1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori testasi puolen vuoden ajan Volkswagen ID.3 -täyssähköautoa – mitä autosta jäi päällimmäisenä toimittajien mieleen? Puolen vuoden käyttötesti Volkswagen ID.3:lla on ohi ja aiemmin julkaisimme aiheesta loppuraportinkin. Aiemman Vuosi sähköllä -juttusarjan tapaan kerromme kuitenkin vielä, että mitä mieltä Moottorin toimittajat autosta olivat. Eetu Kokkonen: Ohjelmistoviat poistaneen päivityksen jälkeen pääsimme keskittymään ID.3:n parhaisiin puoliin, ja auto osoittautuikin mainioksi arkipeliksi niin tilojen kuin ajettavuutensakin puolesta. Miinusta tulee huonosta tietoviihdejärjestelmästä ja halvasta sisäilmeestä, auto olisi saanut muistuttaa enemmän Golfia. Valmistaja on myös lupaillut talvipäivitystä muun muassa höllentämään liian tiukkaa luistoneston toimintaa, mutta vielä ei ole tiedossa, ehtiikö tämä ensi talveksi. Mikko Autio: Paikasta toiseen liikkumiseen ID.3 tarjoaa merkille tunnettua vaivattomuutta. Voimalinja toimii hienosti ja tämän suhteen auto tarjoaa mainion vaihtoehdon siirtyä sähköautoilun pariin. Valitettavasti ohjaamon hipaisukytkimet ja multimediajärjestelmän monimutkaiset valikkorakenteet eivät tarjoa samaa vaivattomuutta eikä sellaista intuitiivista käytettävyyttä, mitä Volkswagenin uuden sukupolven sähköautolta olisi odottanut. Petri Munukka: Mainio auto on pilattu parilla kauneusvirheellä, joita ei voi paikata edes lisävarusteilla: halvanoloinen sisäilme ja käyttöliittymä. Jättivalmistajan resurssien ja pitkän kehittelyajan kasaamat ennakko-odotukset romahtivat käyttöliittymän kankeuteen, vikoihin ja personointimahdollisuuksien puutteeseen. Aake Kinnunen: En varmaankaan olisi uskonut, jos viisi vuotta sitten olisi kerrottu, että Volkswagenin ensimmäinen kansansähköauto on haastavan sähkövoimalinjan ja akun suhteen hyvä, mutta merkki unohtaa perinteiset vahvuutensa. Polttomoottorimallien laatuvaikutelma tuntuu vain muistolta harmaan säästämisen ja riivatun käyttöergonomian edessä. Onneksi VW:n lienee helpompi muistella vanhoja valmistusoppeja nyt kun uusi tekniikka on hallussa. Jussi Saarinen: ID.3 kuuluu autoihin, joille pitää antaa aikaa. Miksi näin korkea kori eikä Tesla Model 3 -maista matalaa henkilöautoa, miksi keskikonsolin säilytyslokerot ovat kuin sarja neliskanttisia ämpäreitä, ja miksi käyttöliittymä ynnä vaihdevipu on pitänyt keksiä uudelleen? Mutta kun malttaa ajaa pidempään, konseptin edut avautuvat. Alhainen melutaso, toimivat sisätilat, kelpo ajettavuus ja valloittava ketteryys yhdistettynä sähköauton viiveettömyyteen jättävät sittenkin Golfin toiseksi. Teksti: Moottori Kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?