1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori testasi puolen vuoden ajan Volkswagen ID.3 -täyssähköautoa – mitä autosta jäi päällimmäisenä toimittajien mieleen? Puolen vuoden käyttötesti Volkswagen ID.3:lla on ohi ja aiemmin julkaisimme aiheesta loppuraportinkin. Aiemman Vuosi sähköllä -juttusarjan tapaan kerromme kuitenkin vielä, että mitä mieltä Moottorin toimittajat autosta olivat.Eetu Kokkonen: Ohjelmistoviat poistaneen päivityksen jälkeen pääsimme keskittymään ID.3:n parhaisiin puoliin, ja auto osoittautuikin mainioksi arkipeliksi niin tilojen kuin ajettavuutensakin puolesta. Miinusta tulee huonosta tietoviihdejärjestelmästä ja halvasta sisäilmeestä, auto olisi saanut muistuttaa enemmän Golfia. Valmistaja on myös lupaillut talvipäivitystä muun muassa höllentämään liian tiukkaa luistoneston toimintaa, mutta vielä ei ole tiedossa, ehtiikö tämä ensi talveksi.Mikko Autio: Paikasta toiseen liikkumiseen ID.3 tarjoaa merkille tunnettua vaivattomuutta. Voimalinja toimii hienosti ja tämän suhteen auto tarjoaa mainion vaihtoehdon siirtyä sähköautoilun pariin. Valitettavasti ohjaamon hipaisukytkimet ja multimediajärjestelmän monimutkaiset valikkorakenteet eivät tarjoa samaa vaivattomuutta eikä sellaista intuitiivista käytettävyyttä, mitä Volkswagenin uuden sukupolven sähköautolta olisi odottanut.Petri Munukka: Mainio auto on pilattu parilla kauneusvirheellä, joita ei voi paikata edes lisävarusteilla: halvanoloinen sisäilme ja käyttöliittymä. Jättivalmistajan resurssien ja pitkän kehittelyajan kasaamat ennakko-odotukset romahtivat käyttöliittymän kankeuteen, vikoihin ja personointimahdollisuuksien puutteeseen.Aake Kinnunen: En varmaankaan olisi uskonut, jos viisi vuotta sitten olisi kerrottu, että Volkswagenin ensimmäinen kansansähköauto on haastavan sähkövoimalinjan ja akun suhteen hyvä, mutta merkki unohtaa perinteiset vahvuutensa. Polttomoottorimallien laatuvaikutelma tuntuu vain muistolta harmaan säästämisen ja riivatun käyttöergonomian edessä. Onneksi VW:n lienee helpompi muistella vanhoja valmistusoppeja nyt kun uusi tekniikka on hallussa.Jussi Saarinen: ID.3 kuuluu autoihin, joille pitää antaa aikaa. Miksi näin korkea kori eikä Tesla Model 3 -maista matalaa henkilöautoa, miksi keskikonsolin säilytyslokerot ovat kuin sarja neliskanttisia ämpäreitä, ja miksi käyttöliittymä ynnä vaihdevipu on pitänyt keksiä uudelleen? Mutta kun malttaa ajaa pidempään, konseptin edut avautuvat. Alhainen melutaso, toimivat sisätilat, kelpo ajettavuus ja valloittava ketteryys yhdistettynä sähköauton viiveettömyyteen jättävät sittenkin Golfin toiseksi.Teksti: Moottori Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan