21.12.2020 Ajoneuvot Wolfsburgin muutoksen tuulet: Volkswagen haastaa Teslan nyt kotitehtaallaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen haastaa Teslan sähköautojen valmistuksessa tehtaan tuotantoajoilla. Toimitusjohtaja Diess haluaisi puolittaa valmistukseen kuluvan ajan. Volkswagen haastaa Teslan, mutta tällä kertaa autojen sijaan tehtaalla. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi hiljattain yrityksen muulle johdolle, että he aikovat kehittää suurinta Wolfsburgin autotehdasta vastaamaan Teslan tulevan Berliinin tehtaan asettamaan haasteeseen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe sisäpiirin lähteiltä saamiensa tietojen pohjalta.Diess kertoi edellä mainittujen lähteiden mukaan johdolle, että Volkswagenin Wolfsburgin tehdas päivitetään kattamaan tuorein sähköautoteknologia sekä ohjelmistopuoli. Kyseinen Volkswagenin kotitehdas on maailman suurin autonvalmistuslaitos yli 800 000 auton vuositahdilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen haastaa TeslanDiessin tavoite on saavuttaa Wolfsburgissa Elon Muskin tähtäimessä oleva yhden auton tuotantoaika: 10 tuntia. Se olisi alle puolet siitä, mitä arvioidaan tällä hetkellä kuluvan Volkswagen Golfin tai Tiguanin valmistukseen – nuo kaksi ovat tällä hetkellä Wolfsburgin tehtaan päätuotteet. Muskin mukaan Teslan tuleva, Berliinin ulkopuolelle Grünheideen rakennettava, tehdas tulee mullistamaan sen kuinka Tesla valmistaa autoja.Volkswagenin puolella Wolfsburgista halutaan luoda sähköautojen voimakkaasti automatisoidun valmistuksen edelläkävijä ja siellä tullaan valmistamaan Volkswagen-automerkin sähköinen lippulaiva. Emme vielä tiedä mikä, tai minkälainen, auto on kyseessä, mutta Audin Artemis -projektin Audin, Bentleyn ja Porschen jaettavaksi tuleva Landjet-projektinimen tunteva lippulaiva antaa ilmeisesti ainakin jotakin osviittaa.Karsitaan kiinteitä kulujaSamalla Diess muistutti, että Volkswagenin pitää pystyä pienentämään kiinteiden kulujen osuutta säilyäkseen kilpailukykyisenä. Pandemiasta seurannut autojen myynnin heikkeneminen osoitti, että kilpailijat ovat ketterämpiä. Volkswagenin edustaja kieltäytyi kommentoimasta asiaa.Toimitusjohtajan mukaan Volkswagen on selvinnyt koronakriisistä kohtalaisesti, mutta sen kulut ovat kaikesta huolimatta liian suuret. Volkswagen julkisti hiljattain tavoitteensa kiinteiden kulujen karsimiseen 5 prosentilla vuoteen 2023 mennessä.Volkswagenin johtoporras onnistui myös löytämään yhteisen sävelen useiden kustannusäästökohteiden sekä Ducatin ja Lamborghinin pitämisen suhtaan. Näiden kahden italialaisen brändin myynti on ollut pohdinnassa yrityksen brändiportfolion tehostamiseksi.Diess haluaisi myös luoda Volkswagenin johtokuntaan paikan tietotekniikalle. Yritys käy läpi sopivia ehdokkaita jo nyt ja aikoo tehdä nimityksen ensi vuonna.Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?