18.1.2020 Ajoneuvot Volkswagen-pomo: meidän täytyy muuttua, muuten käy Nokiat Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johdolle puhunut Volkswagenin Groupin pääjohtaja Herbert Diess käytti Nokia-korttia. Otsikon väite kuulostaa hurjalta. Volkswagen Group, maailman johtava autonvalmistaja, olisi muka kriisin partaalla. Konsernihan on juuri esitellyt uuden Golfin ja Porsche Taycanin. Lukuisia ladattavia hybridejä on esitelty, monta on tulossa. ID3-sähköautokin on jo esitelty.Tuotetasolla tarkasteltuna Volkswagenilla menee hienosti, vaikka joitakin yksityiskohtia on kritisoitukin Moottorin sivuilla.Yhtiön johdossa katsotaan kuitenkin kauas tulevaisuuteen. Konsernin pääjohtaja Herbert Diessin tehtävänä on varmistaa konsernin kukoistus tänään, huomenna ja ylihuomenna. Ensi vuosikymmenelläkin.Diess puhui Volkswagen Groupin ylimmälle johdolle konsernin tarvitsevan radikaalin peruskorjauksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutoksen aika–Perinteisen autonvalmistajan aika on ohi, Diess summasi Automotive News Europen mukaan.Diess on pitkään painottanut digitaaliteknologian tärkeyttä, ja Teslan osakekurssin kehitys antaa vahvaa tukea väitteille. Diess jopa painottaa Volkswagen Groupin joutuvan kiihdyttämään kehitystään, jottei siitä tule uutta Nokiaa. Jottei Volkswagen jää Teslan alle, kuten Nokia joskus jäi Applen kasvun jalkoihin.Vielä tänään moinen väite kuulostaa uskomattomalta, mutta toisaalta Diessillä on pointti: Teslan pörssiarvo on korkeampi kuin yhdelläkään amerikkalaisella autonvalmistajalla on aiemmin ollut.Kannattavuus kuntoonDiessin mukaan Volkswagenin täytyy päästä ohjelmisto- ja sähköautokehityksessä vauhtiin samalla, kun se tuottaa sähköautoja kompensoidakseen Euroopan päästörajat.–Yhteenvetona: tämä on todennäköisesti suurin kriisi, jonka Volkswagen on ikinä kohdannut, Diess toteaa.Volkswagenin lähitulevaisuuden tavoite on kuitenkin varmistaa kannattavuus. Yhtiö aikoo vähentää monimutkaisuutta lopettamalla toissijaisia projekteja, optimoida tuottavuutta ja etenkin leikata kustannuksia. Esimerkiksi vetyautoissa käytettyjen polttokennojen kehitystä leikataan, sillä yhtiö ei usko vedyn tarjoavan vaihtoehtoa sähkölle ainakaan vuosikymmeneen. Yhtiö leikkaa myös toimintaansa MOIA-liikkuvuuspalvelussa.Autonvalmistajat ovat ahtaalla joutuessaan samanaikaisesti kiihdyttämään tuotekehitystään, kehittämään sähköautojaan ja leikkaamaan päästöjään. Kustannukset siis kasvavat samalla kun tuotot laskevat.Tuottavuus, ei tuotantomääräSilti Volkswagen Groupilla on kunnianhimoa: yhtiö ilmoittaa tavoittelevansa markkina-arvon kasvua nykyisestä 91 miljoonasta eurosta 200 miljoonaan euroon.Diessin mukaan Volkswagen tarvitsee myös keskittyä enemmän tuottavuuteen kuin tuotannon määrään. Esimerkkinä hän käyttää Bentleytä, joka toimitti 10 000 autoa ilman merkittävää liikevoittoa.–Jos olen täysin rehellinen, olisin suosinut 5 000 autoa ja 20 prosentin tuottoa.Diessin mukaan saavuttaakseen muutoksen, on Volkswagenin keskityttävä vahvuuksiinsa ja unohdettava kaikki muu, mikä ei liity yhtiön suorituskyvyn parantumiseen.Tulevaisuus näyttää, miten Herbert Diessin johdolla Volkswagenin käy.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle