21.12.2020 Ajoneuvot Wolfsburgin muutoksen tuulet: Volkswagen haastaa Teslan nyt kotitehtaallaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen haastaa Teslan sähköautojen valmistuksessa tehtaan tuotantoajoilla. Toimitusjohtaja Diess haluaisi puolittaa valmistukseen kuluvan ajan. Volkswagen haastaa Teslan, mutta tällä kertaa autojen sijaan tehtaalla. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi hiljattain yrityksen muulle johdolle, että he aikovat kehittää suurinta Wolfsburgin autotehdasta vastaamaan Teslan tulevan Berliinin tehtaan asettamaan haasteeseen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe sisäpiirin lähteiltä saamiensa tietojen pohjalta.Diess kertoi edellä mainittujen lähteiden mukaan johdolle, että Volkswagenin Wolfsburgin tehdas päivitetään kattamaan tuorein sähköautoteknologia sekä ohjelmistopuoli. Kyseinen Volkswagenin kotitehdas on maailman suurin autonvalmistuslaitos yli 800 000 auton vuositahdilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen haastaa TeslanDiessin tavoite on saavuttaa Wolfsburgissa Elon Muskin tähtäimessä oleva yhden auton tuotantoaika: 10 tuntia. Se olisi alle puolet siitä, mitä arvioidaan tällä hetkellä kuluvan Volkswagen Golfin tai Tiguanin valmistukseen – nuo kaksi ovat tällä hetkellä Wolfsburgin tehtaan päätuotteet. Muskin mukaan Teslan tuleva, Berliinin ulkopuolelle Grünheideen rakennettava, tehdas tulee mullistamaan sen kuinka Tesla valmistaa autoja.Volkswagenin puolella Wolfsburgista halutaan luoda sähköautojen voimakkaasti automatisoidun valmistuksen edelläkävijä ja siellä tullaan valmistamaan Volkswagen-automerkin sähköinen lippulaiva. Emme vielä tiedä mikä, tai minkälainen, auto on kyseessä, mutta Audin Artemis -projektin Audin, Bentleyn ja Porschen jaettavaksi tuleva Landjet-projektinimen tunteva lippulaiva antaa ilmeisesti ainakin jotakin osviittaa.Karsitaan kiinteitä kulujaSamalla Diess muistutti, että Volkswagenin pitää pystyä pienentämään kiinteiden kulujen osuutta säilyäkseen kilpailukykyisenä. Pandemiasta seurannut autojen myynnin heikkeneminen osoitti, että kilpailijat ovat ketterämpiä. Volkswagenin edustaja kieltäytyi kommentoimasta asiaa.Toimitusjohtajan mukaan Volkswagen on selvinnyt koronakriisistä kohtalaisesti, mutta sen kulut ovat kaikesta huolimatta liian suuret. Volkswagen julkisti hiljattain tavoitteensa kiinteiden kulujen karsimiseen 5 prosentilla vuoteen 2023 mennessä.Volkswagenin johtoporras onnistui myös löytämään yhteisen sävelen useiden kustannusäästökohteiden sekä Ducatin ja Lamborghinin pitämisen suhtaan. Näiden kahden italialaisen brändin myynti on ollut pohdinnassa yrityksen brändiportfolion tehostamiseksi.Diess haluaisi myös luoda Volkswagenin johtokuntaan paikan tietotekniikalle. Yritys käy läpi sopivia ehdokkaita jo nyt ja aikoo tehdä nimityksen ensi vuonna.Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä