16.3.2017 Liikenne Yökeikka kiskoilla – HKL testaa pikaraitiovaunun mitoitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratikkareitistöllä testataan öisin uuden aiempaa pidemmän pikaraitiovaunun liikkumista. Helsingin yössä tapahtuu kummia. Raitiotiereittejä koeajaa lävitse outo, kookas ja hitaasti etenevä metallikehikko.Salaperäisiä öisiä koeajeluja on takana jo useammalta yöltä, jotta Helsingin raitiovaunureitistön koko mitta eli yli sata kilometriä tulee kolutuksi.Koeajojen tarkoituksena on testata sitä, kuinka nykyratikoita selvästi pidempi tuleva 34,5-metrinen pikaraitiovaunu selviää kantakaupungin sokkelikoissa.Uusi aiempia kookkaampi kulkuväline tulee käyttöön vuonna 2019. Kookkaimmat nykyiset raitiovaunut ovat 27,6-metrisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitaasti mutta ajoissaTestaukset on pakko tehdä yöaikaan, jottei koko kantakaupungin raitiotieliikenne tukkeutuisi. Ja se taas tukkeuttaisi muunkin liikenteen. Perässä hinattava ratikanmuotoiseksi tyylikkäästi pressutettu metallikehikko liikkuu noin kymmenen kilometrin tuntinopeudella.Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL:n kalustopäällikkö Ollipekka Heikkilä kertoo, että viimeöinen ja viimeinen varsinainen yöajelu ei tuonut esiin ylipääsemättömiä ongelmia. Katajanokan kapeikotkin hoituivat hyvin.– Hankalin paikka, jota etukäteen sai vähän jännittää, oli Lisankadun ja Snellmaninkadun risteys. Se on etenkin pitkälle raitiovaunulle haaste, sillä vaakakaarteen lisäksi paikassa on pystykaarre eli korkeuseroa. Mutta sekin meni nätisti, kertaa Heikkilä yöajelun kokemuksia.Neljä kääntyvää teliäTuleva matalalattiainen pikaraitiovaunu on nelitelinen. Jokainen teli on kääntyvä. Tuleva vaunu niiaa tarvittaessa sadan millin verran pysäkin kannen tasalle, jotta kulku ratikkaan ja ratikasta olisi helpompaa.Sillä on myös syynsä, miksi koeajot tehdään jo nyt. Se antaa kaksi vuotta aikaa tehdä mahdollisia tarvittavia pienempiä rakennemuutoksia esimerkiksi pysäkkirakennelmiin.– Jos ajoreitti kaartuu heti pysäkin jälkeen, heittää ratikan perä laajahkon kaaren, jolloin vaunun perä ja kanttikiveys saattavat olla osumalinjalla. Mutta nyt nämä paikat on selvitetty koko reitistöltä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle