pikalatausasemat sentään tarjoavat kumpaakin latausvaihtoehtoa.CCS-latausportti on Type 2 -portin laajennus: ylempänä käännetyn D:n muotoinen Type 2, alempana pikalatauksen tasavirtaa tarjoavat pinnit.Hyundai Ioniq Electric käyttää CCS-standardia. Kumpikin järjestelmistä mahdollistaa hyvin suuret lataustehot, mutta käytännössä valtaosa asemista tyytyy tarjoamaan 50 kilowattia. Sillä teholla Ioniqin 28 kilowattitunnin akku latautuu 80 prosenttisesti 25 minuutissa. Pikalatauksella auton akun täyttäminen piripintaan ei ole järkevää, sillä latausteho hidastuu akun täyttyessä.Esimerkiksi Nissan Leaf latautuu Type 2:lla (oikealla). Pikalatauksesta vastaa vasemmalla näkyvä CHAdeMO.Kilometriä tunnissaLatauksen yhteydessä voisikin puhua uudesta termistä: kilometriä tunnissa. Kyse ei ole ajonopeudesta, vaan siitä, miten monta ajokilometriä lisää autoon voi ladata tunnissa. Tavallisen kotitöpselistä 10 ampeerin virralla saa 2,3 kilowattia, mikä Hyundai Ioniqin tapauksessa tarkoittaa noin 13 kilometriä tunnissa. Type 2 -kotilatausaseman 7,4 kilowatin teholla kilometrejä kertyy tunnissa noin 38. Pikalatausaseman 50 kilowatilla ajomatkaa kertyy jo 320 kilometriä tuntia kohden.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää