17.12.2017 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: tilaa muullekin kuin latausjohdolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin pitkässä koeajossa oleva Hyundai Ioniq Electric -sähköauto on kaikkea muuta kuin pelkkä kauppakassi. Samalla kun analysoimme, miten pitkälle Ioniqilla pääsee ja missä sitä kannattaa ladata, kerromme nyt alkavassa juttusarjassa, millainen auto sähkötekniikan taakse piiloutuu. Ensimmäisenä tarkastelun kohteena ovat sisä- ja tavaratilat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säätö- ja säilytysvaraa Etumatkustajille varattujen tilojen ja ajoasennon puolesta Ioniq Electric tarjoaisi hyvät eväät vähän pidemmällekin tauottomalle istumarupeamalle – jos sellaisia lataamatta autolla voisi suorittaa. Penkissä riittää pitkittäissäätövaraa vaikka yli kaksimetriselle kuskille, ja sähkösäätöinen – kuinkas muutenkaan – istuin tukee kehoa aivan kohtuullisesti. Kun ergonomiassa ja selkeydessä ei juuri moitteen sijaa ole, viihtyvyys on taattu. Aivan erityisen kiitoksen saavat säilytystilat pikkutavaroille. Vaihteenvalitsimen virkaa tekevien P-, R-, N- ja D-nappuloiden edestä löytyy tilava ja kumipohjainen laari, kännykälle on varattu oma kolonsa, samoin kahdelle juomamukille, ja keskikyynärnojan alta löytyy vielä syvä ja suuri lokero. Kun tähän yhdistetään normaalit ovi- ja hansikaslokerot, kaikki mahdollinen sälä mahtuu aivan varmasti mukaan. Ioniqissa vaihteenvalitsin on korvattu painonapeilla. Hetken tottumisen jälkeen systeemi toimii hienosti. Oikea lokero on varustettu älypuhelimen langattomalla latauksella. Taustalla näkyy suurempi lokero, jossa on kätevä säilyttää ajopäiväkirjaa ja koeajon kommenttivihkoa. Pitkää ja matalaa tilaa Takatiloissa pyrkimys parhaaseen mahdolliseen aerodynamiikkaan sen sijaan tuntuu mataluutena. Tilaa on silti täälläkin riittävästi. Oviaukko kaartuu perää kohti alaspäin, joten sisään mentäessä pitää hieman kumartaa, ja 190-senttisen takamatkustajan kupoli on katossa kiinni – etenkin kun koettaa nojata pääntukeen. Ryhdikkäästi istuttaessa tilaa järjestyy ylöspäinkin juuri ja juuri, ja jaloilla on itse asiassa varsin väljät oltavat: etuistuimen kovamuoviset taustalevyt eivät ihan heti ota kontaktia polvien kanssa. Keskipaikka on useimpien nykyautojen tapaan ahdas ja epämukava, mutta tuo edellä mainittu mökkireissu onnistuu siis neljän hujopin voimin kivuttomasti. Talvella mieltä lämmittävät niin ikään Ioniqista löytyvät istuinlämmittimet myös takaistuimen reunapaikoilla. Johto aina kontissa Sähköauton rajallinen toimintamatka tarkoittaa luonnollisesti sitä, ettei kertalatauksella pääse kovin kauas. Silti esimerkiksi sopivan pituiset mökkireissut onnistuvat hyvin, ja tällaisille keikoille tulee tavaraakin otettua mukaan hieman reilummin. Arkipäivää sähköautossa: ellei päivämatkan kummassakin päässä ole kiinteää latauspistettä, kulkee schuko-latausjohto yleensä pitkin konttia. Näin ollen sähköautonkin kuljetuskapasiteetilla on merkitystä. Ioniqin tapauksessa kontti on selkeä, suorakulmainen laatikko, jota ei tosin voi kehua kovin korkeaksi. Välipohjan alle mahtuu silti jonkin verran mukana tarvittavaa pikkutavaraa. Muunneltavuuttakin löytyy, sillä takaselkänoja kaatuu eteenpäin kahdessa erisuuruisessa osassa. Nojat jäävät hieman vinoon, mutta isojenkin kollien kuljettaminen siis luonnistuu. Korin madaltuminen perää kohti pitää tosin tässäkin ottaa huomioon. Sähköautossa tilaa vie luonnollisesti latausjohto, joka on syytä pitää aina autossa mukana. Johdolle on varattu oma laukkunsa, jonka saa ajon ajaksi paikalleen tavaratilan lattian kiinnitysverkon alle. Sinänsä siistiä, mutta jos johtoa tarvitaan päivittäin, sitä ei käytännössä tule sullottua laukkuun, vaan sykkyrä saa lepäillä milloin missäkin kohtaa autoa. Tämä ei luonnollisesti ole pelkästään Ioniqin piirre, vaan ladattavien autojen yleinen ominaisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käynnissä katon alla Loppuun on vielä pakko mainita eräs huomio, joka syntyi tämän jutun tekovaiheessa. Ajoimme Ioniqin sisätilojen tarkastelua varten toimituksen autotalliin kirpeästä pakkasilmasta, jossa muutaman tunnin seisomisen jälkeen auto oli tietenkin sisältä kylmä kuin jääkaappi. Tiloja ei silti tarvinnut tutkailla hampaat kalisten, sillä tallin ovien sulkemisen jälkeen auton pystyi jättämään käyntiin ja lämmityslaitteen puhaltamaan täysillä – niitä pakokaasuja kun ei ilmoille tule! Polttomoottoriautolla sama toimenpide olisi johtanut jonkin sortin myrkytykseen. Nämä ovat juuri niitä sähköauton yllättäviä mukavuuksia, mitkä ilmenevät vasta pidemmän käyttörupeaman myötä. Ja lisää on epäilemättä luvassa, kunhan Ioniqimme saa enemmän talvikilometrejä alleen. Vuosi Sähköllä – tästä pääset lukemaan muut pitkän sähköautokoeajon raportit. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe