1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori testasi puolen vuoden ajan Volkswagen ID.3 -täyssähköautoa – mitä autosta jäi päällimmäisenä toimittajien mieleen? Puolen vuoden käyttötesti Volkswagen ID.3:lla on ohi ja aiemmin julkaisimme aiheesta loppuraportinkin. Aiemman Vuosi sähköllä -juttusarjan tapaan kerromme kuitenkin vielä, että mitä mieltä Moottorin toimittajat autosta olivat.Eetu Kokkonen: Ohjelmistoviat poistaneen päivityksen jälkeen pääsimme keskittymään ID.3:n parhaisiin puoliin, ja auto osoittautuikin mainioksi arkipeliksi niin tilojen kuin ajettavuutensakin puolesta. Miinusta tulee huonosta tietoviihdejärjestelmästä ja halvasta sisäilmeestä, auto olisi saanut muistuttaa enemmän Golfia. Valmistaja on myös lupaillut talvipäivitystä muun muassa höllentämään liian tiukkaa luistoneston toimintaa, mutta vielä ei ole tiedossa, ehtiikö tämä ensi talveksi.Mikko Autio: Paikasta toiseen liikkumiseen ID.3 tarjoaa merkille tunnettua vaivattomuutta. Voimalinja toimii hienosti ja tämän suhteen auto tarjoaa mainion vaihtoehdon siirtyä sähköautoilun pariin. Valitettavasti ohjaamon hipaisukytkimet ja multimediajärjestelmän monimutkaiset valikkorakenteet eivät tarjoa samaa vaivattomuutta eikä sellaista intuitiivista käytettävyyttä, mitä Volkswagenin uuden sukupolven sähköautolta olisi odottanut.Petri Munukka: Mainio auto on pilattu parilla kauneusvirheellä, joita ei voi paikata edes lisävarusteilla: halvanoloinen sisäilme ja käyttöliittymä. Jättivalmistajan resurssien ja pitkän kehittelyajan kasaamat ennakko-odotukset romahtivat käyttöliittymän kankeuteen, vikoihin ja personointimahdollisuuksien puutteeseen.Aake Kinnunen: En varmaankaan olisi uskonut, jos viisi vuotta sitten olisi kerrottu, että Volkswagenin ensimmäinen kansansähköauto on haastavan sähkövoimalinjan ja akun suhteen hyvä, mutta merkki unohtaa perinteiset vahvuutensa. Polttomoottorimallien laatuvaikutelma tuntuu vain muistolta harmaan säästämisen ja riivatun käyttöergonomian edessä. Onneksi VW:n lienee helpompi muistella vanhoja valmistusoppeja nyt kun uusi tekniikka on hallussa.Jussi Saarinen: ID.3 kuuluu autoihin, joille pitää antaa aikaa. Miksi näin korkea kori eikä Tesla Model 3 -maista matalaa henkilöautoa, miksi keskikonsolin säilytyslokerot ovat kuin sarja neliskanttisia ämpäreitä, ja miksi käyttöliittymä ynnä vaihdevipu on pitänyt keksiä uudelleen? Mutta kun malttaa ajaa pidempään, konseptin edut avautuvat. Alhainen melutaso, toimivat sisätilat, kelpo ajettavuus ja valloittava ketteryys yhdistettynä sähköauton viiveettömyyteen jättävät sittenkin Golfin toiseksi.Teksti: Moottori Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Dacia Duster Käyttötesti: Dacia Duster ja varustele itse YouClipillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”