1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori testasi puolen vuoden ajan Volkswagen ID.3 -täyssähköautoa – mitä autosta jäi päällimmäisenä toimittajien mieleen? Puolen vuoden käyttötesti Volkswagen ID.3:lla on ohi ja aiemmin julkaisimme aiheesta loppuraportinkin. Aiemman Vuosi sähköllä -juttusarjan tapaan kerromme kuitenkin vielä, että mitä mieltä Moottorin toimittajat autosta olivat.Eetu Kokkonen: Ohjelmistoviat poistaneen päivityksen jälkeen pääsimme keskittymään ID.3:n parhaisiin puoliin, ja auto osoittautuikin mainioksi arkipeliksi niin tilojen kuin ajettavuutensakin puolesta. Miinusta tulee huonosta tietoviihdejärjestelmästä ja halvasta sisäilmeestä, auto olisi saanut muistuttaa enemmän Golfia. Valmistaja on myös lupaillut talvipäivitystä muun muassa höllentämään liian tiukkaa luistoneston toimintaa, mutta vielä ei ole tiedossa, ehtiikö tämä ensi talveksi.Mikko Autio: Paikasta toiseen liikkumiseen ID.3 tarjoaa merkille tunnettua vaivattomuutta. Voimalinja toimii hienosti ja tämän suhteen auto tarjoaa mainion vaihtoehdon siirtyä sähköautoilun pariin. Valitettavasti ohjaamon hipaisukytkimet ja multimediajärjestelmän monimutkaiset valikkorakenteet eivät tarjoa samaa vaivattomuutta eikä sellaista intuitiivista käytettävyyttä, mitä Volkswagenin uuden sukupolven sähköautolta olisi odottanut.Petri Munukka: Mainio auto on pilattu parilla kauneusvirheellä, joita ei voi paikata edes lisävarusteilla: halvanoloinen sisäilme ja käyttöliittymä. Jättivalmistajan resurssien ja pitkän kehittelyajan kasaamat ennakko-odotukset romahtivat käyttöliittymän kankeuteen, vikoihin ja personointimahdollisuuksien puutteeseen.Aake Kinnunen: En varmaankaan olisi uskonut, jos viisi vuotta sitten olisi kerrottu, että Volkswagenin ensimmäinen kansansähköauto on haastavan sähkövoimalinjan ja akun suhteen hyvä, mutta merkki unohtaa perinteiset vahvuutensa. Polttomoottorimallien laatuvaikutelma tuntuu vain muistolta harmaan säästämisen ja riivatun käyttöergonomian edessä. Onneksi VW:n lienee helpompi muistella vanhoja valmistusoppeja nyt kun uusi tekniikka on hallussa.Jussi Saarinen: ID.3 kuuluu autoihin, joille pitää antaa aikaa. Miksi näin korkea kori eikä Tesla Model 3 -maista matalaa henkilöautoa, miksi keskikonsolin säilytyslokerot ovat kuin sarja neliskanttisia ämpäreitä, ja miksi käyttöliittymä ynnä vaihdevipu on pitänyt keksiä uudelleen? Mutta kun malttaa ajaa pidempään, konseptin edut avautuvat. Alhainen melutaso, toimivat sisätilat, kelpo ajettavuus ja valloittava ketteryys yhdistettynä sähköauton viiveettömyyteen jättävät sittenkin Golfin toiseksi.Teksti: Moottori Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä