5.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: pitkän matkan pistokerumbaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot ovat kehittyneet muutaman vuoden aikana huimasti: jopa päivittäiset maakuntamatkat ovat hyvinkin mahdollisia. Silti ylimääräinen sata kilometriä Ioniqimme toimintasäteeseen toisi turvaa arjen kiiretilanteisiin. – Tämä on ollut käytössä vuoden päivät, ja vasta nyt jouduin ensimmäistä kertaa jonottamaan, huikkaa toisena paikalle tullut Volkswagen e-Upin kuljettaja minulle, kun lopetan Hyundai Ioniq Electricin pikalatauksen ABC-aseman pihalla. Toimintamatkan tarkkailun ohella se, ovatko harvat pikalatausasemat vapaina, kun virtaa tarvitaan, onkin eräs sähköautoilijan stressin aiheista. Onneksi jonottaminen näyttää ainakin nykyisellä sähköautokannalla olevan erittäin harvinaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköistä sujuvuutta Vaikka Moottorin pitkässä koeajossa olevalla Ioniqilla on suhattu talven aikana jo reippaasti yli 10 000 kilometriä, ennen maaliskuun puoltaväliä en ollut henkilökohtaisesti tutustunut laitteeseen kuin hyvin lyhyillä siirtymillä. Sitten, kun edessä oli muutama maakuntamatka ja kalenterissa sopivasti vapaata, lupauduin vapaaehtoisena kokeilemaan, miten moinen sähköautolla sujuisi. Rupeama starttasi, kuten kaiketi jokaisen aloittelevan sähköautoilijan kohdalla, jännittyneissä merkeissä. Työmatkan lento laskeutui Helsinki-Vantaalle myöhään illalla, ja Ioniq löytyi sovitusti toimituksen pihalta johdon päästä, akut täyteen ladattuina. Yöpaikka sijaitsi reilun sadan kilometrin päässä, ja kun toimintamatkaa oli luvassa auton ajotietokoneen mukaan reilut 180 kilometriä, kaikki näytti enemmän kuin hyvältä. Ennakkoepäilyt osoittautuivat myös käytännössä turhiksi. Edes lämmityslaitteen käyttö, joka pudotti toimintamatkan kymmenen asteen pakkasessa noin 160 kilometriin, ei lopulta jättänyt tien päälle – perille päästiin, vaikka jäljellä olevat kilometrit alkoivatkin loppumatkasta hiipua odotettua nopeammassa tahdissa. Maakunnassa mutkia Seuraavan päivän suunnitelma, ajo Vantaalle, siellä neljän tunnin stoppi ja taas takaisin maakuntaan, tuottikin sitten hieman enemmän päänvaivaa. Koska työpaikan seinässä oleva Webaston latauspiste ei kykene täyttämään Ioniqin akkuja noin lyhyessä ajassa, ainoana mahdollisuutena oli aloittaa päivä paikallisella ABC-asemalla, ajaa etelään ja varmuuden maksimoimiseksi täyttää akut vielä kertaalleen toisella ABC:llä ennen paluumatkalle starttaamista. Siellä huoltiksen pihalla, toista kertaa saman päivän aikana akkujen prosenttien täyttymistä odotellessa, mielikuva Ioniq Electricistä ja sen potentiaalisesta käyttäjäryhmästä vahvistui. Kun liikutaan pikalatausasemien välittömässä läheisyydessä, siis käytännössä taajamaliikenteessä, päivittäisen latailun ja ajotietokoneen tarkkailun voi miltei tyystin unohtaa. Tällöin Ioniq Electricillä ajaminen on varsin nautittavaa puuhaa. Äänetön voimalinja ja voimansiirron tasaisuus tekevät autosta jopa ripeämmän tuntuisen kuin mitä se todellisuudessa on, eikä suorituskykyä arkiliikenteessä voi muutenkaan moittia. Ja kun virtaa varmasti riittää, Ioniqiin suhtautuu muutenkin kuin mihin tahansa autoon. Kevätkarkea asvaltti kun aiheuttaa sen verran paljon pyörämelua, että voimanlähteen – oli se sitten sähkö- tai polttomoottorityyppiä – käyntiääni katoaa joka tapauksessa kuljettajan kuulumattomiin. Sen sijaan maakunnassa liikkuessa kaipaisi noin sadan kilometrin lisäystä nykyiseen toimintamatkaan. Lähemmäs 300 kilometriä varmistaisi sen, ettei autoa tarvitsisi latailla aina määränpäässä, vaan lähikaupunkiin voisi ajaa ja sieltä tulla takaisin samoilla virroilla. Ja samalla saisi tietenkin hieman lisää pelivaraa arjen kiiretilanteisiin – siis niihin, joihin latauspisteellä lojuminen ei yksinkertaisesti mahdu. Ioniq itsessään mukavine ajoasentoineen, riittävine sisätiloineen ja kelvollisine ajettavuuksineen puoltaisi hyvinkin vähän pidempiäkin siivuja. Huoltoasemat haaveeksi Toisaalta: jo tässä vaiheessa huomaa kehityksen kehittyneen. Vielä muutama vuosi sitten tällaisetkin maakuntamatkat olivat silloisilla sähköautoilla todellisten pinnistelyjen päässä – pahimmillaan moottoritieltä piti laskeutua rinnalla kulkevalle vanhalle maantielle, jotta ajonopeutta sai pudotettua perille pääsemisen varmistamiseksi. Eikä latausverkosto tietenkään ollut edes nykyisenkaltaisella tasollaan. Jään siis innolla odottamaan tulevaa sähköautojen tulvaa, jolloin myös toimintamatkat epäilemättä kasvavat selvästi nykyisestä. Siitäkin hetkestä vienee vielä vuosia, ennen kuin maakunnan mies voi turvallisin mielin vaihtaa täyssähköautoon, mutta entistä useampi autonkäyttäjä voi asiaa jo vakavasti harkita. Hankaluudet latausjohtojen kanssa askartelusta voi mielestäni kuitata olan kohautuksella. Kun sekä koti- että työpaikan autotalliin on asennettu kiinteä latauspiste, sähköauton omia johtoja ei tarvitse lainkaan käyttää, eikä huoltoaseman räntäsateessa ole mikään pakko seisoskella. Tuo ikävä tehtävä jääkin polttomoottoriautoilijan riesaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeuden neliössä Sitä paitsi: lisäaikaa ja -sähköä voi toki hankkia kotilatauksella. Tavallisesta pistorasiasta virran syöttäminen sähköautoon on toki armottoman hidasta – esimerkiksi 85-prosenttisen akun täyteen lataaminen kesti yli viisi tuntia – mutta jos autoa ei tällä välillä tarvitse, kaikki aika piuhan päässä on toki kotiinpäin. Hyundain oma latausjohto voisi tätä puuhaa silmällä pitäen olla pidempikin, kun autoa ei aina pysty tilasyistä peruuttamaan pistokkeen ääreen. Meidän tapauksessamme johdon pituus riitti juuri ja juuri, mutta metri lisää ei tekisi lainkaan pahaa. Seuraavana tarkkailun kohteena ovatkin sitten kesänopeusrajoitukset. Kuten todettua, Ioniq etenee moottoritietä iloisesti 100 km/h rajoitusta noudattaen sadan kilometrin päähän, ja sähköä jää vielä sopivasti taajama-ajoonkin. Miten käy toimintasäteen, kun samaa tietä syötetään sadankahdenkympin vauhtia? Tästä raportoimme viimeistään lumien sulamisen jälkeen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan