29.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kWh, CHAdeMO, CCS… – mitä ihmettä sähköautoilun termit tarkoittavat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Palataanpa perusteisiin: mitä sähköautojutuissa pyörivät termit oikeasti tarkoittavat? Sähköautoaiheiset tekstit vilisevät kilowatteja, kilowattitunteja, CHAdeMOja ja ties mitä uusia termejä. Tämänviikkoisessa Vuosi sähköllä -jutussa palaammekin lähtöpisteeseen, ja otamme kertaukseen sähköautoilun termit. Kun ne omaksuu, huomaa, ettei sähköautoiluun liittyvät asiat lopulta ole monimutkaisempia kuin tutut 95E, 98E, diesel, biodiesel…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnergia ja tehoSähköauton akkuun varastoidun energian määrää mitataan tavallisesta sähkölaskusta tutuilla kilowattitunneilla, lyhennettynä kWh. Esimerkiksi Vuosi sähköllä -sarjan päätähden, Hyundai Ioniq Electricin, akun kooksi valmistaja kertoo 28 kilowattituntia. Yhden akullisen hinnan voi laskea katsomalla omasta sähkösopimuksesta kilowattitunnin ja sähkön siirtomaksun hinnan ja kertomalla sen 28:lla.Kilowatti, kW, on tehon yksikkö, joka on polttomoottoreistakin tuttu. Jos yhden kilowatin teholla tehdään työtä tunnin ajan, vaatii se energiaa yhden kilowattitunnin verran.LatauskilowattejaSähköautojen lataustehoa mitataankin kilowateissa: jos Ioniqin akku on 28 kilowattituntia, latautuu se yhden kilowatin teholla 28 tuntia. Onneksi lataustehot ovat paljon yhtä kilowattia suurempia.Nykyaikaisia sähköautoja voi ladata hyvin joustavasti eri latausjärjestelmistä. Usein puhutaan termeistä kotilataus ja pikalataus.Kotilatauksella tarkoitetaan auton lataamista töpselistä tai suotavammin erillisen latausaseman avulla. Viime viikon artikkelissa esiteltiin Moottorin toimitukseen asennettu latausasema.Käytännössä latausasema on vain purkki, joka yhdistää sähköverkon autoon turvallisella ja käyttöä kestävällä liittimellä. Nykyisin puhutaan usein Type 2 -latauksesta, sillä Type 2:na tunnettu latausliitin on muodostunut Euroopassa standardiksi. Sen tunnistaa pyöreälle kyljelle käännetyn D-kirjaimen muodosta.Lataus sähköverkostaVaihtovirtalatauksen nopeus eli teho riippuu autoon sisäänrakennetusta laturista, ja tietysti talouden sähköverkosta. Type 2 -standardi tarjoaa kolmivaihevirtaa, sitä samaa, mitä sähkökiuaskin käyttää. Teho voi parhaimmillaan olla jopa 22 kilowattia, kun välitetään kolmea vaihetta 32 ampeerin virralla – jos talon sähkösopimus, johdotus ja sulakkeet sallivat moisen virran. Useimmat sähköautot kykenevät hyödyntämään yhtä tai kahta vaihetta.Esimerkiksi Ioniq latautuu vaihtovirralla vain yhdellä vaiheella. Jos käytössä on 32 ampeerin virta, tarkoittaa se teoriassa 7,4 kilowatin lataustehoa. Tällöin latausajan voi laskea yksinkertaisella jakolaskulla: 28/7,4 on 4 tuntia ja 14,4 minuuttia.Käytännössä lataus on hitaampaa, sillä Ioniqin latausteho 32 ampeerin vaihtovirralla jää 6,6 kilowattiin ja akun lataus hidastuu sen lähestyessä täyttä. Käytännön latausaika Ioniqilla 32 ampeerin virralla on noin 5 tuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikalatauksen hoitaa latausasemaFortumin Charge & Drive -latauspalvelun pikalatausasema. Vasemmalla oleva Type 2 -pistooli tarjoaa vaihtovirtaa esimerkiksi ladattaville hybridiautoille. Sininen pistooli keskellä on CHAdeMO-latausta varten. Tyhjä paikka kuuluu CCS:lle, joka oli kuvaa otettaessa käytössä.Pikalataus tarkoittaa auton lataamista huomattavasti kotilatausasemia nopeammin. Käytännössä pikalatauksella tarkoitetaan tasavirtalataamista. Tällöin latausasema kytketään auton pikalatausporttiin, jonka kautta latausaseman kallis suutehoelektroniikka pääsee suoraan kiinni auton akkuun. Se siis ohittaa auton sisäänrakennetun laturin, joka vastaa kotilatauksesta.Akkua ladataankin aina tasavirralla, eli vaihtovirtalatauksessa auton oma laturiyksikkö muuntaa julkisen sähköverkon vaihtovirran tasavirraksi. Juuri tämän laturiyksikön suorituskyky käytännössä määrää kotilatausnopeuden.Pikalataus on siis auton kannalta yksinkertaista: tarvitaan lähinnä pikalatausliitin ja sen kaapelointi akkuun.CCS ja CHAdeMOJuuri pikalataus on se sähköautoilun puoli, joka helpoiten sekoittaa totuttelevan lataajan: tarjolla on kaksi kilpailevaa standardia, saksalainen CCS ja japanilainen CHAdeMO.Järjestelmät eivät sovi ristiin, eli autonvalmistaja on päättänyt, kumpaa järjestelmää se tukee. Onneksi useimmat pikalatausasemat sentään tarjoavat kumpaakin latausvaihtoehtoa.CCS-latausportti on Type 2 -portin laajennus: ylempänä käännetyn D:n muotoinen Type 2, alempana pikalatauksen tasavirtaa tarjoavat pinnit.Hyundai Ioniq Electric käyttää CCS-standardia. Kumpikin järjestelmistä mahdollistaa hyvin suuret lataustehot, mutta käytännössä valtaosa asemista tyytyy tarjoamaan 50 kilowattia. Sillä teholla Ioniqin 28 kilowattitunnin akku latautuu 80 prosenttisesti 25 minuutissa. Pikalatauksella auton akun täyttäminen piripintaan ei ole järkevää, sillä latausteho hidastuu akun täyttyessä.Esimerkiksi Nissan Leaf latautuu Type 2:lla (oikealla). Pikalatauksesta vastaa vasemmalla näkyvä CHAdeMO.Kilometriä tunnissaLatauksen yhteydessä voisikin puhua uudesta termistä: kilometriä tunnissa. Kyse ei ole ajonopeudesta, vaan siitä, miten monta ajokilometriä lisää autoon voi ladata tunnissa. Tavallisen kotitöpselistä 10 ampeerin virralla saa 2,3 kilowattia, mikä Hyundai Ioniqin tapauksessa tarkoittaa noin 13 kilometriä tunnissa. Type 2 -kotilatausaseman 7,4 kilowatin teholla kilometrejä kertyy tunnissa noin 38. Pikalatausaseman 50 kilowatilla ajomatkaa kertyy jo 320 kilometriä tuntia kohden.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.7.2025 Ajoneuvot Uncharted, kartoittamaton – Subarun täyssähköuutuus piirtyy kartalle Toyota C-HR+:n sisarmallina 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 17.7.2025 Käyttötesti Valevika, kaupunkien kovat kadut ja kyseenalaista julkisuutta – Käyttötesti: Dacia Duster 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla