5.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: pitkän matkan pistokerumbaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot ovat kehittyneet muutaman vuoden aikana huimasti: jopa päivittäiset maakuntamatkat ovat hyvinkin mahdollisia. Silti ylimääräinen sata kilometriä Ioniqimme toimintasäteeseen toisi turvaa arjen kiiretilanteisiin. – Tämä on ollut käytössä vuoden päivät, ja vasta nyt jouduin ensimmäistä kertaa jonottamaan, huikkaa toisena paikalle tullut Volkswagen e-Upin kuljettaja minulle, kun lopetan Hyundai Ioniq Electricin pikalatauksen ABC-aseman pihalla.Toimintamatkan tarkkailun ohella se, ovatko harvat pikalatausasemat vapaina, kun virtaa tarvitaan, onkin eräs sähköautoilijan stressin aiheista. Onneksi jonottaminen näyttää ainakin nykyisellä sähköautokannalla olevan erittäin harvinaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistä sujuvuuttaVaikka Moottorin pitkässä koeajossa olevalla Ioniqilla on suhattu talven aikana jo reippaasti yli 10 000 kilometriä, ennen maaliskuun puoltaväliä en ollut henkilökohtaisesti tutustunut laitteeseen kuin hyvin lyhyillä siirtymillä.Sitten, kun edessä oli muutama maakuntamatka ja kalenterissa sopivasti vapaata, lupauduin vapaaehtoisena kokeilemaan, miten moinen sähköautolla sujuisi.Rupeama starttasi, kuten kaiketi jokaisen aloittelevan sähköautoilijan kohdalla, jännittyneissä merkeissä.Työmatkan lento laskeutui Helsinki-Vantaalle myöhään illalla, ja Ioniq löytyi sovitusti toimituksen pihalta johdon päästä, akut täyteen ladattuina. Yöpaikka sijaitsi reilun sadan kilometrin päässä, ja kun toimintamatkaa oli luvassa auton ajotietokoneen mukaan reilut 180 kilometriä, kaikki näytti enemmän kuin hyvältä.Ennakkoepäilyt osoittautuivat myös käytännössä turhiksi. Edes lämmityslaitteen käyttö, joka pudotti toimintamatkan kymmenen asteen pakkasessa noin 160 kilometriin, ei lopulta jättänyt tien päälle – perille päästiin, vaikka jäljellä olevat kilometrit alkoivatkin loppumatkasta hiipua odotettua nopeammassa tahdissa.Maakunnassa mutkiaSeuraavan päivän suunnitelma, ajo Vantaalle, siellä neljän tunnin stoppi ja taas takaisin maakuntaan, tuottikin sitten hieman enemmän päänvaivaa.Koska työpaikan seinässä oleva Webaston latauspiste ei kykene täyttämään Ioniqin akkuja noin lyhyessä ajassa, ainoana mahdollisuutena oli aloittaa päivä paikallisella ABC-asemalla, ajaa etelään ja varmuuden maksimoimiseksi täyttää akut vielä kertaalleen toisella ABC:llä ennen paluumatkalle starttaamista.Siellä huoltiksen pihalla, toista kertaa saman päivän aikana akkujen prosenttien täyttymistä odotellessa, mielikuva Ioniq Electricistä ja sen potentiaalisesta käyttäjäryhmästä vahvistui.Kun liikutaan pikalatausasemien välittömässä läheisyydessä, siis käytännössä taajamaliikenteessä, päivittäisen latailun ja ajotietokoneen tarkkailun voi miltei tyystin unohtaa.Tällöin Ioniq Electricillä ajaminen on varsin nautittavaa puuhaa. Äänetön voimalinja ja voimansiirron tasaisuus tekevät autosta jopa ripeämmän tuntuisen kuin mitä se todellisuudessa on, eikä suorituskykyä arkiliikenteessä voi muutenkaan moittia.Ja kun virtaa varmasti riittää, Ioniqiin suhtautuu muutenkin kuin mihin tahansa autoon. Kevätkarkea asvaltti kun aiheuttaa sen verran paljon pyörämelua, että voimanlähteen – oli se sitten sähkö- tai polttomoottorityyppiä – käyntiääni katoaa joka tapauksessa kuljettajan kuulumattomiin.Sen sijaan maakunnassa liikkuessa kaipaisi noin sadan kilometrin lisäystä nykyiseen toimintamatkaan. Lähemmäs 300 kilometriä varmistaisi sen, ettei autoa tarvitsisi latailla aina määränpäässä, vaan lähikaupunkiin voisi ajaa ja sieltä tulla takaisin samoilla virroilla.Ja samalla saisi tietenkin hieman lisää pelivaraa arjen kiiretilanteisiin – siis niihin, joihin latauspisteellä lojuminen ei yksinkertaisesti mahdu. Ioniq itsessään mukavine ajoasentoineen, riittävine sisätiloineen ja kelvollisine ajettavuuksineen puoltaisi hyvinkin vähän pidempiäkin siivuja.Huoltoasemat haaveeksiToisaalta: jo tässä vaiheessa huomaa kehityksen kehittyneen.Vielä muutama vuosi sitten tällaisetkin maakuntamatkat olivat silloisilla sähköautoilla todellisten pinnistelyjen päässä – pahimmillaan moottoritieltä piti laskeutua rinnalla kulkevalle vanhalle maantielle, jotta ajonopeutta sai pudotettua perille pääsemisen varmistamiseksi. Eikä latausverkosto tietenkään ollut edes nykyisenkaltaisella tasollaan.Jään siis innolla odottamaan tulevaa sähköautojen tulvaa, jolloin myös toimintamatkat epäilemättä kasvavat selvästi nykyisestä. Siitäkin hetkestä vienee vielä vuosia, ennen kuin maakunnan mies voi turvallisin mielin vaihtaa täyssähköautoon, mutta entistä useampi autonkäyttäjä voi asiaa jo vakavasti harkita.Hankaluudet latausjohtojen kanssa askartelusta voi mielestäni kuitata olan kohautuksella. Kun sekä koti- että työpaikan autotalliin on asennettu kiinteä latauspiste, sähköauton omia johtoja ei tarvitse lainkaan käyttää, eikä huoltoaseman räntäsateessa ole mikään pakko seisoskella. Tuo ikävä tehtävä jääkin polttomoottoriautoilijan riesaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeuden neliössäSitä paitsi: lisäaikaa ja -sähköä voi toki hankkia kotilatauksella. Tavallisesta pistorasiasta virran syöttäminen sähköautoon on toki armottoman hidasta – esimerkiksi 85-prosenttisen akun täyteen lataaminen kesti yli viisi tuntia – mutta jos autoa ei tällä välillä tarvitse, kaikki aika piuhan päässä on toki kotiinpäin.Hyundain oma latausjohto voisi tätä puuhaa silmällä pitäen olla pidempikin, kun autoa ei aina pysty tilasyistä peruuttamaan pistokkeen ääreen. Meidän tapauksessamme johdon pituus riitti juuri ja juuri, mutta metri lisää ei tekisi lainkaan pahaa.Seuraavana tarkkailun kohteena ovatkin sitten kesänopeusrajoitukset. Kuten todettua, Ioniq etenee moottoritietä iloisesti 100 km/h rajoitusta noudattaen sadan kilometrin päähän, ja sähköä jää vielä sopivasti taajama-ajoonkin. Miten käy toimintasäteen, kun samaa tietä syötetään sadankahdenkympin vauhtia? Tästä raportoimme viimeistään lumien sulamisen jälkeen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta