22.10.2017

Yhdysvaltalaissivu: auton väri vaikuttaa myyntiarvoon ja kauppa-aikaan

katsastusraportti

Yhdysvaltalaisen autosivuston analyysissä keltainen säilytti parhaiten arvonsa, mutta violetti myytiin nopeammin.

Yhdysvaltalainen autosivusto iSeeCars analysoi yli 2,1 miljoonaa käytettyjen autojen myyntitapahtumaa selvittääkseen muun muassa mitkä värit säilyttävät arvonsa ja olivat nopeimpia myytäviä. Sivuston analyysissä havaittiin, että ensimmäisen kolmen omistusvuoden aikana keskivertoauton arvosta katoaa 33,1%, mutta keltainen auto halpenee vain 27%. Eniten hinta tippuu kultaisilla autoilla, joiden arvosta katoaa 37,1%.

Jos autotalliin ei kuitenkaan voi hankkia keltaista ajokkia, seuraavaksi parhaat värit olivat oranssi (–30,6%), vihreä (–30,9%), suomalaisten suosikki valkoinen (–32,6%) ja punainen (–32,7%). Näiden värien arvonalenema jäi vielä alle keskiarvon jenkkisivuston analyysissä. Keltaiset, vihreät ja oranssit autot tosin muodostivat vain vain 1,2% kaikista kolmivuotiaista autoista, joten niiden harvinaisuus vaikuttanee arvokehitykseen.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Luxury Plus

Tutut sininen, ruskea, harmaa, musta ja hopea pärjäsivät nekin kohtuullisesti keskiarvon tuntumassa. Sen sijaan beige (–36,6%), violetti (–36,7%) ja kulta (–37,1%) ovat herkimpiä ajan hampaalle. Huomioitavaa on, että kauhukolmikko muodostaa vain tutkimuksen 0,7% kolmivuotiaista autoista, joten pelkkä harvinaisuuskaan ei selitä eri värien arvostuksen eroja. Kullanväriset autot halpenivat jyrkimmin myös siitä huolimatta, että niiden ajomäärät olivat tutkimuksessa muita alhaisempia.

– Keltaiset autot ovat suhteessa harvinaisempia, mikä saattaisi kiihdyttää kysyntää ja ylläpitää niiden arvoa, kommentoi iSeeCarsin toimitusjohtaja Phong Ly. Vaikka keltaisen värin taika pätee erityisesti avoautojen kaltaisissa matalan volyymin korimalleissa, havaitsi sivusto, että keltainen puree myös katumaastureissa ja avolavoissa.

– Kaikissa korimalleissa kullanväriset autot ovat eniten halpenevien joukossa, Ly jatkoi.

– Spekuloimme, että pelkät ajokilometrit eivät selitä värien arvonaleneman kuvioita ja että kullan lähes yleinen huono suosio saattaa heijastaa värin vähäisempää kysyntää. Mikäli tarjontaa on, asiakkaat saattavat suosia yleisempiä tai räväkkäämpiä värejä.

Klassinen väritrio musta, valkoinen ja harmaa halpenivat melko lähellä keskiarvoa, joten niiden suhteen kaupankäynti on melko huoletonta.

Fortune: Toyota ja Volvo mukana 50 maailmanmuutosyrityksen listalla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Violetti myy vikkelimmin

iSeeCarsin aineistossa keskimääräinen kolmivuotias auto myytiin 36,5 päivässä, mutta väri vaikuttaa nähtävästi myös myyntiaikaan. Vikkelimmin itsensä tekee kaupaksi violetti, jonka kohdalla kaupat solmittiin jo 33,2 päivässä. Toisaalta parhaiten arvonsa säilyttävä keltainen vaati 41,5 päivää ja kauheana pidetty beige 46,6 päivää. Nopeiden kauppojen kerhoon kuuluivat myös valkoinen (35 päivää), ruskea (35,3 päivää), harmaa (34,2), musta (36) ja yllättäen myös kulta (34,3).

Kankeimmin itsensä myyvät keltaisen ja beigen lisäksi punainen (40,9 päivää), oranssi (38,1) ja muuten varmana pidetty hopea (38,8). Kaiken kaikkiaan erot myyntiajoissa olivat kuitenkin melko pieniä.

– Uutta autoa etsivien asiakkaiden kannattaa harkita keltaista, oranssia ja vihreää, sillä siitä saa enemmän muutaman vuoden jälkeen. Toisaalta, käytettyä autoa etsivien saattaa kannattaa vilkaista jotain kultaisten, violettien ja beigejen autojen joukosta, sillä ne autot ovat jo kärsineet eniten arvonalenemasta.

Päästäkseen autovärien saloihin kiinni iSeeCars.com analysoi yli 2,1 myyntitapahtumaa syyskuun 2016 ja elokuun 2017 väliseltä ajalta, jossa kauppaa käytiin vuosimallin 2014 autoista. Analyysistä jätettiin pois värit, joita oli alle 1 000 autoa aineistossa.

BMW i8 MemphisStyle
BMW i8 MemphisStyle aiheuttanee päänvaivaa rekisteriotteen värikentän kanssa.

Lähde: iSeeCars.com Kuvituskuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat